Carhistory.gr Logo
  » airplanes » Flugwerft Schleissheim
Flugwerft Schleissheim
airplanes

Παρά τον σχετικά περιορισμένο χώρο που διαθέτει, αυτό το πολύ καλό μουσείο αεροπλάνων έχει να επιδείξει μια πλούσια συλλογή από όλες τις εποχές της αεροπορικής ιστορίας.


Η τοποθεσία στην οποία βρίσκεται έχει ιδιαίτερη ιστορική σημασία, αφού εκεί λειτούργησε ένα από τα παλαιότερα αεροδρόμια της Γερμανίας (1912). Στη διάρκεια του πρώτου παγκοσμίου πολέμου χρησιμοποιήθηκε κυρίως για την εκπαίδευση των πιλότων, ενώ παράλληλα αυξήθηκαν και τα κτίρια που το αποτελούν. Από το 1922 πρόσφερε υπηρεσίες και στις πρώτες -πολύ περιορισμένες τότε- επιβατικές πτήσεις, ενώ από το 1927 εκπαιδεύονταν σε αυτό οι πιλότοι της πολιτικής αεροπορίας. Με την άνοδο του Ναζισμού στην εξουσία η χρήση του άλλαξε
, καθώς η Luftwaffe το μετέτρεψε σε κέντρο εκπαίδευσης για τα πληρώματα των βομβαρδιστικών της αεροσκαφών. Στις αρχές του 1945 έπαθε μεγάλες ζημιές, αφού έγινε στόχος των βομβαρδιστικών των Συμμάχων. Μετά την πτώση του Ναζισμού μετετράπη σε αεροπορική βάση των Αμερικανών, που το χρησιμοποίησαν περισσότερο ως έδρα των ελικοπτέρων τους. Μετά την ίδρυση της Bundeswehr πέρασε στα χέρια των γερμανικών ενόπλων δυνάμεων, που το αξιοποίησαν έως τις αρχές της δεκαετίας του '80. Από τις 18 Σεπτεμβρίου του 1992 λειτουργεί κατάλληλα διαμορφωμένο ως μουσείο, ενώ παράλληλα χρησιμοποιείται από μερικές αεροπορικές λέσχες, αλλά και ως έδρα μιας μονάδας ελικοπτέρων της γερμανικής αστυνομίας.

H συλλογή...

...περιέχει σχεδόν τα πάντα, από όλες τις ιστορικές περιόδους της αεροπορικής ζωής. Στο Flugwerft Schleissheim μπορείτε να δείτε από τις αρχέγονες κατασκευές των πρώτων πτητικών προσπαθειών, που σήμερα προκαλούν τον τρόμο και μόνο από το γεγονός ότι κάποτε βρήκαν το θάρρος να πετάξουν άνθρωποι με αυτές, έως και φορείς διαστημικών σκαφών. Στο δυναμικό της περιλαμβάνονται αεροσκάφη με εμβολοφόρο κινητήρα, αεριοπροωθούμενα, κάθετης απο-προσγείωσης, ανεμόπτερα, αιωρόπτερα και ελικόπτερα. Επίσης, εκτίθενται και μια σειρά από κινητήρες, που έχουν γράψει την δική τους ιστορία στα αεροπορικά χρονικά. Οι αίθουσες της έκθεσης, που δείχνουν σχετικά φορτωμένες λόγω της έλλειψης διαθέσιμων χώρων, ακολουθούν χρονολογική σειρά παρουσίασης και -φυσικά- ξεκινούν από τις αρχές του 20ου αιώνα, με τις πρώτες πτητικές μηχανές και τα αερόστατα. Πιο ξεχωριστή παρουσία σε αυτόν τον τομέα είναι η αρχέγονη κατασκευή του Karl Vollmoeller που βρίσκεται αμέσως μετά την είσοδο και πέταξε για 300 μόλις μέτρα, σε ύψος έξι μέτρων επάνω από το έδαφος. Στη συνέχεια, ένας όμιλος ελαφρών αεροσκαφών μας υποδέχεται στην πρώτη αίθουσα του μουσείου: Σε πρώτο πλάνο και στην πιο κεντρική θέση στο κάτω μέρος της εικόνας, υπάρχει ένα Fieseler Fi 156 C Storch. Το συγκεκριμένο αεροπλάνο είναι ένα από τα σημαντικότερα εκθέματα του Μουσείου, συνδεδεμένο με ορισμένα χαρακτηριστικά επεισόδια του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου, όπως ήταν για παράδειγμα η απελευθέρωση του Ιταλού δικτάτορα Μπενίτο Μουσολίνι από τον χώρο εγκλεισμού του στο Γκραν Σάσο. Ο παράτολμος Γερμανός OttoSkorzeny που ηγήθηκε εκείνης της καταδρομικής επιχείρησης το χρησιμοποίησε για να προσγειωθεί σε μια πλαγιά, αφού ανάμεσα στις ιδιότητές του ήταν το ότι χρειαζόταν μόνο 30 μέτρα για να απογειωθεί και μόλις 40 για να προσγειωθεί. Το Fieseler Fi 156 C Storch έδρασε επίσης και ως αναγνωριστικό της Luftwaffe, ενώ το συγκεκριμένο που βρίσκεται εδώ είναι βαμμένο με τα χρώματα που υπηρέτησε στην έρημο της Βόρειας Αφρικής. Αριστερά του, διακρίνεται ένα SB 13 (που φέρει τον αριθμό D-1113), ενώ δίπλα του βρίσκεται το Fauvel AV-36 CR με λευκό-κόκκινο χρωματισμό (D-8273). Η γαλάζια κατασκευή πλάι του είναι ένα Rochelt Musculair 2, με τη δεξιά επάνω πλευρά να καταλαμβάνεται από ένα DFS-Olympia-Meisse (D-1469). Το φαιοπράσινο αεροσκάφος με τους μαύρους γερμανικούς σταυρούς είναι το Fokker D VII του πρώτου παγκοσμίου πολέμου, που υπήρξε ένα από τα καλύτερα μαχητικά εκείνης της περιόδου. Αριστερά του, εκτίθεται ένα ακροβατικό Yakowlew Yak-50, με τον 9κύλινδρο αστεροειδή κινητήρα των 264 ίππων και τις ερυθρόλευκες ρίγες στα φτερά του.

Συνεχίζοντας...

...συναντάμε το Udet U12 Flamingo, με τον 7κύλινδρο αστεροειδή κινητήρα της Siemens & Halske, των 160 ίππων. Επίσης, στο δικό του stand βλέπουμε τον 6κύλινδρο υδρόψυκτο σε σειρά κινητήρα των 14,8 λίτρων της Daimler, που κατασκευάστηκε σε 12.000 μονάδες συνολικά, στα χρόνια του πρώτου παγκοσμίου πολέμου. Πιο κάτω, υπάρχει το WΑCΟ ΥΚS-6, με 7κύλινδρο αστεροειδή κινητήρα της Jacobs και ταχύτητα ταξιδίου 190 χλμ./ώρα. Όμως, τα βλέμματα στρέφονται ήδη στον κατά μήκος αναπτυγμένο φορέα του πυραύλου V2 των Ναζί, που στην τελευταία περίοδο του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου σκορπούσε το θάνατο στον άμαχο πληθυσμό του Λονδίνου, αλλά και άλλων μεγάλων βρετανικών πόλεων. Ακολουθεί το M-1D Sokol, με 4κύλινδρο κινητήρα των 105 ίππων και πλήρωμα από ένα έως τρία άτομα, το οποίο ανέπτυσσε ταχύτητα 210 χλμ./ώρα και είχε αυτονομία 1.050 χιλιομέτρων.

Από το Heinkel στο Χ-31

Επιβλητικό, εντυπωσιακό και απολυταρχικό λόγω των διαστάσεών του στο κέντρο της τρίτης αίθουσας, κι ας μην είναι ακριβώς το αυθεντικό: Πρόκειται για το Casa 2.111 B, που δεν ήταν άλλο από το γερμανικό βομβαρδιστικό Heinkel He 111 H-16, κατασκευασμένο κατόπιν αδείας στην Ισπανία. Κάτω αριστερά, στην «αγκαλιά» σχεδόν του ισπανικού Heinkel, διακρίνεται ένα Bücker 181 Bestmann, που σε όλη τη διάρκεια του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου χρησιμοποιήθηκε από τη Luftwaffe ως εκπαιδευτικό. Κι η βαριά ιστορία της αεροπορίας δε σταματά εδώ, αφού αμέσως μετά βλέπουμε το Douglas DC-3, την πολιτική έκδοση της γνωστής μας Dacota, που πρόσφερε τα μέγιστα στις επιβατικές αεροπορικές μεταφορές, καθιερώνοντάς τις στη συνείδηση του κοινού. Πίσω της, με τον αριθμό 03 στην άτρακτο, διακρίνεται ένα Antonov An-2 πολωνικής κατασκευής. Στο ύψος του κάθετου πτερυγίου του DC-3 είναι αναρτημένο ένα μονοθέσιο εκπαιδευτικό Grunau Baby (D-1065). Περνώντας πια στην εποχή της αεριοπρώθησης παρατηρούμε ένα F-86 Sabre, με τον κινητήρα του επίσης να εκτίθεται στο κοινό, τοποθετημένος σε ειδική θέση. Δεξιά του βρίσκεται ένα Hispano Aviacion HA-300, ενώ αριστερά του το γνωστό μας εκπαιδευτικό Lockheed T-33A, που βοήθησε και εκατοντάδες Έλληνες πιλότους να εντρυφήσουν στα μυστικά των ουρανών. Στο σημείο αυτό, το βλέμμα μας επικεντρώνεται στο Lockheed F-104 Starfighter, τον θρύλο των ουρανών που υπηρέτησε σε όλες σχεδόν τις «δυτικές» αεροπορίες, στα χρόνια που ο «Ψυχρός Πόλεμος» βρισκόταν στο απόγειό του. Αμέσως μετά, την προσοχή μας προσελκύει το παράξενης σχεδίασης αεροσκάφος καθέτου προσγείωσης-απογείωσης Dornier Do 31 E-3, με την πλάγια και την πίσω όψη του να εντυπωσιάζουν το ίδιο. Αναρτημένο ανάποδα από την οροφή διακρίνεται το μικρό διθέσιο Doppelraab IV (D-1220). Ακολουθεί το τετραθέσιο τουριστικό αεροσκάφος Lancair IV της δεκαετίας του ’80, που είχε τη δυνατότητα να διανύει μεγάλες αποστάσεις επάνω από τη Γροιλανδία και την Ανταρκτική. Δεξιά, εκτίθεται αναρτημένο από την οροφή το διθέσιο Mü 10 Milan, που κατασκευάστηκε το 1934 (D-1001). Κι ως περισσότερο εξοικειωμένοι με το αυτοκίνητο, μένουμε αρκετή ώρα δίπλα στο τριθέσιο MBB 223 Flamingo PFM με τον 6κύλινδρο, επίπεδο και αερόψυκτο κινητήρα της Porsche, απόδοσης 212 ίππων. Φθάνοντας περίπου στο τέλος της επίσκεψής μας, εντυπωσιαζόμαστε με το πειραματικό αεροσκάφος έρευνας και τεχνολογίας Boeing X-31, που μέχρι τότε είχαμε δει μόνο σε εξώφυλλα αεροπορικών περιοδικών. Aκριβώς πίσω του, στέκει το επιβλητικό υδροπλάνο Dornier Do 24 T-3, που χρησιμοποιήθηκε από τη Luftwaffe στα χρόνια του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου.

Επί προσωπικού

Ήταν η πρώτη φορά που κάναμε συνειδητά μια επίσκεψη σε αεροπορικό μουσείο, έχοντας την τύχη να συνοδευόμαστε από συνάδελφο με ειδικές γνώσεις, που μας εξηγούσε υπομονετικά το κάθε τι. Αυτή ακριβώς η εμπειρία, πρωτόγνωρη για εμάς, μας γοήτευσε πολύ. Τόσο, που αποφασίσαμε να εμπλακούμε και σε αυτόν τον τομέα της βιομηχανικής ιστορίας, δημιουργώντας μια νέα ενότητα στο carhistory.gr. Το αν θα τα καταφέρουμε το ίδιο καλά, όπως με τα αυτοκίνητα, θα το δείξει ο χρόνος...

Athenian Aviators Collection

Πρόκειται για τη μοναδική στην Ελλάδα ιδιωτική συλλογή ιστορικών αεροσκαφών. Τα οκτώ αεροσκάφη της συλλογής δεν είναι απλά, στατικά εκθεματα. Συντηρούνται ανελλιπως και διατηρούνται πάντα σε πλόιμη κατάσταση (airworthiness). Η συλλογή στεγάζεται σε ειδικό χώρο στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Δεκέλειας (Τατόϊ) στην Αθήνα.

Δικτυακός τόπος
http://www.athenianaviatorscollection.com/

carhistory

Photos: carhistory