Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » Ferrari FZ 93
Ferrari FZ 93
concept & prototypes
Μια Ferrari που δεν έμεινε στην ιστορία...

Τον Μάρτιο του 1993, στην έκθεση της Γενεύης, ένα νέο πρωτότυπο με το σήμα της Ferrari προκάλεσε πολλές συζητήσεις. Αυτό δεν ήταν ασυνήθιστο για μια κατασκευή με το όρθιο αλογάκι στο ρύγχος της, καθώς κάθε δημιουργία που παρέπεμπε κατευθείαν στο Maranello έφερνε πλήθος σχολίων, αλλά και εκδηλώσεις ενθουσιασμού. Αυτή τη φορά όμως όλα ήταν διαφορετικά και τα συναισθήματα των δημοσιογράφων και του κοινού ανάμικτα. Το αυτοκίνητο με το χαλύβδινο σωληνωτό σασί και αμάξωμα από αλουμίνιο, που άκουγε στην ονομασία FZ 93 (Formula Zagato 93) ήταν σχεδιασμένο από τον Ercole Spada, τον επικεφαλής του ομώνυμου οίκου εκείνη την εποχή. Ο πολύπειρος δημιουργός τετράτροχων ονείρων του παρελθόντος, όπως ήταν η Aston Martin DB4 GT και η Alfa Romeo Giulia TZ, είχε σκεφτεί να συνδυάσει στην FZ 93 σχεδιαστικά στοιχεία από την πρόσφατη ακόμη Testarossa και από το μονοθέσιο Tipo 643 της Ferrari που αγωνίστηκε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Formula 1 το 1991.

Κατευθείαν, αλλαγές...
Οι προθέσεις του μπορεί να ήταν οι καλύτερες, όμως το αποτέλεσμα ήταν διφορούμενο, καθώς το πίσω μέρος του έδειχνε τελείως αταίριαστο με το εμπρός. Σπάνιο φαινόμενο να μην αρέσει μια Ferrari, αλλά αυτό ακριβώς συνέβη. Την κατάσταση αυτή επιδείνωναν οι πλαϊνές επιφάνειες του αυτοκινήτου, στις οποίες υπήρχε ένα τεράστιο cavallino rambante σε μαύρο χρώμα, ενώ η διχρωμία (μαύρο-κόκκινο) στις πόρτες έκανε τα πράγματα ακόμα χειρότερα. Αμέσως μετά την έκθεση στην ελβετική πόλη το ευμεγέθες όρθιο αλογάκι και η διχρωμία εξαφανίστηκαν, προκειμένου να αμβλυνθούν οι εντυπώσεις, με το αυτοκίνητο να βαφτίζεται ξανά με τον πιο εύηχο και δυναμικό κωδικό ES1. Στον αντίποδα, διατηρήθηκαν άβαφοι οι προφυλακτήρες και τμήματα του πίσω μέρους, προκειμένου να ξεχωρίζει το υλικό κατασκευής τους (ανθρακόνημα).



Με οδηγό την 512 TR
Βασισμένη στο πάτωμα της Ferrari 512 TR, η FZ 93 ή ES1 (κρατήστε όποια ονομασία προτιμάτε) έπαιρνε κίνηση από το τοποθετημένο στο κέντρο V12 μηχανικό σύνολο της Ferrari, που απέδιδε 390 ίππους και 491 Nm ροπής και συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων πέντε σχέσεων. Οι επιδόσεις της στο δρόμο δεν ανακοινώθηκαν ποτέ, αλλά για να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης σας αναφέρουμε πως η 512 TR επιτάχυνε από στάση έως τα 100 χιλιόμετρα την ώρα σε 4,8 δευτερόλεπτα και ανέπτυσσε τελική ταχύτητα 313 χιλιομέτρων την ώρα.

Στα αζήτητα...
Παρά το αμφιλεγόμενο της εξωτερικής της εμφάνισης, η στυλ Formula 1 μύτη της one-off Ferrari του Ercole Spada βρήκε εφαρμογή σε μια ποικιλία από supercars, ενώ και το πίσω μέρος της πολύ μεταγενέστερης Enzo έλαβε κάποια σχεδιαστικά στοιχεία από αυτήν. Το 2010 το αυτοκίνητο εμφανίστηκε στις στήλες αγοραπωλησιών μεγάλης γερμανικής ιστορίας, στην τιμή του ενός εκατομμυρίου ευρώ. Είχε μόλις 700 χιλιόμετρα στο οδόμετρό της, αλλά δεν κατάφερε να συγκινήσει κανέναν υπερπλούσιο εραστή της Αυτοκίνησης. Στις ημέρες μας, κατοικεί μόνιμα στο showroom του Zagato στο Μιλάνο και κατά τα φαινόμενα δύσκολα θα μετακομίσει από εκεί.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Σχεδιαστής: Ercole Spada
Kινητήρας: V12 180o
Κυβισμός: 4.943 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 82 mm x 78 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.2:1
Τροφοδοσία καυσίμου: Bosch K-Jetronic
Ισχύς: 390 ίπποι στις 6.300 σ.α.λ.
Ροπή: 491 Nm στις 4.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανάρτηση εμπρός: διπλά ψαλίδια, ελικοειδή ελατήρια, αμορτισέρ Koni
Ανάρτηση πίσω: διπλά ψαλίδια, διπλά ελικοειδή ελατήρια, αμορτισέρ Koni
Έτος κατασκευής: 1993
Μονάδες παραγωγής: 1

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Ferrari, Andrew Basterfield, Brian Snelson