Carhistory.gr Logo
  » ancient » Fiat 3 ½ ΗΡ
Fiat 3 ½ ΗΡ
ancient

To 1898 ο Giovanni Battista Ceirano με συνέταιρο τον σχεδιαστή και μηχανικό Αristide Faccioli, κατασκεύασε το πρώτο του τετράτροχο. Σε αυτό έδωσε την ονομασία «Welleyes»...

Το αμάξωμά του είχε επιμεληθεί, στην δεύτερη και οριστική μορφή του, ο γνωστότερος καροσερίστας της εποχής, ο Λοκάτι. Στις 30 Απριλίου 1899 το αυτοκίνητο έλαβε μέρος στον αγώνα Τurin –Pinerolo –Τurin, όπου και βραβεύτηκε με το χρυσό μετάλλιο του υπουργείου Βιομηχανίας και Εμπορίου. Λίγες ημέρες αργότερα ο Giovanni Αgnelli, ο γερουσιαστής Biscaretti (στον οποίο οφείλουμε και αρκετά έγχρωμα σκίτσα, που αναπαριστούν με γλαφυρότητα την ηρωϊκή εποχή του αυτοκινήτου), ο κόμης Bricherasio di Cacherano κι ο δικηγόρος Γκόρια–Γκάτι εξαγόρασαν αντί 30.000 λιρετών τις ευρεσιτεχνίες του Faccioli και αρκετές από τις δραστηριότητες του οίκου Ceirano. Έτσι το «Welleyes», στα χαρακτηριστικά του οποίου αναφερόταν και το πρώτο τεύχος του περιοδικού «L’ Automobile» τον Δεκέμβριο του 1898, ανανεωμένο εκ νέου από τον μηχανικό του για την περίσταση, έγινε λίγους μήνες αργότερα το πρώτο Fiat της μηχανολογικής ιστορίας. Στην ιστορία της γέννησης του πρώτου Fiat είχε ανάμιξη και ο Vicenzo Lancia, που ασχολήθηκε με το αυτοκίνητο από πολύ νεαρή ηλικία, όταν και εκείνο ήταν ακόμη μια νέα και πρωτόφαντη εφεύρεση. Αν και είχε σπουδάσει λογιστικά στην τεχνική σχολή του Τορίνο, στο τέλος του 19oυ αιώνα δούλευε κοντά στον Giovanni Ceirano, όταν εκείνος πούλησε την τεχνογνωσία και τα σχέδια του πρώτου αυτοκινήτου του στον όμιλο επενδυτών που ίδρυσε τη Fiat. Έτσι, βρέθηκε από την αρχή κοντά τους κι εκτός από την ενεργή συμμετοχή στην «γέννηση» του πρώτου Fiat, βρέθηκε στη θέση του οδηγού-δοκιμαστή των αυτοκινήτων της εταιρείας.

Fabrica Italiana Automobili Torino
H FIAT ιδρύθηκε την πρώτη Ιουλίου 1899, από μια ομάδα ανθρώπων που πίστευαν ιδιαίτερα και με πάθος στην νέα ακόμη τότε εφεύρεση του αυτοκινήτου. Το αρχικό κεφάλαιο της επιχείρησης ήταν 800.000 λιρέτες, που κατανεμήθηκαν σε 4.000 μετοχές των 200 λιρετών η μία. Το πρώτο διοικητικό συμβούλιο της Fiat είχε πρόεδρο τον Ludovico Scarfiotti, γραμματέα τον Giovanni Agnelli και τεχνικό διευθυντή τον ΑristideFaccioli. Τον Μάρτιο του 1900 η εταιρεία εγκαταστάθηκε στο εργοστάσιο του Τορίνο, το οποίο είχε σχεδιάσει ο μηχανικός Ενρίκο Μαρκέζι, που ήταν παράλληλα ο πρώτος διευθυντής διαχείρισης του νέου Ιταλού κατασκευαστή αυτοκινήτων. Τον Ιούνιο του ίδιου χρόνου η Fiat κέρδισε την πρώτη της αγωνιστική διάκριση, καθώς ο Αgnelli τερμάτισε πρώτος μεταξύ των Ιταλών στην διαδρομή από την Μπολόνια ως το Τορίνο, με ένα δικύλινδρο αυτοκίνητο 6 ίππων. Την ίδια εποχή ο μαρκήσιος Φερέρο ντι Βεντιμίλια, μέλος της διοίκησης του εργοστασίου, ξεκίνησε με το όχημά του ένα μεγάλο ταξίδι ενημέρωσης και ψυχαγωγίας ανά τον κόσμο. Το 1901 το εργοστάσιο κατασκεύασε για πρώτη φορά ένα αυτοκίνητο που ξέφευγε κατά πολύ από τη φιλοσοφία κατασκευής του Ceirano, με 4κύλινδρο κινητήρα και χωρητικότητας 3,8 λίτρων, του οποίου η τελική ταχύτητα προσέγγιζε τα 70 χλμ/ώρα.

3 ½ ΗΡ «vis-à-vis»
Όπως ήταν φυσικό για την εποχή, το αυτοκίνητο έμοιαζε με ιππήλατη άμαξα, με θέσεις αντικρυστές (vis–a-vis). Ο αερόψυκτος κινητήρας του, με χωρητικότητα 679 κ.εκ., είχε δύο οριζόντιους κυλίνδρους και ήταν τοποθετημένος πίσω και εγκάρσια στο ατσάλινο χειροποίητο σασί. Τα εξαρτήματά του προστατεύονταν από ειδικά καλύμματα κι η ισχύς του ήταν 4,2 ίπποι στις 700 σ.α.λ. Το κιβώτιο ταχυτήτων που διέθετε αρχικά ήταν δύο σχέσεων (η πρώτη μέχρι 7 χλμ./ώρα και για ανωφέρειες με κλίση ως 14%, η δεύτερη για την ανάπτυξη της μέγιστης επίδοσης, που ήταν 35–40 χλμ/ώρα), ενώ βέβαια υπήρχε και η όπισθεν. Η μετάδοση της κίνησης γινόταν με τρία ζεύγη γραναζιών και αλυσίδα, ενώ το σύστημα φρένων ήταν διπλό: Με πεντάλ «που επενεργούσε στο διαφορικό και με χειρομοχλό που απευθυνόταν στα ακραξόνια των πίσω τροχών». Η τιμή αγοράς του πρώτου Fiat ορίστηκε τότε στις 4.200 λιρέτες και σίγουρα –με τα σημερινά δεδομένα- δεν έφερε αρκετά λεφτά στην εταιρεία, αφού το συγκεκριμένο μοντέλο κατασκευάστηκε σε 8 μόλις μονάδες. Στις ημέρες επιζούν τρία από τα αυτοκίνητα αυτού του τύπου. Τα δύο βρίσκονται στην Ιταλία (ένα στο Μουσείο του Τορίνο και ένα στο Ιστορικό Κέντρο της Fiat), ενώ το τρίτο στην Αμερική (στο Μουσείο της Ford).

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

FIAT 3 ½ HP
Kινητήρας: Δικύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 679 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 65 mm x 99 mm
Σχέση συμπίεσης: 4:1
Ισχύς: 4,2 ίπποι στις 800 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 35 χλμ/ώρα
Μέση κατανάλωση: 8 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 2.300 χλστ.
Πλάτος: 1.420 χλστ.
Ύψος: 1.450 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.470 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.220 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.220 χλστ.
Βάρος: 420 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1899-1900
Μονάδες παραγωγής: 8

credits

Source & photos: Fiat. Κείμενο: Σπύρος Χατήρας.