Carhistory.gr Logo
  » airplanes » Dewoitine D.332/D.333
Dewoitine D.332/D.333
airplanes

To D.332 ήταν ένα μονοπλάνο χαμηλής πτέρυγας με μεταλλική άτρακτο. Ο πιλότος και ο συγκυβερνήτης του γαλλικής πρόελευσης αεροσκάφους κάθονταν δίπλα-δίπλα στον θάλαμο διακυβέρνησης, ο οποίος ήταν τοποθετημένος αρκετά μπροστά από τα φτερά.

Πίσω τους είχε τη θέση του ο χειριστής του ραδιοφώνου για τις συννενοήσεις με το έδαφος, ενώ η καμπίνα των επιβατών είχε χωρητικότητα οκτώ ατόμων. Το σύστημα προσγείωσης ήταν εντυπωσιακό για την εποχή του, αφού έφερε ολόσωμη κάλυψη (fairing) και στα δύο σκέλη του, το οποίο ξεκινούσε από την βάση της ατράκτου και εκτεινόταν προς τα κάτω. Το αεροπλάνο πέταξε για πρώτη φορά στις 11 Ιουλίου 1933, με τη συνδρομή τριών εννεακύλινδρων αστεροειδών κινητήρων της Wright Cyclone, που κατασκευάζονταν κατόπιν αδείας από την Hispano-Suiza. Το πρωτότυπο ονομάστηκε Emeraude (Σμαράγδι) και πραγματοποίησε με επιτυχία πτήσεις επίδειξης γύρω από τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Ως επιστέγασμα, κέρδισε ένα ρεκόρ παγκόσμιας κλάσης στις 7 Σεπτεμβρίου 1933, όταν κάλυψε μια απόσταση συνολικού μήκους 1.000 χιλιομέτρων με ωφέλιμο φορτίο που έφθανε τους δύο τόνους και με μέση ωριαία ταχύτητα 159,56 χιλιομέτρων την ώρα.


Η συντριβή του Σμαραγδιού...

Σχεδιασμένο για να ικανοποιήσει τις ανάγκες της Air France για τακτική αεροπορική σύνδεση με την τότε γαλλική Ινδοκίνα, το Σμαράγδι ξεκίνησε την πτήση του για την Saigon στις 21 Δεκεμβρίου 1933. Επτά ημέρες αργότερα, έφτασε στην ασιατική πρωτεύουσα. Στις 5 Ιανουαρίου 1934, με δέκα άτομα συμπεριλαμβανομένου του πληρώματος να επιβαίνουν, πήρε το δρόμο της επιστροφής. Μετά τις απαραίτητες στάσεις ανεφοδιασμού και διανυκτέρευσης, με κυριότερες από αυτές το Καράτσι, την βρετανική ακόμη Ινδία, την Βαγδάτη και την Μασσαλία, το αεροσκάφος προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο της Λυών. Δυστυχώς όμως, μόλις 400 χιλιόμετρα από το αεροδρόμιο Le Bourget του τελικού προορισμού του και έχοντας απογειωθεί για το τελευταίο σκέλος της διαδρομής του, χτυπήθηκε από μια βίαιη χιονοθύελλα και συνετρίβη σε ένα λόφο κοντά στο Corbigny. Ήταν 15 Ιανουαρίου 1934 και όλοι οι επιβαίνοντες σκοτώθηκαν. Όπως εκ των υστέρων διαπιστώθηκε, αιτία της πτώσης ήταν η συγκέντρωση πάγου στα φτερά. Σήμερα στο σημείο υπάρχει μια υψηλή αναθηματική στήλη, αφιερωμένη στη μνήμη των θυμάτων, στην οποία αναγράφονται τα ονόματά τους.

D.333

Παρά την τραγική κατάληξη του DewoitineD.332 με τον κωδικό F-AMMY στις πλευρές της ατράκτου, η Air France αποφάσισε να παραγγείλει τρία αεροσκάφη, τα οποία μετά τις απαιτούμενες βελτιώσεις ορίστηκαν ως D.333. Η έκδοση αυτή ήταν βαρύτερη και διέθετε δέκα θέσεις επιβατών, ενώ το ωφέλιμο φορτίο του αυξήθηκε στα 1.650 κιλά. Τα τρία D.333 χρησιμοποιήθηκαν από την Air France στην διαδρομή Τουλούζ-Ντακάρ, ενώ πετούσαν επίσης από και πρός τη Νότιο Αφρική για αρκετά χρόνια. Δύο από αυτά τα αεροσκάφη, υπηρέτησαν μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο στην Πολεμική Αεροπορία της Αργεντινής (Fuerza Aerea Argentina). Στην χώρα του τανγκό κατέληξαν και δύο DewoitineD.338, κάνοντας δρομολόγια για την Argentina Lineas Aereas del Estado,τα οποία μετέφεραν περισσότερους επιβάτες και διέθεταν πτυσσόμενο σύστημα προσγείωσης.

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

DEWOITINE TYPE D.332
Πλήρωμα: 4 (πιλότος, συγκυβερνήτης, μηχανικός, χειριστής ραδιοφώνου)
Επιβάτες: 8
Μήκος: 18,95 μ.
Εκπέτασμα: 29 μ.
Εμβαδόν φτερών: 80 m2
Βάρος κενό: 5.280 κιλά
Βάρος απογείωσης: 9.350 κιλά
Κινητήρες: Τρεις αστεροειδείς Hispano-Suiza V9, 575 ίππων έκαστος
Ανώτατη ταχύτητα: 300 χλμ./ώρα
Ταχύτητα ταξιδίου: 250 χλμ./ώρα
Αυτονομία καυσίμων: 2.000 χλμ.
Ανώτατο ύψος πτήσης: 6.300 μ.

DEWOITINE TYPE D.338
Πλήρωμα: 4 (πιλότος, συγκυβερνήτης, μηχανικός, χειριστής ραδιοφώνου)
Επιβάτες: 22
Μήκος: 22,1 μ.
Εκπέτασμα: 29,4 μ.
Εμβαδόν φτερών: 99 m2
Βάρος κενό: 6.960 κιλά
Ωφέλιμο φορτίο: 2.360 κιλά
Βάρος απογείωσης: 11.100 κιλά
Κινητήρες: Τρεις αστεροειδείς Hispano-Suiza V9, 650 ίππων έκαστος
Ανώτατη ταχύτητα: 300 χλμ./ώρα
Ταχύτητα ταξιδίου: 260 χλμ./ώρα
Ταχύτητα προσγείωσης: 120 χλμ./ώρα
Αυτονομία καυσίμων: 2.000 χλμ.
Ανώτατο ύψος πτήσης: 5.000 μ.
Ρυθμός ανόδου: 2,6 μέτρα ανά δλ.

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας