Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » Ford Vega
Ford Vega
concept & prototypes

Το όμορφο επετειακό roadster που δεν έφτασε ποτέ στην παραγωγή

Η δημιουργία του Vega οφείλεται σε μια προσωπική απόφαση του προέδρου της εταιρείας Henry Ford II, ο οποίος δείχνοντας στον κόσμο ένα ελαφρύ διθέσιο roadster ήθελε να γιορτάσει τα 50 χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας της και να δώσει μια απάντηση στην επικείμενη παρουσίαση της πρώτης γενιάς της Chevrolet Corvette.

Ο επικεφαλής της Ford ανέθεσε τη σχεδίαση του αυτοκινήτου στον νικητή του σχετικού διαγωνισμού Vince Gardner, έναν έμπειρο designer που παλιότερα δούλευε στην Auburn, συμβάλοντας σημαντικά μετέπειτα και στο σχεδιασμό του περίφημου Cord. Έχοντας περάσει από τη Studebaker για τέσσερα χρόνια (1947-1951) και σχεδιάσει γι αυτήν ένα πολύ όμορφο διθέσιο ανοιχτό αυτοκίνητο, ο Gardner χρησιμοποίησε ένα πισωκίνητο πλαίσιο της Anglia για να κατασκευάσει το πρωτότυπο.

Με ελαφρύ αμάξωμα από αλουμίνιο και φυσιογνωμία που πλησίαζε περισσότερο στη βρετανική φιλοσοφία και λιγότερο στην αμερικανική, αλλά και γρίλιες στη μάσκα που παρέπεμπαν στα Allards που κυκλοφορούσαν τότε στο Μεγάλο Νησί, το Vega εντυπωσίαζε και με τα ακόμη καινοφανή τις ημέρες εκείνες ανακλινόμενα φωτιστικά του σώματα. Το μηχανικό σύνολο που τοποθετήθηκε για την περίσταση κάτω από το εμπρός καπό, ήταν ένας απαρχαιωμένος Flathead V8 των 2.229 κ.εκ. με ισχύ 60 ίππων, ο ο οποίος προφανώς και θα έδινε τη θέση του σε κάτι πολύ καλύτερο όταν τα πράγματα προχωρούσαν.

Κι έτσι φτάνουμε αισίως στο 1953, χρονιά που η Ford γιόρταζε τα 50 χρόνια από την ίδρυσή της, με το τελικό πρωτότυπο του Vega έτοιμο πλέον για την επίσημη παρουσίασή του. Ο Henry Ford II θέλοντας να δώσει αίγλη στο γεγονός κάλεσε στη βραδιά της πρεμιέρας διασημότητες που πρωταγωνιστούσαν τότε στην κοινωνική ζωή της Αμερικής, όπως ο Groucho Marx και ο Howard Hughes.

Την επαύριο των γιορτασμών όμως, οι ιθύνοντες του Ομίλου έβαλαν κάτω τα διαθέσιμα στοιχεία και είδαν πως δεν μπορούσαν να προχωρήσουν: To Vega ήταν μια ακριβή κατασκευή και δε μπορούσε να δώσει ένα μοντέλο που θα παραγόταν σε ανταγωνιστική τιμή. Σαν σχεδιαστική άσκηση φυσικά ήταν μια επιτυχία, που δυό χρόνια αργότερα έφερε στη γκάμα της Ford την πρώτη γενιά των Thunderbirds.

To
κομψό roadster του Vince Gardner παρέμεινε στην επικαιρότητα για μερικά χρόνια, κερδίζοντας το θαυμασμό του κοινού στις κατά τόπους εκδηλώσεις της Ford. Όταν εκπλήρωσε το σκοπό του πήρε μια θέση στο Εκθεσιακό Κέντρο στο Dearborn της Πολιτείας του Michigan, ανάμεσα στα ιστορικά της μοντέλα, όπου παρέμεινε για αρκετές δεκαετίες.

Το 2006 πουλήθηκε σε δημοπρασία αντί του ποσού των 385.000 δολαρίων και από τότε ανήκει σε ιδιωτική συλλογή.

FORD VEGA
Αμάξωμα: διθέσιο roadster
Designer
: Vince Gardner
K
ινητήρας: Ford Flathead V8
Κυβισμός: 2.229 κ.εκ.
Σχέση συμπίεσης: 6.6:1
Ισχύς: 60 ίπποι
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων
Mετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Έτος κατασκευής
: 1953
Μονάδες παραγωγής: 1

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Ford