Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » Fiat 1500 Spider Bonetto
Fiat 1500 Spider Bonetto
concept & prototypes
«Linea Tesa» ή αλλιώς «η άκρη του μαχαιριού», από έναν πρώην drummer της jazz

Στις ημέρες μας, είναι πλέον τεκμηριωμένο ότι το Fiat «1500» ήταν ένα από τα σημαντικότερα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα παραγωγής του 20ου αιώνα. Οι χώροι που πρόσφερε, οι καθαρές γραμμές της σχεδίασής του και κυρίως η απλότητα στη χρήση του σε συνάρτηση με τους αξιόπιστους τετρακύλινδρους σε σειρά κινητήρες που το συνόδευαν, υπήρξαν το κλειδί της μεγάλης επιτυχίας του. Δημιουργός του, ο στιλίστας Mario Boano, που τότε δούλευε για το «Centro Stile» της Fiat. Ενταγμένο στην κατηγορία των μεγάλων οικογενειακών μοντέλων, παραγόταν για τους δρόμους της γηραιάς ηπείρου μας και όχι μόνο από το 1961 μέχρι το 1967, αντικαθιστώντας τα παλαιότερα «1200» και «1400». Όπως και οι προκάτοχοί του, οφείλει την ονομασία του στην χωρητικότητα του μηχανικού συνόλου, ενώ παρήχθη και ως «1300». Φυσικά, εκτός από τετράθυρο sedan, ήταν διαθέσιμο και με station wagon αμάξωμα. Πολυάριθμες ήταν επίσης οι coupe, convertible και spider εκδόσεις του, καθώς αποτέλεσε αντικείμενο έμπνευσης για τους σημαντικότερους Ιταλούς αμαξοποιούς. Όλες τους ήταν πολύ ενδιαφέρουσες, άσχετα αν αποτελούσαν σχεδιαστική σπουδή ή αν έφταναν σε ένα περιορισμένο κοινό, μέσω μιας ολιγάριθμης σειράς παραγωγής τους. H πιο ιδιόρρυθμη, ήταν η «Spider» που φιλοτέχνησε ο Rodolfo Bonetto και στη συνέχεια έκτισε η «Carrozzeria Boneschi»...



H άκρη του μαχαιριού
Ο σχεδιαστής αυτού του ιδιαίτερου Spider είχε ξεκινήσει διαφορετικά τη ζωή του, όντας αφιερωμένος στην τέχνη της μουσικής. Γεννημένος στο Μιλάνο το 1929, αξιοποίησε επιτυχώς το ταλέντο του στις νότες ως μέλος jazz συγκροτήματος, στο οποίο έπαιζε drums. Ωστόσο αυτό δεν του αρκούσε, καθώς στη συνέχεια τον συνεπήρε το επάγγελμα του σχεδιαστή, που τον κέρδισε οριστικά το 1958. Ο Rodolfo Bonetto δε δυσκολεύτηκε να γίνει διάσημος με τη νέα του ιδιότητα, σχεδιάζοντας περίπου τα πάντα (καρέκλες, γραφεία, πολυθρόνες, μπότες του σκι, τηλεοράσεις, ρολόγια, λάμπες, πορτατίφ και -φυσικά- αυτοκίνητα). Η συνεργασία του με την «Carrozzeria Boneschi» απέφερε ένα νέο στιλ, «Linea Tesa» για τους Ιταλούς, φράση που στα ελληνικά σε ελεύθερη απόδοση σημαίνει «άκρη του μαχαιριού». Οι δημιουργίες του Μιλανέζου καλλιτέχνη που υιοθετούν το συγκεκριμένο σχεδιαστικό ύφος ανέρχονται στις εννέα, μεταξύ των οποίων εκτός του spider της Fiat ξεχωρίζουν η Lancia Flaminia Amalfi (1962) και η Alfa Romeo 2600 Sprint Spider (1963). Ως επιστέγασμα της επιτυχημένης επαγγελματικής του σταδιοδρομίας, ο αυτοδίδακτος Rodolfo τιμήθηκε για τη δουλειά του με οκτώ σημαντικά βραβεία, ενώ δίδαξε βιομηχανικό σχέδιο στα πανεπιστήμια του Ulm και της Ρώμης.



Carrozzeria Boneschi
O κόσμος του αυτοκινήτου ήξερε την αμαξοποιΐα του Giovanni Boneschi και πριν τον Νοέμβριο του 1960, που παρουσιάστηκε στο Σαλόνι του Τορίνο το Fiat 1500 Spider του Bonetto. Ιδρύθηκε το 1919 στο Μιλάνο, από όπου μετακόμισε μετά από 14 χρόνια για να εγκατασταθεί στο Cambiago, μια τοποθεσία κοντά στην πίστα της Monza. Μέχρι το 1960 ασχολήθηκε κυρίως με κατασκευαστές όπως η Talbot, η Rolls Royce, η Alfa Romeo, η Lancia και η Fiat. Το εργοστάσιό της καταστράφηκε στη διάρκεια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου, μετά τη λήξη του οποίου ανοικοδομήθηκε και έτσι μπόρεσε να συνεχίσει απρόσκοπτα τη λειτουργία της. Η δραστηριότητά της δεν συμπεριλάμβανε μόνο επιβατικά αυτοκίνητα, αλλά επεκτεινόταν και στα επαγγελματικά οχήματα, επίσης με μεγάλη επιτυχία. Πέρα από δημιουργίες αξεπέραστης ομορφιάς (Lancia Lambda, Artena, Astura, Aurelia B53 convertible -Alfa Romeo 6C 2500 convertible, 1900C Astral -Maserati 3500 GT -Lancia Thema Gazella coupe) έχει στο ενεργητικό της ένα θωρακισμένο φορτηγό της Iveco (1977), καθώς και το χαριτωμένο διαφημιστικό όχημα που προωθούσε το 1951 τη νέα οδοντόπαστα της Binaca.

credits

Source: b-line.it, archimagazine.com. Photos: carstyling.ru

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας