Carhistory.gr Logo
  » racing » ENDURANCE » Ferrari 312 PB
Ferrari 312 PB
ENDURANCE
Το κύκνειο άσμα της Scuderia Ferrari στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντοχής Σπορ Αυτοκινήτων

Στις αρχές της δεκαετίας του ’70 ο Έντσο Φεράρι είχε αποφασίσει να ασχοληθεί σοβαρά με τους αγώνες αντοχής, καθώς ο παγκόσμιος τίτλος διέφευγε από την εταιρεία εδώ και αρκετά χρόνια. Ο 12κύλινδρος boxer που σχεδίασε ο Μάουρο Φοργκιέρι, ο οποίος κινούσε τις Ferrari Formula 1, μπορούσε μια χαρά να εξυπηρετήσει τους σκοπούς του και στο πρωτάθλημα εταιρειών. Το χαμηλό βάρος, οι καλά σχεδιασμένες αναρτήσεις, οι μεγάλες εισαγωγές αέρα στο εμπρός μέρος και η φαρδιά αεροτομή πίσω πρόσφεραν στην «312 ΡΒ» την επιθυμητή ευστάθεια. Το αυτοκίνητο, που ουσιαστικά ήταν μια F1 με καλυμμένους τροχούς, κατασκευάστηκε σε δώδεκα μονάδες και θα το οδηγούσαν οι κορυφαίοι πιλότοι της εποχής: Ρόνι Πέτερσον, Μάριο Αντρέτι, Κλέι Ρεγκατσόνι, Τζάκι Ιξ, Τιμ Σένκεν, Μπράιαν Ρέντμαν. Το εγχείρημα καθοδηγούσε από τη θέση του αγωνιστικού διευθυντή ο Πέτερ Σέτι, παλιός πρωταθλητής στις ευρωπαϊκές αναβάσεις με τις Ferrari «212 Ε».



Η προετοιμασία

Το πρωτότυπο του αγωνιστικού δοκιμαζόταν για μήνες, όταν ακόμα η Scuderia προσπαθούσε μάταια να προφθάσει τις Porsche «917» με τις πεντάλιτρες «512». Η «312 ΡΒ» πραγματοποίησε την πρώτη της εμφάνιση στα 1.000 χλμ. του Μπουένος Άιρες το 1971, με μόνη φιλοδοξία την εκμάθηση του αυτοκινήτου και τη διάγνωση των όποιων προβλημάτων νεότητάς του. Δυστυχώς όμως τα πράγματα πήγαν πολύ πιο άσχημα από όσο υπολόγιζε η ιταλική εταιρεία, καθώς στο cockpit του αγωνιστικού έχασε τη ζωή του ο ταλαντούχος νεαρός πιλότος Ιγκνάτσιο Τζιούντι, βυθίζοντας στο πένθος τους Ιταλούς. Το καλύτερο αποτέλεσμα της περιόδου εκείνης ήταν μια τέταρτη θέση στο Brands Hatch, ενώ η πρώτη νίκη ήρθε στις εκτός πρωταθλήματος «9 ώρες» του Kyalami, στη Νότιο Αφρική.

Η νικηφόρα περίοδος

Το αποτέλεσμα της πολύμηνης προετοιμασίας ήταν δέκα επιβλητικές νίκες, που έδωσαν το 1972 στη Ferrari το τελευταίο της Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντοχής. Ο τρόπος που κερδήθηκε αυτός ο τίτλος ήταν «απολυταρχικός», αφού η ομάδα συγκέντρωσε την ανώτατη βαθμολογία, αφήνοντας μακράν στη δεύτερη θέση την Αlfa Romeo. Oι «312 ΡΒ» δε συμμετείχαν τη χρονιά εκείνη στις «24 ώρες» του Μαν, καθώς οι διοικούντες στη Scuderia δεν το έκριναν απαραίτητο. Για τους αγώνες του 1973 οι αλλαγές στα αυτοκίνητα ήταν λίγες, με το μεταξόνιό τους να αυξάνεται κατά 12 εκατοστά και την ισχύ τους να ανέρχεται πλέον στους 475 ίππους. Ωστόσο, οι Μatra παρουσιάστηκαν περισσότερο έτοιμες και επικράτησαν στη μάχη του τίτλου, αφήνοντας τη Ferrari στη δεύτερη θέση με διαφορά εννέα βαθμών. Το σκηνικό δεν άλλαξε ούτε στο Μαν, όπου το αγωνιστικό τερμάτισε στη δεύτερη θέση, πίσω από τους Γάλλους. Μετά τη λήξη εκείνου του πρωταθλήματος στη Scuderia αποφάσισαν να επικεντρωθούν στη Formula 1 και να αφήσουν στην άκρη τους αγώνες αντοχής, στους οποίους σε εργοστασιακό επίπεδο δεν επέστρεψαν ποτέ, από τότε…  

Απόηχος…

Χρόνια αργότερα, ο Πάπας επισκέφτηκε τον υπέργηρο «Κομεντατόρε» στη Μόντενα, για να τον ευλογήσει. Όσο ο προκαθήμενος της Καθολικής Εκκλησίας περίμενε, παρατηρούσε με μεγάλο ενδιαφέρον ένα πολύ ωραίο πίνακα επάνω από το γραφείο του «Γέρου» του Μαρανέλο: Το θέμα του ήταν η «312 ΡΒ» των Αρτούρο Μερτζάριο, Σάντρο Μουνάρι που περνούσε από την Τσέρντα, στο δρόμο για τη νίκη στο τελευταίο Τarga Florio.  

Palmares...

TITΛΟΙ
1972: Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών
1972: Challenge Mondiale

ΝΙΚΕΣ
1972 Buenos Aires: Peterson-Schenken
1972 Daytona 6h: Andretti-Ickx
1972 Sebring 12h: Andretti-Ickx
1972 Brands Hatch 1000 km: Andretti-Ickx
1972 Monza 1000 km: Ickx-Regazzoni
1972 Spa 1000 km: Redman-Merzario
1972 Targa Florio: Merzario-Munari
1972 Nurburgring: Peterson-Schenken
1972 Osterreichring 1000 km: Ickx-Redman
1972 Watkins Glen 6h: Andretti-Ickx
1973 Monza 1000 km: Ickx-Redman
1973 Nurburgring 1000 km: Ickx-Redman

TEΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

FERRARI 312 PB
Body design: Mauro Forghieri
Κινητήρας: Type 623 V12 180o
Κυβισμός: 2.991 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 78.5 mm x 51.5 mm
Σχέση συμπίεσης: 11.5:1
Μέγιστη ισχύς: 460 ίπποι στις 10.800 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Μήκος: 3.500 χλστ.
Πλάτος: 1.880 χλστ.
Ύψος: 956 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.425 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.448 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.220 χλστ.
Bάρος: 665 κιλά
Περίοδος δράσης: 1971-1973
Moνάδες κατασκευής: 12

carhistory

Photos: Ferrari, Veloce Publishing