Carhistory.gr Logo
  » airplanes » Farman F.60 Goliath
Farman F.60 Goliath
airplanes
Το αεροσκάφος που συνέβαλε στη δημιουργία των πρώτων αεροπορικών εταιρειών και των επιβατικών δρομολογίων στην Ευρώπη μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Tο F.60 Goliath ήταν ένα αεροσκάφος που παραγόταν από την Farman Aviation Works από το 1919 μέχρι το 1931. Αρχικά είχε σχεδιαστεί ως ένα βαρύ βομβαρδιστικό διπλάνο, που μπορούσε να μεταφέρει βόμβες συνολικού βάρους ενός τόνου, σε μια απόσταση 1.500 χιλιομέτρων. Έφερε δύο εννεακύλινδρους αστεροειδείς κινητήρες της Salmson, είχε σταθερό σύστημα προσγείωσης και η άτρακτός του ήταν κατασκευασμένη από ύφασμα και ξύλο. Ήταν μια απλή, ισχυρή και ελαφριά κατασκευή. Τα φτερά του ήταν ορθογώνια, με αεροδυναμικά πτερύγια τοποθετημένα τόσο στo επάνω ζεύγος, όσο και στο κάτω. Ο σχεδιασμός του είχε ξεκινήσει το 1918 και βρισκόταν στην πρώτη φάση των δοκιμών, όταν η Γερμανία παραδόθηκε και ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος τελείωσε. Οι ιδιοκτήτες της εταιρείας συνειδητοποίησαν ξαφνικά πως ήταν αδύνατο να δεχτούν παραγγελίες για το πολεμικό τους όπλο, αφού σύρραξη πλέον δεν υπήρχε. Ωστόσο, γρήγορα κατάλαβαν πως η μεγάλη άτρακτος του αεροπλάνου τους θα μπορούσε εύκολα να τροποποιηθεί και να δεχτεί επιβάτες για εμπορικές πτήσεις. Οι εναέριες μεταφορές ανθρώπων βρίσκονταν ακόμη στα σπάργανα, αλλά όλοι καταλάβαιναν πως είχαν μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης και όποιος μπορούσε επένδυε σε αυτές. Ασφαλώς, το ίδιο έκανε και η Farman, με αποτέλεσμα να βγει πολλαπλά κερδισμένη.

Οι πρώτες πτήσεις
Πρώτη της δουλειά, ήταν η διαμόρφωση της καμπίνας για επιβατική χρήση. Στο τέλος αυτής της φάσης, το F.60 Goliath είχε τη δυνατότητα να μεταφέρει 12 ως 14 ανθρώπους, οι οποίοι είχαν άπλετη θέα του εξωτερικού περιβάλλοντος από τα μεγάλα τετράγωνα παράθυρα του αεροσκάφους. Στις 8 Φεβρουαρίου 1919 και στα πλαίσια της δημοσιοποίησης του νέου αεροπορικού προϊόντος της Farman, το αεροπλάνο πέταξε πάνω από τη Μάγχη με 12 επιβάτες (όλοι πρώην πιλότοι μαχητικών αεροσκαφών) και κυβερνήτη τον Lucien Bossoutrot, εκκινώντας από το Toussus-le-Noble και καταλήγοντας στη Μεγάλη Βρετανία, κοντά στο Croydon. Η πτήση, με χρονική διάρκεια δύο ώρες και 30 λεπτά, πήγε πολύ καλά. Το ίδιο επιτυχημένη ήταν και η επιστροφή την επόμενη ημέρα, ενώ ο συνολικός χρόνος πτήσης ήταν συντομότερος κατά 20 λεπτά. Μια ακόμη πτήση με σκοπό τη δημοσιότητα πραγματοποιήθηκε στις 3 Απριλίου 1919, όπου 14 επιβάτες πέταξαν σε ύψος 6.200 μέτρων. Αργότερα, στις 11 Αυγούστου της ίδιας χρονιάς, οκτώ επιβάτες ταξίδεψαν από το Παρίσι στη Σενεγάλη, με ενδιάμεσο σταθμό στην Καζαμπλάνκα. Ήταν μια μαραθώνια πτήση, συνολικής απόστασης 4.500 χιλιομέτρων, η οποία πρόσφερε περαιτέρω αίγλη στο νέο αεροσκάφος.

Στην εποχή της γένεσης

Oι αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες άρχισαν να εμφανίζονται στις αρχές της δεκαετίας του '20 στην Ευρώπη, έσπευσαν να αποκτήσουν το αεροπλάνο. Μία από τις πρώτες που ενέταξαν το F.60 Goliath στον στόλο τους ήταν η Compagnie des Grands Express Aériens (CGEA), που το 1920 ξεκίνησε τακτικά δρομολόγια από το Le Bourget στο Croydon. Σύντομα το παράδειγμά της ακολούθησαν η Compagnie des Messageries Aériennes (CMA) και η Société Générale de Transports Aérien (SGTA), που με αυτό εγκαινίασε τις γραμμές Παρίσι-Βρυξέλλες τον Ιούλιο του 1920 και Παρίσι-Άμστερνταμ τον Μάιο του 1921. Οι βελγικές αερογραμμές Société Nationale pour l'Etude des Transports Aériens (SNETA) επίσης χρησιμοποίησαν το αεροσκάφος, εγκαινιάζοντας το δρομολόγιο Βρυξέλλες-Λονδίνο τον Απρίλιο του 1921. Σύντομα η φήμη του Goliath ξεπέρασε τα όρια της Δυτικής Ευρώπης, καθώς εντάχθηκε στον στόλο αεροπορικών εταιρειών από την Τσεχοσλοβακία, τη Ρουμανία και την Κολομβία, αλλά και άλλων χωρών.

Αναγνώριση...

Η σταδιοδρομία του Farman F.60 Goliath ολοκληρώθηκε το 1931, με τη συνολική παραγωγή του να αριθμεί 60 περίπου μονάδες. Τέσσερις από αυτές κατασκευάστηκαν κατόπιν αδείας στην Τσεχοσλοβακία, ενώ κάποιες άλλες έφεραν κινητήρες της Renault, της Gnome-Rhône και της Armstrong Siddeley. Tα αεροσκάφη που εξήχθησαν στη Σοβιετική Ένωση ήταν εξοπλισμένα με δύο κινητήρες V12 της Lorraine-Dietrich. Τελικά δεν έλειψαν και οι στρατιωτικές εκδόσεις, κυρίως τριθέσιες ή πενταθέσιες βομβαρδιστικού χαρακτήρα, με ειδικότητα να επιχειρούν τη νύχτα. Στις 7 Αυγούστου 1925 το Goliath, στην έκδοση F.62 και με 12κύλινδρο κινητήρα των 500 ίππων της Farman, έσπασε το παγκόσμιο ρεκόρ των 3.860 χιλιομέτρων, διανύοντας 4.400 χιλιόμετρα σε 45 ώρες και 12 λεπτά.

Στις ημέρες μας δεν διασώζεται κανένα αεροπλάνο αυτού του τύπου, παρά μόνο μια άψογα συντηρημένη άτρακτος με κωδική ονομασία F-HMFU, η οποία εκτίθεται στο αεροπορικό μουσείο του Le Bourget.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

FARMAN F.60 GOLIATH
Πλήρωμα: 2 (κυβερνήτης-συγκυβερνήτης)
Επιβάτες: 12-14
Μήκος: 14,33 μέτρα
Ανάπτυγμα φτερών: 26,5 μέτρα
Ύψος: 5 μέτρα
Εμβαδόν φτερών: 161 τ.μ.
Βάρος κενό: 2.500 κιλά
Βάρος με φορτίο: 4.770 κιλά
Κινητήρες: 2 9κύλινδροι υδρόψυκτοι αστεροειδείς Salmson 260 ίππων έκαστος
Ανώτατη ταχύτητα: 140 χλμ./ώρα
Ταχύτητα ταξιδίου: 120 χλμ./ώρα
Ύψος επιβατικής πτήσης: 4.000 μέτρα

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας