Carhistory.gr Logo
  » racing » RALLY » Denzel WD
Denzel WD
RALLY
Το αυστριακό roadster που έγραψε τη δική του ιστορία στα πρώτα χρόνια του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλλυ

Σε μεγάλο βαθμό άγνωστα εκτός Αυστρίας, τα αυτοκίνητα του Wolfgang Denzel έχουν διχάσει τους ιστορικούς. Κάποιοι από αυτούς τα θεωρούν μοντέλα μιας ανεξάρτητης μάρκας, ενώ άλλοι τα έχουν κατατάξει στις μετατροπές και στις μεταποιήσεις. Για μας δεν έχει σημασία ποιά από τις δύο απόψεις έχει δίκιο, αφού τα roadsters αυτής της μικρής εταιρείας είχαν λάμψει τόσο στις σκληρές διαδρομές των Άλπεων, όσο και στα χέρια εραστών της Αυτοκίνησης με ιδιαίτερο γούστο. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Μια μεγάλη προσωπικότητα
Ό,τι και να πει κανείς για τον πολυτάλαντο Wolfgang Denzel (1908-1990), είναι λίγο: Οδηγός αγώνων, σχεδιαστής και επιχειρηματίας δήλωνε ο ίδιος, με τη διαφορά όμως πως ανέβασε τον πήχη πολύ ψηλά και με τις τρεις αυτές ιδιότητές του. Το χρονικό της ζωής του περιέχει λίγο-πολύ τα πάντα. Κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου, όταν ακόμη ήταν σπουδαστής, κατασκεύασε τη δική του μοτοσικλέτα. Στη συνέχεια κέρδισε πολυάριθμους αγώνες στον κόσμο των δύο τροχών, ενώ από το 1937 ανέλαβε με επιτυχία την αντιπροσώπευση των μοντέλων της BMW AG στην Καρινθία και αργότερα σε ολόκληρη την Αυστρία. Μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο αύξησε περαιτέρω την εισαγωγική του δραστηριότητα, προσθέτοντας στο άρμα του τις εταιρείες Facel Vega, Lancia, Volvo, Mitsubishi και Hyundai (στις ημέρες μας, ο όμιλος των εταιρειών που διευθύνουν οι απόγονοί του παραμένει στους κορυφαίους της αυστριακής οικονομίας, έχοντας επεκταθεί στο leasing και στο car sharing). Μεγάλη του αγαπημένη όμως ήταν πάντα η BMW, στην οποία πρόσφερε τις πολυτιμότερες υπηρεσίες. Το 1959 ηγήθηκε μιας μεγάλης ομάδας μικρομετόχων, όντας μέτοχος και εκείνος, όταν σε μια πολύ κρίσιμη συνεδρίαση αποφασιζόταν το μέλλον του Βαυαρού κατασκευαστή. Η οικονομική δυσπραγία των καιρών εκείνων ανάγκασε τους ανθρώπους της BMW να προτείνουν τη χρονιά εκείνη την ένωσή τους με τη Mercedes-Benz, προκειμένου να επιβιώσουν. Ο Denzel είπε όχι και ψήφισε ανεξαρτησία, παρακινώντας και τους άλλους μετόχους να κάνουν το ίδιο. Δεκαετίες αργότερα, είμαστε πια σε θέση να ξέρουμε ότι είχε δίκιο, όπως περίτρανα αποδείχτηκε από την εξαιρετική της πορεία στην παγκόσμια αγορά. Εκτός των άλλων, ο Wolfgang συμμετείχε στην στον σχεδιασμό και την εξέλιξη των πρωτοτύπων που κατέληξαν στο γνωστό μας και επιτυχημένο εμπορικά «700». Αφήνοντας για λίγο τον κόσμο της μηχανολογίας, θα πρέπει να αναφέρουμε πως ο Denzel ήταν εξαιρετικός σκιέρ με πολλές νίκες στους αγώνες, αλλά και ιστιοπλόος με συμμετοχή σε υπερπόντιες κούρσες. Στη ζωή του όμως πρωτοστατούσε ο μηχανοκίνητος αθλητισμός, στον οποίο φυσικά πρωταγωνιστούσε (οι 300 νίκες του, με μοτοσικλέτες και αυτοκίνητα, αποδεικνύουν του λόγου το αληθές). Πιο μεγάλη στιγμή του πίσω από το τιμόνι ήταν η πρώτη θέση στο Alpine Rally του 1954, με ένα εκπληκτικό roadster, που είχε κατασκευάσει ο ίδιος. Σε αυτό θα αναφερθούμε, αμέσως τώρα...

WD Roadster

H ιστορία του Denzel ως κατασκευαστή ξεκίνησε το 1948, όταν αποφάσισε να βγάλει στην αγορά ένα δικό του μοντέλο. Το σασί του «Σκαραβαίου», καθώς και πολλά από τα μηχανικά του μέρη, ήταν η πιο πρακτική και φθηνή λύση γι αυτή τη δουλειά. Έτσι λοιπόν, στο πλαίσιο του VW Beetle, έκτισε ένα αυτοκίνητο που θύμιζε αρκετά το πρωτότυπο της πρώτης Porsche. To διθέσιο roadster (που έλαβε την κωδική ονομασία «WD» από τα αρχικά γράμματα του ονοματεπώνυμου του Wolfgang) είχε αμάξωμα από χάλυβα, ο οποίος στα μέσα της δεκαετίας του '50 έδωσε τη θέση του στο αλουμίνιο. Πρώτος του κινητήρας ήταν ο αερόψυκτος των 1.131 κυβικών εκατοστών της Volkswagen, τον οποίο χρησιμοποιούσε και η Porsche. Αργότερα πλαισιώθηκε και από ακόμη δύο, των 1.281 και των 1.488 κυβικών εκατοστών, με τον δεύτερο να αποδίδει 79 ίππους στην έκδοση Sport και 84 στην έκδοση Sport International. Δημοφιλέστερο μηχανικό σύνολο του αυτοκινήτου ήταν εκείνο των 1.3 λίτρων, που κυκλοφόρησε σε δύο εκδόσεις ισχύος (Sport των 60 ίππων και Super των 65). Το αυστριακό roadster παραγόταν έως το 1959, αριθμώντας συνολικά 300 μονάδες.

Το WD Roadster στους αγώνες

Το αυτοκίνητο του Denzel χρησιμοποιήθηκε από πολλούς ιδιώτες αγωνιζόμενους στην Αυστρία και στην Κεντρική Ευρώπη, ιδιαίτερα στο πρώτο μισό της δεκαετίας του '50. Κύριος «στίβος» του ήταν oι αγώνες rally, που τον καιρό εκείνο ανδρώνονταν και από σειρά κατακερματισμένων δοκιμασιών (trials) μετατρέπονταν σταδιακά σε ολοκληρωμένες αναμετρήσεις με το χρονόμετρο, αποκτώντας γενική κατάταξη και κατηγορίες κυβισμού. Το ανθεκτικό στα δύσκολα WD Roadster κέρδισε πολλές φορές στη διάρκεια εκείνων των χρόνων τις κατηγορίες των 1.100 κ.εκ. (με τον κινητήρα του στα 1.085 κ.εκ., για να είναι συμβατός με τους κανονισμούς) και των 1.300 κ.εκ., στα χέρια ικανών οδηγών, τη μεγαλύτερή του όμως διάκριση έμελλε να την κατακτήσει οδηγημένο από τον «πατέρα» του, τον Wolfgang Denzel. Ο ικανότατος Aυστριακός με συνοδηγό τον Stroining νίκησε το 1954 τον αγώνα της πατρίδας του, το Alpine Rally, με την έκδοση racing των 1.3 λίτρων. Ήταν μια μεγάλη επιτυχία, με δεδομένο ότι από την προηγούμενη χρονιά είχε αρχίσει το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ, στο οποίο συμπεριλαμβάνονταν και οι διαδρομές των Άλπεων. Ο νικητής μάλιστα εκείνου του αγώνα, ο Helmut Polensky με Porsche 356 Coupe, είχε αναδειχθεί πρωταθλητής Ευρώπης. To WD Roadster έλαβε μέρος και στους αγώνες των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, με οδηγό τον Richard Toland.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

DENZEL WD 1300 SUPER
Αμάξωμα: δίθυρο roadster
Kινητήρας: 4κύλινδρος boxer της VW
Κυβισμός: 1.281 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 78 mm x 67 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.9:1
Καρμπιρατέρ: Weber καθέτου ροής
Ισχύς: 65 ίπποι στις 5.400 σ.α.λ.
Ροπή: 96 Nm στις 4.400 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 177 χλμ/ώρα
0-97 χλμ./ώρα: 12,3 δλ.
Μήκος: 3.581 χλστ.
Πλάτος: 1.638 χλστ.
Ύψος: 1.206 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.083 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.321 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.321 χλστ.
Βάρος: 581 κιλά

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: technischesmuseum.at