Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » Fiat Turbina
Fiat Turbina
concept & prototypes

Το πειραματικό turbine car των Ιταλών που έμεινε πρωτότυπο για πάντα

Οι άνθρωποι της Fiat, εντυπωσιασμένοι από τα πλεονεκτήματα που εμφάνιζαν οι αεριοστρόβιλοι (απουσία ταλαντώσεων, λιγότερο βάρος, χαμηλότερες εσωτερικές πιέσεις) και πιστεύοντας ότι θα αντιμετωπίσουν επιτυχώς τα μειονεκτήματά τους (πολύ μεγάλη κατανάλωση καυσίμου, σημαντική καθυστέρηση στην απόκριση) αποφάσισαν μετά το τέλος του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου να υιοθετήσουν την τεχνολογία τους, εξελίσσοντας ένα δικό τους πρωτότυπο με αυτά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Το πρόγραμμα για την παρουσίαση ενός τέτοιου αυτοκινήτου ξεκίνησε το 1948 και χρειάστηκαν έξι χρόνια ώσπου να ολοκληρωθεί. Τον Σεπτέμβριο του 1950, ύστερα από ένα πλήθος σχεδίων που εκπονήθηκαν για την περίσταση, κατέληξαν στο οριστικό. Η τουρμπίνα ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο του 1953 και στις 14 Απριλίου του επόμενου έτους πραγματοποιήθηκε η πρώτη δοκιμή του, στην οροφή του Lingotto. Την ημέρα εκείνη η ιταλική εταιρεία έγινε ο δεύτερος κατασκευαστής στον κόσμο, μετά τη βρετανική Rover, που παρουσίαζε αυτοκίνητο με κίνηση από αεριοστρόβιλο. Το διθέσιο coupe, που μεταξύ άλλων ξεχώριζε και για τη σχεδίασή του, ήταν πολύ αποδοτικό από αεροδυναμικής πλευράς. Οι δοκιμές στην αεροσήραγγα έδειξαν πως ο συντελεστής οπισθέλκουσας που κατέγραφε ήταν μόλις 0,14 Cd, επίδοση που αποτελούσε παγκόσμιο ρεκόρ, το οποίο κράτησε δικό του για περίπου τριάντα χρόνια. Ο κινητήρας του διέθετε φυγοκεντρικό συμπιεστή δύο σταδίων και τρεις θαλάμους καύσης, ενώ η ισχύς του ανερχόταν στους 300 ίππους στις 22.000 στροφές ανά λεπτό. Όσο για τη μέγιστη ταχύτητα, οι μηχανικοί της εταιρείας εκτιμούσαν πως ανερχόταν στα 250 χιλιόμετρα την ώρα.


Πολύτιμο έκθεμα...
Παρά την αισιοδοξία τους, οι μηχανικοί της εταιρείας δεν κατάφεραν να αξιοποιήσουν περαιτέρω το αεριοστροβιλοκίνητο πειραματικό τους δημιούργημα. Η υπερβολική κατανάλωση σε καύσιμο (το Fiat Turbina ήταν εφοδιασμένο με δύο δεξαμενές καυσίμων, των 50 λίτρων εκάστη) και τα άλυτα συμπτώματα υπερθέρμανσης έβαλαν την ιδέα τους οριστικά στο αρχείο. Το αυτοκίνητο βρίσκεται σήμερα σε περίοπτη θέση στο Μουσείο Αυτοκινήτου του Τορίνο, αποτελώντας έναν από τους σημαντικότερους πόλους έλξης των επισκεπτών του.


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Αμάξωμα: Δίθυρο coupe
Kινητήρας: Fiat Gas Turbine Type 8001
Ισχύς: 300 ίπποι στις 22.000 σ.α.λ.
Ανώτατη ταχύτητα: 250 χλμ./ώρα
Μήκος: 4.370 χλστ.
Πλάτος: 1.610 χλστ.
Ύψος: 1.255 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.400 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.296 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.297 χλστ.
Βάρος: 1.050 κιλά
Μονάδες παραγωγής: 1 

Ανάρτηση εμπρός: Ανεξάρτητη, σπειροειδή ελατήρια, υδραυλικά αμορτισέρ λαδιού
Ανάρτηση πίσω: Ανεξάρτητη, σπειροειδή ελατήρια, υδραυλικά αμορτισέρ λαδιού

 

credits

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Fiat