Carhistory.gr Logo
  » portraits » Erhard Schnell
Erhard Schnell
portraits

O πατέρας του Opel GT...

Ο Erhard Schnell γεννήθηκε το 1929 και σπούδασε στη Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων του Offenbach, πριν ξεκινήσει την καριέρα του στην Opel το 1952. Το 1961 τελειοποίησε τις ικανότητές του μεταβαίνοντας στο Detroit, το 1962 έχοντας σαν παρακαταθήκη την εμπειρία της Αμερικής εντάχθηκε στην ομάδα του design και το 1964 τοποθετήθηκε επικεφαλής του τμήματος προηγμένου σχεδιασμού της εταιρείας. Θεωρείται ο πατέρας του Opel GT, καθώς του ανατέθηκε η σχετική μελέτη το 1964 και γρήγορα μεταμόρφωσε ένα σχεδιαστικό όραμα σε μοντέλο παραγωγής. Έτσι γεννήθηκε αρχικά το Experimental GT, με τολμηρές καμπύλες γραμμές, που παρέπεμπαν στο γνωστό σε όλους μας μπουκάλι της Coca Cola. Ο Erhard Schnell έμεινε στη γερμανικό παρακλάδι της General Motors σε όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας του, υπογράφοντας μοντέλα-σταθμούς για την Opel, τα οποία «πατάνε» σε τρεις δεκαετίες: Rekord C, Manta Α,Ascona Β, Kadett D και Corsa A συνδέθηκαν με το όνομά του. Αργότερα, διατέλεσε επικεφαλής σχεδιαστής για το sport coupe Calibra και το μεσαίο οικογενειακό Vectra. Εκτός από τα πρωτότυπα-προπομπούς του Opel GT, έφερε με επιτυχία εις πέρας και σπουδαίες σχεδιαστικές μελέτες, όπως το Opel Genève (1965) και το Opel Tech 1 (1981). Επίσης, έχει βάλει τη σφραγίδα του και στο πολύ όμορφο Diplomat Coupe του 1969. Συνταξιοδοτήθηκε το 1991, ύστερα από 40 χρόνια υπηρεσίας στην Οpel.



Ποιές είναι άραγε οι πιο χαρακτηριστικές στιγμές του στην Οpel και τί θυμάται περισσότερο, από την εποχή της γένεσης του GT και των όσων προηγήθηκαν αυτής; Ας προσπαθήσουμε να μάθουμε, κάνοντάς του λίγες μόνον ερωτήσεις...

«Φοβάμαι ότι δεν θα μπορέσω ποτέ να τα παρατήσω εντελώς»

Eίχε προγραμματιστεί εκ των προτέρων η μελέτη του Experimental GT;
Όχι, καθόλου. Η ιδέα προήλθε από τον Clare MacKichan, που είχε έρθει πρόσφατα από το Detroit στο Rüsselsheim σαν υπεύθυνος σχεδίασης και είχε την πεποίθηση ότι μπορούσαμε να δημιουργήσουμε ένα κλασικό sport αυτοκίνητο. Αυτός οραματίστηκε ένα συμπαγές όχημα με ισχυρή σχεδιαστική άποψη. Το μόνο σαφές ήταν ότι έπρεπε να είναι ένα διθέσιο sport αυτοκίνητο.

Εκείνη την εποχή ήσασταν επικεφαλής προηγμένης σχεδίασης. Δεδομένου του σύντομου χρόνου εξέλιξης, καταφέρατε να είστε πλήρως συγκεντρωμένος στην ολοκλήρωση του GT;
Φοβάμαι πως όχι. Αυτό θα ήταν ιδανικό. Εργαζόμασταν παράλληλα σε άλλα μοντέλα της Opel, εξελίσσοντας περαιτέρω τα Rekord και Kadett. Μπορούσαμε να αφιερώνουμε την προσοχή μας στο GT κάθε δύο εβδομάδες. Αλλά όταν ερχόταν αυτή η στιγμή, δίναμε την καρδιά μας. Όλοι, ακόμα και νεαροί συνάδερφοι που είχαν έρθει από το Art Center of Design της Pasadena, συνέβαλαν με τις ιδέες τους. Η τελική σχεδίαση του GT προέκυψε σταδιακά από όλες τις προτάσεις. Είναι πραγματικά εκπληκτικό το ότι μία σχεδιαστική μελέτη και ένα αυτοκίνητο παραγωγής εξελίχθηκαν σε λιγότερο από τρία χρόνια.

Ήταν αυτή η εξέλιξη μυστική;
Σίγουρα ήταν. Ο Clare MacKichan δεν είχε πει τίποτα στο Δ.Σ. Όταν το πρωτότυπο ήταν σχεδόν ολοκληρωμένο και έτοιμο για να παρουσιαστεί στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, δεν είχε άλλη επιλογή παρά να ενημερώσει τους ανωτέρους του. Είχαμε σοβαρές αμφιβολίες, όταν το Experimental GT παρουσιάστηκε εσωτερικά για πρώτη φορά. Η ανακούφιση ήταν τεράστια, όταν υπήρξε ένα αυθόρμητο ξέσπασμα αποδοχής από τους ανώτερους, οι οποίοι είχαν κυριολεκτικά υποκύψει στη γοητεία του.

Προφανώς επειδή η μελέτη είχε πολλά νέα σχεδιαστικά στοιχεία...
Εννοείτε τους αναδιπλούμενους προβολείς; Ναι, ασφαλώς έπαιξαν το ρόλο τους. Αλλά υπήρχαν και πολλές άλλες λεπτομέρειες. Δημιουργήσαμε πόρτες με πλήρη πλαίσια, που επέτρεπαν ελάχιστες κατασκευαστικές ανοχές. Αυτά ήταν απαραίτητα για το εκφραστικό σχήμα οροφής του GT. Το γεγονός ότι έλειπε ένας συμβατικός χώρος αποσκευών ήταν επίσης καινοτομία.

Δουλεύατε επίσης επάνω σε ένα διάδοχο μοντέλο;
Ασφαλώς. Και μάλιστα είχαμε κάνει μεγάλα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Υπήρχε ένα μοντέλο που ήταν μεγαλύτερο και με πολύ δυναμική εμφάνιση. Το πρόβλημα ήταν οι προφυλακτήρες. Ήταν υποχρεωτικοί για την Αμερική, αλλά μπορούσαν να καταστρέψουν πλήρως μία κομψή, δυναμική σχεδίαση. Και κάτι τέτοιο καθιστούσε το αμάξωμα ακαλαίσθητο για την αμερικανική αγορά. Και ασφαλώς υπήρχε η πετρελαϊκή κρίση. Και δημιουργούσε σοβαρές αμφιβολίες για το κατά πόσον ένα διάδοχο μοντέλο θα ήταν επιτυχημένο στην Ευρώπη.

Επιπλέον του GT και του πρώτης γενιάς Corsa, σχεδιάσατε ένα ακόμα επιτυχημένο μοντέλο για την Opel, το Calibra. Αυτό ήταν απλά κάποιο άλλο project;
Όχι, κάθε άλλο. Όταν ένα αυτοκίνητο γνωρίζει τόσο θετική αποδοχή από τους πελάτες, αυτό είναι αποτέλεσμα προσωπικής εξέλιξης και ομαδικής δουλειάς. Πολλή καρδιά και ψυχή μπαίνουν σε αυτή τη δουλειά, ενώ μετρά και η παραμικρή λεπτομέρεια. Είμαι περήφανος που εξέλιξα το λογότυπο για το Rekord και τον εσωτερικό φωτισμό, που υιοθέτησε και το επόμενο μοντέλο. Μου αρέσει να το αναπολώ ακόμα και σήμερα. Το παλιό μου πάθος για τη γραφιστική βρήκε εφαρμογή εδώ. Μερικές φορές κάνουμε κάτι που έχει ωραία εμφάνιση στο χαρτί, αλλά δυστυχώς δεν μπορεί να υλοποιηθεί στην πράξη, λόγω κόστους. Ενίοτε είναι πολύ δύσκολο για να το κατανοήσουν και να το αποδεχτούν οι νεαροί σχεδιαστές.

Η μορφή ακολουθεί τη λειτουργία;
Ναι, απολύτως! Η τέλεια λειτουργία είναι αυτονόητη για μένα. Όλα τα άλλα αποκλείονται εξ αρχής.

Έχετε βάλει στην άκρη τα μολύβια σας, τώρα που είστε συνταξιούχος;
Όχι βέβαια! Απλά έχω μεταφέρει τη δουλειά μου στο σπίτι, και σχεδιάζω τον κήπο ή το σπίτι. Επίσης εξακολουθώ να ζωγραφίζω συχνά, με νερομπογιές. Φοβάμαι ότι δεν θα μπορέσω ποτέ να τα παρατήσω εντελώς!

 

carhistory

Κείμενο & φωτογραφίες: Οpel