Carhistory.gr Logo
  » product » 1915-1950 » Fiat Topolino
Fiat Topolino
1915-1950

Η επανάσταση του μικρού αυτοκινήτου

Οι προσπάθειες για την κατασκευή ενός μικρού αυτοκινήτου είχαν αρχίσει στον κόσμο της βιομηχανίας από το 1915, όμως κανένα εργοστάσιο δεν κατόρθωνε να βρεί την κατάλληλη «συνταγή» για την επιτυχία. Οι ανάγκες του μετακινούμενου στις μεγάλες και πολυάνθρωπες πόλεις κοινού δεν μπορούσαν να ικανοποιηθούν και τα προτεινόμενα από πολλές εταιρείες την δεκαετία του 1920 «cyclecars» (τροχάμαξες), παρά την πρόσκαιρη αποδοχή τους, δεν χαρακτηρίζονταν ακριβώς ως αυτοκίνητα. Αυτό που έλειπε ήταν η ομοιογένεια: Ισχυρά φρένα, μικρός αλλά δυνατός κινητήρας, χαμηλό κέντρο βάρους, ασφαλής κι ευχάριστη οδήγηση, όμορφη εμφάνιση. Όλα αυτά κατάφερε να τα συνδυάσει η Fiat σε ένα τετράτροχο των 569 κ.εκ., που δοκιμαζόταν εξαντλητικά από το 1933 και παρουσιάστηκε επίσημα τρία χρόνια αργότερα. Το Topolino («ποντικάκι», όπως ονομάστηκε από τη μεγάλη μερίδα του λαού που το αποδέχθηκε με ενθουσιασμό) δημιουργήθηκε στα σχεδιαστήρια της εταιρείας από μια πολύ δημιουργική ομάδα, η οποία είχε επικεφαλής της τον DanteGiacosa. O χαρισματικός Ιταλός σχεδιαστής υπήρξε, για τέσσερις σχεδόν δεκαετίες, το σημαντικότερο στέλεχος της Fiat αμέσως μετά την «ιστορική ηγεσία» της. Από το 1928, που προσλήφθηκε σε αυτήν, προσανατολίστηκε κυρίως στην κατασκευή μικρών, φθηνών και λειτουργικών οχημάτων. Σε ηλικία 28 ετών του ανετέθη η σχεδίαση του 500, το οποίο πέρασε στην ιστορία με το όνομα Topolino. Απώτερος σκοπός ήταν να κατασκευαστεί το πρώτο μικρών διαστάσεων αυτοκίνητο χωρίς παραχωρήσεις στην άνεση των επιβατών και στην οδική συμπεριφορά. Οι σχεδιαστικές του γραμμές παρέπεμπαν στο «1500» του 1935, ενώ το πλαίσιο έφθανε στην απαιτούμενη για την εποχή ακαμψία όταν στερεώνονταν επάνω του σε πολλά σημεία τα τμήματα του μεταλλικού αμαξώματος. Αυτό που απασχόλησε τον Giacosa πιο πολύ από όλα ήταν οι διαστάσεις του κινητήρα, ώστε να χωρά στον ελάχιστο χώρο που έμενε διαθέσιμος. Με βάση την προηγούμενη αεροπορική του εμπειρία, πήρε την απόφαση να τον «κρεμάσει» με πρόβολο, μπροστά από τη γέφυρα που στηρίζει την ανεξάρτητη μπροστινή ανάρτηση. Τα απρόοπτα ήταν αρκετά, με τα θορυβώδη έδρανα και τη βενζίνη χαμηλών οκτανίων, όμως ο μικρός 4κύλινδρος υδρόψυκτος κινητήρας των 13 ίππων ισχύος ανταποκρίθηκε ιδανικά στο μοντέλο. Το αυτοκίνητο, με χώρο για δύο άτομα και 50 κιλά αποσκευών, μπορούσε να φθάσει σε ανώτατη ταχύτητα μέχρι τα 85 χιλιόμετρα την ώρα.

 

Η σταδιοδρομία

Με βασική τιμή 8.900 λιρέτες το 1936, το «ποντικάκι» κατόρθωσε να επιζήσει του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου και να μείνει στην γραμμή παραγωγής του ιταλικού εργοστασίου μέχρι το 1955, χρονιά που αντικαταστάθηκε από το «600», σε τρεις συνολικά σειρές (Α, Β και C). Η σειρά Α μετά τις πρώτες 46.000 μονάδες παραγωγής δέχθηκε σημαντικές βελτιώσεις στην πίσω ανάρτηση. Η σειρά Β που παρουσιάστηκε στη διεθνή έκθεση της Γενεύης το 1948 είχε βελτιωμένο κινητήρα και ήταν ισχυρότερη κατά τρεις ίππους, ενώ την ίδια χρονιά στο Τορίνο εμφανίστηκε και η stationwagon έκδοση (Giardiniera). To 1949, στην ελβετική πόλη και πάλι, ήρθε η ώρα της σειράς C, με διαφορετική μάσκα που αναδείκνυε τη νέα σχεδιαστική ταυτότητα της εταιρείας, φέροντας και αλλαγές στη διαμόρφωση του πίσω μέρους. Το Τopolino ήταν το πρώτο «best-seller» μοντέλο στην ιστορία της εταιρείας με συνολικά 519.370 μονάδες παραγωγής, ενώ παράλληλα αναδείχθηκε στον καλύτερο πρεσβευτή της νέας εικόνας της στον κόσμο: Προσιτή και λαϊκή, με καλό, φθηνό προϊόν για τις μάζες και σεβασμό στο χαμηλό εισόδημα. Η Fiat με το αυτοκίνητο αυτό μπήκε σε μια νέα εποχή και καθιερώθηκε ως ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές μικρών μοντέλων πόλης στον κόσμο…

Dante Giacosa: Μια μεγάλη καριέρα…

Ο δημιουργός του Topolino μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο σχεδίασε μια σειρά οπισθοκίνητων αυτοκινήτων 500 κυβικών εκατοστών, περισσότερο γνωστών σήμερα με τα διακριτικά «Νuova 500». Οι προβληματισμοί του στη διάρκεια της δεκαετίας του ’60 όσον αφορά την διάταξη «κινητήρας και μετάδοση εμπρός» κατέληξε στην εμφάνιση των πρωτοποριακών για την εποχή τους «128» και «127». Εκτός των άλλων ο Giacosa σχεδίασε και μερικά ανεπανάληπτα μικρού κυβισμού αγωνιστικά των χρόνων του ’40, όπως τα Cisitalia «D46» και «202». Δική του δουλειά ήταν επίσης και το επαναστατικό Cisitalia «360», που προοριζόταν για τους αγώνες της Formula 1.

TEXNIKA XAΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

FIAT 500A TOPOLINO
Αμάξωμα
: Δίθυρο saloon
Κινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 569 κ.εκ.
Διάμετρος
x διαδρομή: 52 mmx 67 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.5:1
Μέγιστη ισχύς: 13 ίπποι στις 4.000 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτ
ων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Ανώτατη ταχύτητα: 85 χλμ/ώρα
Μέση κατανάλωση
: 6 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 3.215 χλστ.
Πλάτος: 1.275 χλστ.
Ύψος: 1.377 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.000 χλστ.
Βάρος: 535 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1936-1948
Μονάδες παραγωγής
: 122.000

FIAT 500B TOPOLINO
Αμάξωμα: Δίθυρο
saloon
Κινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 570 κ.εκ.
Διάμετρος
x διαδρομή: 52 mmx 67 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.45:1
Μέγιστη ισχύς: 16,5 ίπποι στις 4.400 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Ανώτατη ταχύτητα: 95 χλμ/ώρα
Μέση κατανάλωση: 5 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 3.210 χλστ.
Πλάτος: 1.273 χλστ.
Ύψος: 1.375 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.000 χλστ.
Βάρος: 600 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1948-1949
Μονάδες παραγωγής: 21.000

FIAT 500C TOPOLINO
Αμάξωμα: Δίθυρο
saloon
Κινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 569 κ.εκ.
Διάμετρος
x διαδρομή: 52 mmx 67 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.45:1
Μέγιστη ισχύς: 16,5 ίπποι στις 4.400 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Ανώτατη ταχύτητα: 95 χλμ/ώρα
Μέση κατανάλωση: 5 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 3.245 χλστ.
Πλάτος: 1.288 χλστ.
Ύψος: 1.375 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.000 χλστ.
Βάρος:
610 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 19
49-1955
Μονάδες παραγωγής
: 376.370

 

carhistory

Photos: Fiat