Carhistory.gr Logo
  » portraits » Flaminio Bertoni
Flaminio Bertoni
portraits

Παρά το ότι «έφυγε» νωρίς, η σχεδιαστική φιλοσοφία του δημιουργού της DS και του 2CV συνεχίζει να επηρεάζει τους σύγχρονους σχεδιαστές και μηχανικούς.

Γεννημένος το 1903 στη Βόρεια Ιταλία -στη μικρή πόλη Masnago κοντά στο Βαρέζε- ο Flaminio Bertoni είχε την ατυχία να χάσει τον πατέρα του, από την ηλικία των 15 ετών. Ύστερα από αυτό το αναπάντεχο γεγονός, βρήκε δουλειά ως μαθητευόμενος ξυλουργός στην Carrozzeria Macchi, μια αυτοκινητοβιομηχανία με έδρα το Βαρέζε. Παράλληλα με τη δουλειά του σπουδάζει γλυπτική, ενώ το 1924 κερδίζει τη θέση του επικεφαλής σχεδιαστή της εταιρείας. Το 1929, έχοντας πάνω από δέκα χρόνια εμπειρίας στο χώρο, ιδρύει το δικό του studio και ασχολείται τόσο με το σχεδιασμό όσο και με τη γλυπτική. Λίγο αργότερα εισέβαλλε στη ζωή του ο έρωτας, με τη μορφή της νεαρής Giovanna Barcella, την οποία όμως δεν ενέκρινε η μαμά Bertoni. Με εκείνη να παραμένει ανυποχώρητη, όσο τα πράγματα σοβάρευαν, ο Flaminio αποφασίζει να κλείσει το γραφείο του το 1931 και να φύγει για το Παρίσι μαζί με τη γυναίκα της ζωής του. Τον επόμενο Απρίλιο γεννήθηκε ο Leonardo, ο καρπός της επισημοποιημένης πλέον σχέσης του με την Giovanna. Δύο ημέρες αργότερα, ο Bertoni απάντησε θετικά στην πρόταση συνεργασίας που του έγινε από τη Citroen, ξεκινώντας την πιο εμπνευσμένη και παραγωγική περίοδο της ζωής του.

Από την Traction Avant στη DS
Πρώτο δείγμα γραφής του τριαντάχρονου Bertoni αποτέλεσε το Traction Avant, ένα αυτοκίνητο που χρησιμοποιούσε αρκετές καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις για την εποχή, όπως η μπροστινή κίνηση, η ανεξάρτητη ανάρτηση και ο εκκεντροφόρος επικεφαλής στον κινητήρα. Το 1935 ξεκινά η εξέλιξη του TPV, το αυτοκίνητο όμως λόγω του Δεύτερου Παγκοσμίου Πολέμου παρουσιάζεται μόλις το 1948 και παρά το πρώτο σοκ του κοινού γίνεται μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες όλων των εποχών. Πρόκειται για το θρυλικό 2CV, ένα αυτοκίνητο που αγαπήθηκε από εκατομμύρια ανθρώπων τόσο για την ιδιαίτερη αισθητική του, όσο και για τις έξυπνες λύσεις που υιοθετούσε. Ένα χρόνο αργότερα ο Bertoni ολοκληρώνει τις σπουδές του στην αρχιτεκτονική, ενώ έχει αρχίσει ήδη να δουλεύει πάνω στον αντικαταστάτη της Traction Avant. Η νέα DS 19 που παρουσιάζεται στο Παρίσι το 1955 προκαλεί τον ενθουσιασμό του κοινού, με την εταιρεία να δέχεται 12.000 παραγγελίες μόλις την πρώτη μέρα της παρουσίασης. Το σχήμα του αμαξώματος είχε διαμορφωθεί με γνώμονα την απόλυτη αεροδυναμική. Το καπό ήταν χαμηλό, ώστε να μειώνεται η μετωπική επιφάνεια, ενώ ο αέρας για το ψυγείο και την ψύξη των φρένων διοχετευόταν από ανοίγματα που υπήρχαν κάτω από τον προφυλακτήρα και τον μπροστινό πρόβολο. Επίσης είχε γίνει προσπάθεια ώστε το κάτω μέρος του αμαξώματος να είναι όσο το δυνατόν πιο επίπεδο, ενώ τα πίσω φτερά κάλυπταν τους αντίστοιχους τροχούς. Οι τροχοί καλύπτονταν κι αυτοί από μεγάλα επίπεδα τάσια. Όμως πόσο αεροδυναμική ήταν, τελικά, η DS και γιατί; Το 1982, το βρετανικό περιοδικό Autocar έβαλε μια DS 23 του 1973 στην αεροδυναμική σήραγγα και το αποτέλεσμα ήταν ένας συντελεστής οπισθέλκουσας Cd 0,37. Eνδεικτικά αναφέρουμε πως άλλα αντίστοιχα αυτοκίνητα της εποχής, όπως το Austin Alegro ή το Volvo 244 είχαν συντελεστή οπισθέλκουσας Cd 0,44 και 0,45 αντίστοιχα... 

 

  Πρότυπο...  

Ο Ιταλός σχεδιαστής συνεχίζει να δουλεύει στη Citroen μέχρι και τον θάνατό του το 1964, ενώ παράλληλα επιδεικνύει πλούσιο έργο τόσο στον τομέα της αρχιτεκτονικής, όσο και σε εκείνον της γλυπτικής. Παρά το ότι «έφυγε» σχετικά νωρίς η σχεδιαστική φιλοσοφία του Μπερτόνι συνεχίζει να επηρεάζει και τους σύγχρονους σχεδιαστές και μηχανικούς. Η απλότητα, η κομψότητα και η προσπάθεια για την υιοθέτηση έξυπνων λύσεων αποτελούν αναμφισβήτητα σημαντικά στοιχεία που συνθέτουν ένα επιτυχημένο και διαχρονικό σχέδιο. Στις ημέρες μας, όλοι θαυμάζουν τη δουλειά ενός σχεδιαστή που το όνομά του δεν είναι ιδιαιτέρως γνωστό σε αντίθεση με τις δημιουργίες του, όπως το 2CV και η DS, που θεωρούνται ως μερικά από τα πιο σημαντικά δείγματα σχεδιασμού του 20ου αιώνα.

OI CITROEN TOY BERTONI

Traction Avant
2CV
H Van
DS
Ami 6

carhistory

I.K. Photos: Citroen