Carhistory.gr Logo
  » racing » GRAND PRIX » Fiat Tipo 805
Fiat Tipo 805
GRAND PRIX
Πριν από ένα αιώνα σχεδόν, η Fiat έφερε πρώτη στα Grand Prix το σύστημα υπερτροφοδότησης των κινητήρων.

Στις αρχές του 1923 η Fiat ετοίμαζε ένα νέο αυτοκίνητο για τα Grand Prix, το Tipo 805. Η αλλαγή των κανονισμών διεξαγωγής τους, με τον περιορισμό της χωρητικότητας των κινητήρων στα δύο λίτρα, επέβαλε πια και την κατασκευή ενός μοτέρ. Η νέα μηχανική καρδιά της Fiat με την ονομασία 405 σχεδιάστηκε με οκτώ κυλίνδρους σε σειρά, χωρισμένους σε δύο block των τεσσάρων. Η ιδέα της διάταξης αυτής ανήκει στον Vittorio Jano, που λίγους μήνες πριν είχε αφήσει την εταιρεία, για να μεγαλουργήσει στη συνέχεια ως αρχιμηχανικός της Alfa Romeo. Πίσω του όμως έμειναν οι σχεδιαστές Tranquillo Zerbi και Giulio Cesare Kappa, αναλαμβάνοντας την εξέλιξη και την ολοκλήρωση του αγωνιστικού Fiat 805. Εκείνοι πρώτοι σκέφτηκαν να εφοδιάσουν ένα αυτοκίνητο Grand Prix με σύστημα υπερτροφοδοσίας, εγκαθιστώντας στον κινητήρα του έναν φυγοκεντρικό υπερσυμπιεστή, που κατασκεύασε για αυτούς η Witting. Τον τοποθέτησαν εμπρός και σε οριζόντια θέση δίνοντάς του κίνηση κατευθείαν από το στροφαλοφόρο άξονα, υιοθετώντας μια ακόμη από τις ιδέες που άφησε φεύγοντας ο Jano. Το αποτέλεσμα φαινόταν να τους ικανοποιεί όλους, αφού η ισχύς του αυτοκινήτου έφτανε τους 130 ίππους στις 5.500 στροφές ανά λεπτό και η τελική του ταχύτητα τα 200 χιλιόμετρα την ώρα.

Έτσι, τον Ιούλιο του 1923, τρία Fiat 805 παρατάχθηκαν στην εκκίνηση της Γαλλίας, που γινόταν στην Τουρ, πιστεύοντας ακράδαντα στη νίκη. Όμως, παρότι προηγήθηκαν στο μεγαλύτερο μέρος του αγώνα δείχνοντας την τεχνολογική τους ανωτερότητα, αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν. Αιτία, η υπερθέρμανση των κινητήρων και η αυτανάφλεξή τους, αυτό που σήμερα θα χαρακτηρίζαμε ως προβλήματα νεότητας. Έμενα δύο μήνες μέχρι την αναμέτρηση της Monza, όπου θα γινόταν για πρώτη φορά το Grand Prix της Ευρώπης και οι Ιταλοί δεν έπρεπε να χάσουν την ευκαιρία μιας νίκης μέσα στην πατρίδα. Οι Tranquillo Zerbi και Giulio Cesare Kappa δούλεψαν γερά γι αυτόν τον σκοπό, αντικαθιστώντας τον υπερσυμπιεστή της Witting με άλλον από τη Roots. Παράλληλα, βελτίωσαν τον κινητήρα και το αυτοκίνητο σε όλα τα σημεία και η εργασία τους έπιασε τόπο. Το Tipo 805 αναβαθμίστηκε κερδίζοντας άλλους 20 ίππους, ενώ η τελική του ταχύτητα αυξήθηκε στα 220 χιλιόμετρα την ώρα. Όλα πια ήταν έτοιμα για τις 9 Σεπτεμβρίου, την ημέρα του θριάμβου. Τα τρία Fiat, σε ένα εξοντωτικό αγώνα μήκους 800 χιλιομέτρων, μπήκαν από την αρχή μπροστά και κέρδισαν χωρίς να απειληθούν. Το ένα από αυτά εγκατέλειψε, τα άλλα δύο όμως τερμάτισαν πρώτο και δεύτερο, με νικητή τον Carlo Salamano. Η μέση ωριαία ταχύτητα του νικητή ήταν 145 χιλιόμετρα την ώρα, ενω το δεύτερο αυτοκίνητο οδηγούσε ο Felice Nazzaro. Και η νίκη αυτή, η πρώτη με υπερτροφοδότη, ήταν ένα άλμα προς την πρόοδο, αφού από τότε τα πράγματα πήραν πλέον τον γνωστό σε εμάς δρόμο...

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
FIAT TIPO 805-405 CORSA
Kινητήρας: 8κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.979 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 60 mm x 87.5 mm
Ισχύς (υπερτροφοδότης Roots): 150 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Ισχύς (υπερτροφοδότης Witting): 130 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 220 χλμ/ώρα
Μήκος: 4.330 χλστ.
Πλάτος: 1.720 χλστ.
Ύψος: 1.270 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.620 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.200 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.200 χλστ.
Ελαστικά εμπρός: 797 x 120
Ελαστικά πίσω: 797 x 135
Βάρος: 680 κιλά

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Fiat