Carhistory.gr Logo
  » airplanes » F-104 Starfighter
F-104 Starfighter
airplanes
Oνομαστό για τις δυνατότητές του υπερηχητικό αεροσκάφος αναχαίτισης, που εξελίχθηκε από τη Lockheed για την USAF και παρέμεινε σε δράση στις διάφορες αεροπορίες από το 1958 μέχρι το 2004.

Το F-104 Starfighter δημιουργήθηκε από τη σχεδιαστική ομάδα του Clarence Kelly Johnson, του ανθρώπου που έβαλε την υπογραφή του στο κατασκοπευτικό αεροσκάφος SR-71 Blackbird, αλλά και σε άλλα σημαντικά μοντέλα της Lockheed. Ο Johnson, επικεφαλής μηχανικός της Lockheed Skunk Works, επισκέφθηκε την Κορέα το Δεκέμβριο του 1951 και μίλησε με τους πιλότους των μαχητικών για το είδος των αεροσκαφών θα ήθελαν. Εκείνη την εποχή οι πιλότοι των ΗΠΑ, πετώντας με F-86 Sabre, αντιμετώπιζαν τα σοβιετικής κατασκευής MiG-15. Αρκετοί από αυτούς θεωρούσαν τα MiG ανώτερα και τον αμερικανικό σχεδιασμό περίπλοκο. Στη συνέχεια, ζήτησαν ένα μικρό και απλό αεροσκάφος, με εξαιρετική απόδοση. Οπλισμένος με αυτές τις πληροφορίες, ο Clarence άρχισε αμέσως το σχεδιασμό του νέου αεροσκάφους, μετά την επιστροφή του στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το αεροπλάνο που πέρασε στην ιστορία για τα ιδιαίτερα χαρίσματά του, όπως επίσης και για τον δύσκολο χαρακτήρα του (θανάσιμη παγίδα το αποκαλούσαν, καθώς δεν συγχωρούσε λάθη) υπηρέτησε στην Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ (USAF) από τη χρονιά της παρουσίασής του έως το 1969, παραμένοντας για έξι ακόμη έτη στην αεροπορική δύναμη της Εθνοφυλακής (Air National Guard). Επίσης, μέχρι το 1994 χρησιμοποιήθηκε εκτενώς από την NASA (National Aeronautics & Space Administration) για μια σειρά υπερηχητικών πτήσεων και διαστημικών προγραμμάτων.



Το αεροπλάνο των 2 Mach...
Τα F-104C της U.S Air Force χρησιμοποιήθηκαν επί σειρά ετών στον αμφιλεγόμενο πόλεμο του Βιετνάμ, ενώ τα F-104A αναπτύχθηκαν από την αεροπορία του Πακιστάν, στην ένοπλη αναμέτρηση με την Ινδία (1971). Επίσης, με τα χρώματα της αεροπορίας της Εθνικιστικής Κίνας (Taiwan), το υπερηχητικό της Lockheed έδωσε το παρών στη διαμάχη με την Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας για τη διεκδίκηση της νήσου Quemoy. Η συνολική του παραγωγή αρίθμησε 2.578 μονάδες, με τη μεγάλη πλειοψηφία να υπηρετεί τις χώρες-μέλη του Βορειοατλαντικού Συμφώνου (ΝΑΤΟ) στην έκδοση F-104G. To αεροσκάφος κατασκευαζόταν επίσης και σε αρκετές διθέσιες εκπαιδευτικές εκδόσεις, με περισσότερο δημοφιλή την TF-104G. Η τελευταία χρονικά έκδοση του Starfighter ήταν η F-104S της Ιταλικής Πολεμικής Αεροπορίας, η αποστράτευση της οποίας τον Μάιο του 2004 έφερε το τέλος στη μακρά σταδιοδρομία του αεροσκάφους, στο οποίο βασίστηκε με επιτυχία για 20 χρόνια η αεροπορική άμυνα της Ευρώπης. Στη χώρα μας, στην οποία υπηρέτησαν συνολικά 107 αστρομαχητές, σταμάτησε να χρησιμοποιείται το 1993...

ΤΑ ΡΕΚΟΡ

3.000 μ. σε 41,85 δλ.
6.000 μ. σε 58,41 δλ.
9.000 μ. σε 81,14 δλ.
12.000 μ. σε 99,90 δλ.
15.000 μ. σε 131,1 δλ.
20.000 μ. σε 222,99 δλ.
25.000 μ. σε 266,03 δλ.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

Lockheed F-104G Starfighter
Πλήρωμα: 1
Μήκος: 16,66 μ.
Ύψος: 4,09 μ.
Εκπέτασμα φτερών: 6,36 μ.
Εμβαδόν φτερών: 18,22 m²
Βάρος κενό: 6.350 κιλά
Βάρος με φορτίο: 9.365 κιλά
Μέγιστο βάρος απογείωσης: 13.170 κιλά
Κινητήρας: 1 General Electric J79-GE-11A turbojet (15,800 lbf ώση)
Ανώτατη ταχύτητα: 2.137 χλμ./ώρα
Ακτίνα μάχης: 670 χλμ.
Ύψος πτήσης: 15.000 μ.
Ταχύτητα ανόδου: 244 μέτρα ανά δλ.
Οπλισμός: 1 πυροβόλο M61A1 Vulcan, 4 βλήματα AIM-9 Sidewinder, φορτίο βομβών βάρους 1.800 κιλών

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας