Carhistory.gr Logo
  » product » 1915-1950 » Ford Prefect & Anglia
Ford Prefect & Anglia
1915-1950

Η πρώτη γενιά των μικρών μοντέλων της Ford Βρετανίας μπορεί να μην έφερε την επανάσταση, συνέβαλε όμως σε σημαντικό βαθμό στο άνοιγμα του δρόμου για το ευρωπαϊκό αυτοκίνητο.

Με την ονομασία Prefect είναι γνωστή μια ομάδα μοντέλων της Ford Mεγάλης Βρετανίας, της οποίας η εμπορική σταδιοδρομία ξεκίνησε το 1938 και ολοκληρώθηκε το 1961. Η πρώτη γενιά της, κωδικοποιημένη ως Ε93Α, κατασκευάστηκε σε σχεδόν 200.000 μονάδες και έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1949. Παρά το γεγονός ότι ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος διέκοψε τη δράση της για πέντε χρόνια, αποδείχτηκε ιδιαίτερα δημοφιλής και αγαπήθηκε από πολύ κόσμο. Το δύο όγκων αμάξωμά της κινούσε το 4κύλινδρο σε σειρά μηχανικό σύνολο των 1.172 κ.εκ., με τις πλευρικές βαλβίδες, το οποίο συνεργαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τριών σχέσεων. Επίσης, ήταν το πρώτο μοντέλο της Ford που σχεδιάστηκε και εξελίχθηκε εκτός ΗΠΑ, καθώς επικεντρωνόταν στην αγορά της Γηραιάς Αλβιόνας. Παρήχθη σε δίθυρες και 4θυρες εκδόσεις saloon (σε μικρότερους αριθμούς με tourer, drophead coupe και roadster αμάξωμα) ενώ εξήχθη στην αγορά της Αυστραλίας, όπου κυκλοφόρησε ακόμη και σε εκδόσεις van.


Ε493Α

Το μικρό μοντέλο της Ford υποβλήθηκε σε διακριτική ανανέωση το 1949, η οποία επικεντρώθηκε κυρίως στη μετακόμιση των φωτιστικών σωμάτων στα φτερά του αυτοκινήτου και στη διαφορετική θέση των φλας. Με την κωδική ονομασία Ε493Α και αποκλειστικά σε 4θυρο saloon αμάξωμα (η δίθυρη έκδοση συνέχισε να ακούει στο όνομα Anglia, που εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1939) έμεινε στην παραγωγή έως το 1953, αριθμώντας συνολικά 192.229 μονάδες. Το βρετανικό περιοδικό The Motor το δοκίμασε το 1948, δείχνοντας ότι μπορούσε να επιταχύνει από στάση ως τα 80 χλμ./ώρα σε 22,8 δλ. και να αναπτύξει τελική ταχύτητα 98 χλμ./ώρα. Όσο για τη μέση κατανάλωσή του σε καύσιμο, μετρήθηκε στα 8,5 λτ./100 χλμ. Με τιμή πώλησης που δεν ξεπερνούσε τις 400 λίρες, το Ε493Α των 31 ίππων ήταν το φθηνότερο 4θυρο μοντέλο στη βρετανική αγορά.

100E

Μια νέα γενιά εμφανίστηκε το 1953, με διαφορετικά χαρακτηριστικά από το μοντέλο που διαδεχόταν, καθώς οι σχεδιαστές της επέλεξαν να την παρουσιάσουν με αμάξωμα τριών όγκων. Σε σχέση με τη δίθυρη εκδοχή (Anglia), το Prefect 100Ε ξεχώριζε από τον αριθμό των θυρών (4 έναντι 2) και από τις κάθετες γρίλιες στη μάσκα (το Anglia έφερε οριζόντιες). Η εμπρός ανάρτηση ήταν πλέον ανεξάρτητη, ενώ στο εσωτερικό υπήρχαν αυτόνομα εμπρός καθίσματα, με το αποθηκευτικό ντουλαπάκι του συνοδηγού επιτέλους να κλειδώνει. Όσο για τον μοχλό του κιβωτίου ταχυτήτων, είχε φύγει από την παλιά του θέση πλάι στο τιμόνι και είχε μετακομίσει στο δάπεδο. Σε αντίθεση με την εξωτερική του εμφάνιση, το νέο 100Ε δεν είχε καμιά αλλαγή κάτω από το εμπρός καπό, όπου παρέμενε το δοκιμασμένο 4κύλινδρο μηχανικό σύνολο των 1.172 κ.εκ. Φυσικά είχε υποστεί αναβαθμίσεις, με τη σχέση συμπίεσης να πηγαίνει από το 6.3:1 στο 7:1 και με μεγαλύτερες βαλβίδες εισαγωγής, με αποτέλεσμα την αύξηση της ισχύος στους 36 ίππους. Το 1955 το μοντέλο κυκλοφόρησε και σε έκδοση estate, ενώ παρέμεινε στη γκάμα της εταιρείας μέχρι το 1959. Δύο χρόνια νωρίτερα το test του The Motor έδειξε ότι μπορούσε να επιταχύνει από στάση έως τα 97 χλμ./ώρα σε 32,2 δλ. και να αναπτύξει τελική ταχύτητα 114 χλμ./ώρα. Η τιμή πώλησης της βασικής του έκδοσης στη Μεγάλη Βρετανία έφθανε τις 660 λίρες, συμπεριλαμβανομένου ενός ποσού ύψους 220 λιρών για φόρους, ενώ η συνολική του παραγωγή ανήλθε σε 100.554 μονάδες.

107E

Η ανανέωση του 1959 έφερε διακριτικές μόνο αλλαγές στην εξωτερική εμφάνιση του μοντέλου, που κωδικοποιημένο πλέον ως 107Ε φιλοξενούσε κάτω από το εμπρός καπό ένα 4κύλινδρο κινητήρα των 997 κ.εκ., ο οποίος συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων. Στη δοκιμή του The Motor το αυτοκίνητο επιτάχυνε από στάση έως τα 97 χλμ./ώρα σε 27,2 δλ., ενώ η τελική του ταχύτητα ανερχόταν σε 117 χλμ./ώρα. Με συνολική παραγωγή 38.154 μονάδες και τιμή πώλησης τις 620 λίρες έμεινε στη γκάμα της βρετανικής Ford μέχρι το 1961, χρονιά που αποσύρθηκε από το προσκήνιο. Έκτοτε η ονομασία Prefect δεν υιοθετήθηκε ξανά από τη Ford, σε αντίθεση με εκείνη της Anglia, που χρησιμοποιήθηκε στο νέο μοντέλο του 1962 (με το κυρτό προς τα μέσα πίσω παρμπρίζ, το οποίο πουλήθηκε σε ικανοποιητικούς αριθμούς και στη χώρα μας). O κινητήρας των 1.172 κ.εκ. συνέχισε να υπηρετεί την εταιρεία για αρκετά ακόμη χρόνια, κυρίως κάτω από το καπό των δίθυρων saloon και estate εκδόσεων του Anglia. 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

FORD PREFECT E93A (1945)
Αμάξωμα: compact saloon
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά Ford 100E Sidevalve 1200
Κυβισμός: 1.172 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 63.5 mm x 92.5 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.16:1
Ισχύς: 30 ίπποι στις 4.000 σ.α.λ.
Ροπή: 6,4 χλγμ. στις 2.400 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 97 χλμ/ώρα
0-80 χλμ./ώρα: 24,4 δλ.
Μήκος: 3.950 χλστ.
Πλάτος: 1.448 χλστ.
Ύψος: 1.613 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.388 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.143 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.143 χλστ.
Βάρος: 835 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1945-1949
Μονάδες παραγωγής: 158.007 (1938-1941: 41.486)

FORD PREFECT E493A (1949)
Αμάξωμα: compact saloon
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά Ford 100E Sidevalve 1200
Κυβισμός: 1.172 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 63.5 mm x 92.5 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.16:1
Ισχύς: 31ίπποι στις 4.000 σ.α.λ.
Ροπή: 6,4 χλγμ. στις 2.400 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 98 χλμ/ώρα
0-80 χλμ./ώρα: 22,8 δλ.
Μήκος: 3.970 χλστ.
Πλάτος: 1.448 χλστ.
Ύψος: 1.613 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.388 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.143 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.143 χλστ.
Βάρος: 837 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1949-1953
Μονάδες παραγωγής: 192.229

FORD PREFECT 100E (1953)
Αμάξωμα: compact saloon
Kινητήρας: Ford 100E Sidevalve 1200
Κυβισμός: 1.172 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 63.5 mm x 92.5 mm
Σχέση συμπίεσης: 7:1
Καρμπιρατέρ: Solex 26 ZIC
Ισχύς: 36 ίπποι στις 4.500 σ.α.λ.
Ροπή: 7,3 χλγμ. στις 2.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο τριών σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 114 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 32,2 δλ.
Μήκος: 3.842 χλστ.
Πλάτος: 1.537 χλστ.
Ύψος: 1.505 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.210 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.219 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.219 χλστ.
Βάρος: 731 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1953-1959
Μονάδες παραγωγής: 100.554

FORD PREFECT 107E (1959)
Αμάξωμα: compact saloon
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά Ford Kent OHV 1.0L
Κυβισμός: 997 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 80.96 mm x 48.41 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.5:1
Καρμπιρατέρ: Solex 30 ZIC 2
Ισχύς: 37 ίπποι στις 5.000 σ.α.λ.
Ροπή: 7 χλγμ. στις 2.700 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 117 χλμ/ώρα
0-97 χλμ./ώρα: 27,2 δλ.
Μήκος: 3.810 χλστ.
Πλάτος: 1.524 χλστ.
Ύψος: 1.524 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.210 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.220 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.220 χλστ.
Βάρος: 775 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1959-1961
Μονάδες παραγωγής: 38.154

carhistory

Photos: Ford