Carhistory.gr Logo
  » sportscars » Enzmann 506
Enzmann 506
sportscars

Με βάση το πάτωμα του σκαθαριού και κινητήρες από τη Volkswagen, τo ελβετικό sport μοντέλο έβαλε για λίγα χρόνια τη δική του πινελιά στην Αυτοκίνηση.

Tα Enzmann ήταν μια ολιγάριθμη σειρά μικρού κυβισμού sport αυτοκινήτων ελβετικής προέλευσης, που κατασκευάζονταν από το 1957 μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '60 (ορισμένες πηγές αναφέρουν ως καταληκτική χρονιά το 1969). Η εταιρεία παρουσίασε το πρώτο της μοντέλο στη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 1957 και ο τριψήφιος κωδικός του (506) δεν ήταν τίποτα περισσότερο από τον αριθμό του περιπτέρου που είχε στη διάθεσή της στη γερμανική πόλη. Η βασική ιδέα της υλοποίησης του αυτοκινήτου ήταν σχετικά απλή και με προσβάσιμο κόστος για τους περισσότερους: Πλαίσια και κινητήρες από το δημοφιλέστατο εκείνη την εποχή VW Beetle, με αμάξωμα από fiberglass και υιοθέτηση σχεδιαστικών ή και μηχανικών στοιχείων ανάλογα με τα γούστα και τις προτιμήσεις του κάθε υποψήφιου αγοραστή. Για το σκοπό αυτό οι ιδιοκτήτες της Enzmann (μια οικογένεια με έξι χαρισματικά παιδιά, με έδρα το Schüpfheim της Ελβετίας) αξιοποιώντας μια ιδέα του πρωτότοκου γιού προμηθεύτηκαν αρκετά νέα αυτοκίνητα της Volkswagen στο ξεκίνημά τους, τα οποία στη συνέχεια τροποποίησαν κατά το δοκούν στις εγκαταστάσεις μιας εταιρείας που κατασκεύαζε πλαστικές βάρκες.


Kινητήρες και βελτιώσεις
Οι βασικές εκδόσεις των Enzmann έφεραν τους αερόψυκτους κινητήρες του VW Beetle, ωστόσο δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις που εκείνοι έδιναν τη θέση τους έναντι υψηλότερης αμοιβής στα μηχανικά σύνολα των Porsche 356 . Μερικοί ιδιοκτήτες ήταν επίσης αρκετά τολμηρoί για να προσθέσoυν μηχανικά εξαρτήματα του βελτιωτικού οίκου Okrasa, με υπερσυμπιεστές της MAG ή της Judson, ανεβάζοντας την ισχύ του αυτοκινήτου τους από τους 30 ίππους της βασικής έκδοσης σε περισσότερους από 40. Tο kit της MAG κόστιζε 183 δολάρια, ενώ η βελτιωτική παραλλαγή της Okrasa με τη συνοδεία δύο καρμπιρατέρ καθέτου ροής ανερχόταν στα 300 δολάρια. Λίγα χρόνια πριν το τέλος της σταδιοδρομίας τους, τα αυτοκίνητα του αρχηγού της οικογένειας Emil Enzmann δέχτηκαν και ένα μηχανικό σύνολο με χωρητικότητα 1.295 κυβικών εκατοστών, με το οποίο μπορούσαν να ξεπεράσουν σε τελική ταχύτητα τα 160 χιλιόμετρα την ώρα.

Αντίπαλος του Karmann Ghia;
Τα Enzmann παράγονταν για περίπου ένδεκα χρόνια, σε cabriolet, hardtop και spider εκδόσεις. Ένα αυτοκίνητο της ελβετικής εταιρείας, γυμνό και χωρίς το αμάξωμά του, κόστιζε στον αγοραστή του 565 δολάρια. To τέλος των sport αυτοκινήτων του μικρού Ελβετού κατασκευαστή ήταν προδιαγραμμένο, με βάση τις εξελίξεις στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και την σταδιακή εντατικοποίησή της σε όλα τα επίπεδα. Στη δική του περίπτωση, ήταν οι ιθύνοντες της Volkswagen που έπαψαν να βλέπουν με καλό μάτι το ελβετικό εγχείρημα, μόλις σκέφτηκαν ότι η δραστηριότητά της θα μπορούσε να κάνει ζημιά στα αρκετά βαρύτερα ομοειδή προϊόντα της Karmann Ghia. Η έτσι κι αλλιώς περιορισμένη παραγωγή της Enzmann αρίθμησε συνολικά περίπου 100 αυτοκίνητα, από τα οποία αρκετά κυκλοφορούν ακόμη στους δρόμους της Ελβετίας και εμφανίζονται σε εκδηλώσεις νοσταλγικού χαρακτήρα.

ENZMANN CARS (1957-1968)
506 Cabriolet (1958-1968)
506 Hardtop (1958-1967)
506 Spider (1957-1967)

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ENZMANN 506 SPIDER (1957)
Kινητήρας: 4κύλινδρος boxer
Κυβισμός: 1.192 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 77 mm x 64 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.1:1
Καρμπιρατέρ: Solex 28PCI
Ισχύς: 30 ίπποι στις 3.400 σ.α.λ.
Ροπή: 7,69 χλγμ. στις 2.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 120 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 24,5 δλ.
Μήκος: 4.200 χλστ.
Πλάτος: 1.600 χλστ.
Ύψος: 1.080 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.400 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.290 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.250 χλστ.
Βάρος: 580 κιλά

ENZMANN 506 SUPER 1300 HARDTOP
(1962)
Αμάξωμα
:hardtop coupe
Kινητήρας: 4κύλινδρος boxer
Κυβισμός: 1.295 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 77 mm x 69.5 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.8:1
Καρμπιρατέρ: Solex 28PCI
Ισχύς: 44 ίπποι στις 5.200 σ.α.λ.
Ροπή: 9,5 χλγμ. στις 2.800 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 160 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 16,3 δλ.
Μήκος: 4.200 χλστ.
Πλάτος: 1.600 χλστ.
Ύψος: 1.300 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.400 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.290 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.250 χλστ.
Βάρος: 670 κιλά

ENZMANN 506 SUPER 1300 CABRIOLET (1966)
Kινητήρας: 4κύλινδρος boxer
Κυβισμός: 1.295 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 77 mm x 69.5 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.8:1
Καρμπιρατέρ: Solex 28PCI
Ισχύς: 44 ίπποι στις 5.200 σ.α.λ.
Ροπή: 9,5 χλγμ. στις 2.800 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 160 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 15,2 δλ.
Μήκος: 4.200 χλστ.
Πλάτος: 1.600 χλστ.
Ύψος: 1.280 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.400 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.290 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.250 χλστ.
Βάρος: 620 κιλά

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: enzmann-506.ch