Carhistory.gr Logo
  » gran turismo » Ferrari 225 Vignale Berlinetta
Ferrari 225 Vignale Berlinetta
gran turismo

Μια Ferrari από την πρώιμη εποχή του εργοστασίου επιστρέφει με λαμπρότητα στο παρόν...

H Ferrari 225 Sport εμφανίστηκε για πρώτη φορά στον κόσμο της Αυτοκίνησης το 1952, στον Γύρο της Σικελίας, ως μια μεγαλύτερη σε κυβισμό και δυνατότητες έκδοση της 212 Sport. Προορισμένο να συμμετέχει με ιδίαιτερες αξιώσεις σε μεγάλους αγώνες ταχύτητας και αντοχής, το διθέσιο ιταλικό sport μοντέλο κατασκευάστηκε σε δύο τύπους αμαξωμάτων, ως Berlinetta και Spyder. Κατά την συνήθη πρακτική της εποχής, τόσο για το Maranello όσο και για άλλα εξειδικευμένα εργοστάσια των ημερών εκείνων, το αυτοκίνητο απευθυνόταν σε εύπορους ιδιώτες οδηγούς αγώνων, που τότε ευημερούσαν σε αριθμούς. Ο V12 κινητήρας του των 2.7 λίτρων ήταν ελαφρά αυξημένος σε χωρητικότητα από τον ομοειδή του της 212 Sport, ενώ παρήγαγε 210 ίππους στις 7.200 στροφές ανά λεπτό.

Οι μεγαλύτερες επιτυχίες
Επτά αυτοκίνητα αυτού του τύπου, με ιδιώτες οδηγούς και ανοιχτό ή κλειστό αμάξωμα, έλαβαν μέρος στο Mille Miglia του 1952 δίχως να καταφέρουν να διακριθούν. Αυτό βέβαια δεν ήταν πρόβλημα για το cavallino rampante, που κέρδισε τον αγώνα με την εργοστασιακή συμμετοχή της σχεδόν πειραματικής 250 S των Giovanni Bracco και Alfonso Rolfo. Ο πρώτος αληθινός θρίαμβος για το αυτοκίνητο ήρθε την ίδια χρονιά, στο πριγκιπάτο του Μοnaco και στη μοναδική φορά που διεξήχθη εκεί Grand Prix για sport αυτοκίνητα. Οι 225 Sport Spyder κατακυρίευσαν τις πέντε πρώτες θέσεις της γενικής κατάταξης, αφήνοντας πίσω τους τα αγωνιστικά της Aston Martin, της Jaguar, της Gordini και της Talbot-Lago. Αργότερα μέσα στη χρονιά ο Paolo Marzotto κέρδισε το πρωτάθλημα άνω των δύο λίτρων, με το ίδιο αυτοκίνητο. Ο αριστοκράτης οδηγός αγώνων δεν ήταν ο μόνος από τους σημαντικούς της εποχής του που αγωνίστηκε με αυτό, καθώς πίσω από το τιμόνι του έγραψαν ένα μέρος της δικής τους ιστορίας και οι Gianni Marzotto, Luigi Villoresi, Eugenio Castelotti, Pierre Pagnibon. Στις ημέρες μας, γνωρίζουμε πλέον καλά πως η 225 Sport άνοιξε το δρόμο για την ιδιαίτερα επιτυχημένη 250 MM, αλλά και τη διάσημη 250 GT.

Bring me to life...
Πρόσφατα, το τμήμα αποκατάστασης ιστορικών αυτοκινήτων της Ferrari επανέφερε στη ζωή τη μία από τις έξι 225 Sport Vignale Berlinetta που κατασκευάστηκαν συνολικά, η οποία πριν πολλά χρόνια είχε πέσει θύμα μιας καταστροφικής φωτιάς. Η αναπαλαίωση παρουσίασε ένα σωρό δυσκολίες, καθώς είχε πληγεί καίρια ολόκληρο το εσωτερικό της, που αποκαταστάθηκε σταδιακά με τη βοήθεια παλαιών φωτογραφιών. Από το 12κύλινδρο μηχανικό σύνολο υπήρχε μονάχα ένα μέρος του block και δεκάδες μηχανικά μέρη χρειάστηκε να κατασκευαστούν από την αρχή, με βάση τα σχέδιά του που ευτυχώς υπήρχαν, αφού είχε δώσει κίνηση και σε άλλα δημιουργήματα του Maranello εκείνης της εποχής. Η 225 Sport με το κλειστό αμάξωμα είχε και εκείνη τις δικές της επιτυχίες, αν και όχι σε αγώνες που θα τους ονομάζαμε σήμερα πρώτης σειράς (για παράδειγμα, είχε κερδίσει το Grand Prix sport αυτοκινήτων της Κούβας το 1955). Το αυτοκίνητο που υπερήφανοι μας έδειξαν σε άψογη πλέον κατάσταση οι μηχανικοί της Ferrari, με μια υπέροχη διχρωμία στο αμάξωμα που επιμελήθηκε κάποτε αριστοτεχνικά ο Alfredo Vignale, δόθηκε στη δημοσιότητα ως 225Ε (με το Ε να προέρχεται προφανώς από τον αριθμό του, που είναι 0178ED). Τα χρωμιωμένα «φινιστρίνια» στα εμπρός φτερά είναι σήμα κατατεθέν του μεγάλου στιλίστα, ενώ ολόκληρο το αυτοκίνητο είναι ασφαλώς έργο τέχνης. Ωστόσο, εκτός από αυτοκίνητο θαυμασμού, ήταν κάποτε κι ένα σπουδαίο αγωνιστικό όπλο, όπως θα δείτε παρακάτω.

Οι δάφνες του παρελθόντος

Η 225Ε του σήμερα εγκατέλειψε το εργοστάσιο του Μaranello τον Μάιο του 1952, προκειμένου να παραδοθεί στον πρώτο αγοραστή της, τον Ιταλό ευγενή Antonio Sterzi. Σχεδόν αμέσως έλαβε μέρος στο Mille Miglia με τον αριθμό 603 στις πόρτες, όπου ο ιδιοκτήτης της συμμετείχε με συνοδηγό τον Nino Rovelli. Όμως, το πλήρωμα δεν κατάφερε να τερματίσει το αυτοκίνητο. Παρά ταύτα, οι επιτυχίες ήρθαν μέσα στο καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς, με οδηγό τον Bruno Sterzi. Οι νίκες στο Coppa della Toscana στις 1 Ιουνίου, στην ανάβαση Bolzano-Mendola στις 6 Ιουλίου και στο Coppa InterEuropa της Monza στις 7 Σεπτεμβρίου δικαίωσαν την επιλογή του Antonio. Κι αυτό, άσχετα από το γεγονός ότι οι αριστοκράτες συνηθίζουν γρήγορα να ξεχνάνε τα αυτοκίνητά τους και να τα αλλάζουν με νεότερα, όσες χαρές κι αν έχουν ζήσει με αυτά. Αυτό όμως, είναι μια άλλη ιστορία. Τώρα, σημασία έχει η λαμπερή επιστροφή...

ΒΑΣΙΚΑ ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

FERRARI 225 SPORT BERLINETTA VIGNALE
Body design: Alfredo Vignale
Kινητήρας: V12 60o
Σχεδιαστής κινητήρα
: Gioachino Colombo
Κυβισμός: 2.715 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 70 mm x 58.8 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.5:1
Καρμπιρατέρ: 3 Weber 36DCF
Ισχύς: 210 ίπποι στις 7.200 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 230 χλμ/ώρα
Μεταξόνιο: 2.250 χλστ.
Περίοδος παραγωγής: 1952
Μονάδες παραγωγής: 6

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Ferrari