Carhistory.gr Logo
  » product » ΑWD » GAZ 69
GAZ 69
ΑWD
Το πιο επιτυχημένο τετρακίνητο μοντέλο του ανατολικού μπλοκ, πριν την εμφάνιση του Niva...

Το τετρακίνητο ελαφρύ φορτηγό, κωδικοποιημένο με τον αριθμό 69, κατασκευαζόταν από την GAZ (Gorkovsky Avtomobilnyi Zavod) στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις του Gorky από το 1953 μέχρι το 1956. Στη συνέχεια και ως το 1972 την παραγωγή του ανέλαβε η UAZ (Ulyanovsky Avtomobilny Zavod), ωστόσο το αυτοκίνητο παρέμεινε αναγνωρίσιμο από το μεγάλο κοινό ως GAZ 69. Ήταν εξαιρετικά δημοφιλές στη Σοβιετική Ένωση, ενώ η σταδιοδρομία του παρατάθηκε μέχρι το 1975, χάρις στην ρουμανική ARO. Το πρόγραμμα για την παρουσίασή του ξεκίνησε το 1946, με το αρχικό πρωτότυπο να ξεκινά δοκιμές ένα χρόνο αργότερα, φέροντας την ασυνήθιστη ονομασία Truzhenik (βιοπαλαιστής). Αρχισχεδιαστής του μοντέλου, που αντικατέστησε το ξεπερασμένο GAZ-67B, ήταν ο Grigoriy Vasserman. Ως μηχανικό σύνολο χρησιμοποιήθηκε ο κινητήρας του προκατόχου του, τετρακύλινδρος σε σειρά με χωρητικότητα 2.1 λίτρων και ισχύ 54 ίππων, βελτιωμένος όμως στα σημεία και με χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου. Το κιβώτιο ταχυτήτων του, χειροκίνητο των τριών σχέσεων, προερχόταν από το γνωστό επιβατικό μοντέλο GAZ-M20 Pobeda.

Με 54 και 72 ίππους
Μετά τις εκτενείς δοκιμές του στο δρόμο, το νέο τετρακίνητο μπήκε στην παραγωγή στις 25 Αυγούστου 1953. Περισσότερα από 600.000 αυτοκίνητα αυτού του τύπου κατασκευάστηκαν συνολικά, ως το τέλος της παραγωγής του στη Σοβιετική Ένωση (1972). Ένα ακριβές αντίγραφό του παραγόταν από το ARO στη Ρουμανία ως το 1975, αρχικά ως IMS-57 και στη συνέχεια ως IMS M59, για να κλείσει αργότερα τον κύκλο του ως ARO M461. Για όλα τα κράτη της Ανατολικής Ευρώπης, δορυφόρους τότε της μητρόπολης του υπαρκτού σοσιαλισμού, το GAZ 69 ήταν το πρότυπο του τετρακίνητου στρατιωτικού οχήματος. Στο δρόμο μπορούσε να αναπτύξει τελική ταχύτητα 90 χιλιομέτρων την ώρα, η οποία πλησίαζε τα 100 στην κατοπινή ισχυρότερη έκδοση των 2.430 κυβικών εκατοστών. Το μοντέλο των 2.4 λίτρων δεν έφερε κάποιο νεωτερισμό, καθώς ο κινητήρας του είχε εξελιχθεί από τον αρχικό των 2.1 λίτρων, ενώ χρησιμοποιούσε και το ίδιο κιβώτιο ταχυτήτων. Ήταν γνωστό ως GAZ 69M με το δίθυρο αμάξωμα και ως GAZ 69AM με την τετράθυρη παραλλαγή του. Χαρακτηριστικό του γνώρισμα ήταν οι δύο δεξαμενές καυσίμων, των 47 λίτρων κάτω από το δάπεδο και των 28 κάτω από το κάθισμα του συνοδηγού. Όλες οι πολιτικές εκδόσεις του τετρακίνητου αυτοκινήτου ήταν διαμορφωμένες κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του στρατού, σε περίπτωση επίταξης λόγω πολέμου. Αυτός άλλωστε ήταν και ο λόγος που το μοντέλο δεν απέκτησε ποτέ σκληρή οροφή.


Το κληροδότημα

H βασική έκδοση του GAZ-69 είχε δύο πόρτες και οροφή από μουσαμά, ενώ πίσω από τα καθίσματα του οδηγού και του συνοδηγού υπήρχαν δύο πάγκοι (ένας σε κάθε πλευρά), οι οποίοι χωρούσαν έως τρεις επιβάτες. Η πλουσιότερη έκδοση GAZ-69Α είχε τέσσερις πόρτες, αναδιπλούμενη οροφή επίσης από μουσαμά και δύο σειρές καθισμάτων. Το επιτυχημένο τετρακίνητο χρησιμοποιήθηκε ως βάση για το κτίσιμο του τύπου van μοντέλου GAZ 19, που όμως δεν πέρασε ποτέ το στάδιο του πρωτοτύπου. Δεν συνέβη όμως το ίδιο και με το UAZ 450, που πάτησε στο GAZ 69 και κυκλοφόρησε με επιτυχία από το 1958 έως το 1966, ως ελαφρύ τετρακίνητο φορτηγό και μικρό λεωφορείο 6-8 θέσεων. Ακόμη και ο διάδοχος του GAZ 69, το UAZ-469, στις δικές του επιλογές στηρίχθηκε...

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

GAZ 69
Αμάξωμα: δίθυρο με οροφή από μουσαμά
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά GAZ M20
Κυβισμός: 2.121 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 82 mm x 100 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.2:1
Ισχύς: 54 ίπποι στις 3.600 σ.α.λ.
Ροπή: 124,6 Nm στις 2.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 90 χλμ/ώρα
0-80 χλμ./ώρα: 29,4 δλ.
Μήκος: 3.850 χλστ.
Πλάτος: 1.750 χλστ.
Ύψος: 2.030 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.300 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.440 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.440 χλστ.
Απόσταση από το έδαφος: 210 χλστ.
Βάρος: 1.535 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1953-1972

GAZ 69 AM
Αμάξωμα: 4θυρο με οροφή από μουσαμά
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 2.430 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 88 mm x 100 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.7:1
Ισχύς: 72 ίπποι στις 3.800 σ.α.λ.
Ροπή: 176 Nm στις 2.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 95 χλμ/ώρα
Μήκος: 3.850 χλστ.
Πλάτος: 1.750 χλστ.
Ύψος: 2.030 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.300 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.440 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.440 χλστ.
Απόσταση από το έδαφος: 210 χλστ.

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας