Carhistory.gr Logo
  » sportscars » GSM Dart
GSM Dart
sportscars
Το «βέλος» της Νότιας Αφρικής, με την έξυπνη σχεδίαση και τους κινητήρες της Ford, αλλά και τη μεγάλη αγωνιστική παράδοση...

Η Glassport Motor Company (GSM) ήταν ένας χαμηλού βεληνεκούς κατασκευαστής αυτοκινήτων, με βάση του το Cape Town της Νότιας Αφρικής, ο οποίος ανέπτυξε δραστηριότητα μεταξύ των ετών 1958 και 1964. Η ονομασία της προήλθε από το υλικό που χρησιμοποιούσε για τη διαμόρφωση των αμαξωμάτων της, που ήταν ο υαλοβάμβακας, μια νέα τεχνική για την εποχή εκείνη. Ιδιοκτήτες της ήταν ο Bob van Niekerk και ο Willie Meissner, άνθρωποι με γνώσεις, αλλά και σημαντική εμπειρία από τους αγώνες. Το fiberglass μπήκε στην καθημερινότητα των δύο oπαδών της Αυτοκίνησης μετά από το ταξίδι του Meissner στην Αγγλία το 1958, στη διάρκεια του οποίου γαλουχήθηκε για πρώτη φορά στα μυστικά του. Ευχαριστημένος από όσα έμαθε και υπολογίζοντας τα πλεονεκτήματα από τη χρήση του υαλοβάμβακα (λιγότερο βάρος και χαμηλό κόστος κατασκευής), κάλεσε στο Μεγάλο Νησί τον van Niekerk, προκειμένου να γνωρίσει και εκείνος από κοντά το νέο υλικό και τον τρόπο επεξεργασίας του. Κατόπιν οι δύο φίλοι ήρθαν σε επαφή με τον Νοτιοαφρικανό σχεδιαστή Verster de Wit, που τότε εργαζόταν στο Sunbeam Alpine, ο οποίος τους δίδαξε τη σχετική διαδικασία και τους βοήθησε να ολοκληρώσουν το πρώτο σχέδιο του αυτοκινήτου τους. Ύστερα έφτιαξαν ένα καλούπι και ετοίμασαν το πρώτο τους πλαίσιο, που πουλήθηκε στη Μεγάλη Βρετανία για να χρηματοδοτήσει την επιστροφή του Bob van Niekerk στη Νότια Αφρική. Λίγο καιρό αργότερα, πίσω στο Cape Town, χτίστηκαν τα πρώτα πρωτότυπα του πρώτου μοντέλου παραγωγής της Glassport Motor Company, που έτσι ξεκίνησε και επίσημα τη δραστηριότητά της.

Dart
Το Dart («βέλος») ήταν το πρώτο μοντέλο παραγωγής της Glassport Motor Company, με δεύτερο το ακόμη πιο όμορφο Flamingo. Για την κίνησή του χρησιμοποίησε διάφορα μηχανικά σύνολα, συμπεριλαμβανομένου του Coventry Climax και των κινητήριων μονάδων που εφοδίαζαν τα Ford Anglia 100E και 105E. Το αυτοκίνητο ήταν κτισμένο σε πλαίσιο τύπου σκάλας και αρχικά κυκλοφόρησε σε ανοιχτή έκδοση, πριν αποκτήσει και σκληρή οροφή, ενώ παρήχθη σε 122 αντίτυπα. Ακόμη 76 μονάδες αυτού του τύπου κατασκευάστηκαν στο West Malling της κομητείας του Κent, στην Αγγλία. Εκεί είχαν την ονομασία Delta, αφού τα εμπορικά δικαιώματα της λέξης Dart ήταν κατοχυρωμένα στην Chrysler, γεγονός που υποχρέωσε την Daimler να μετονομάσει και το δικό της μοντέλο σε SP 250. Το «βέλος» είχε μια μακρόχρονη αγωνιστική καριέρα στη νοτιοαφρικανική χώρα, που χάρις στους ιδιώτες οδηγούς κράτησε σχεδόν 15 χρόνια (1959-1973). Στη διάρκειά της παρουσιάστηκε σε περισσότερες από 100 εκκινήσεις, ελάχιστες εκτός Νότιας Αφρικής, κερδίζοντας 10 νίκες στην γενική κατάταξη και 11 στην κατηγορία του. Στις επιτυχίες του ξεχωρίζουν ο τερματισμός στην πρώτη θέση των τεσσάρων ωρών του Cape Town και των εννέα ωρών του Johannesburg. Με 36 συνολικά παρουσίες στο βάθρο των νικητών έδωσε το «παρών» στις πιο εμβληματικές πίστες του νοτιοαφρικάνικου αγωνιστικού σκηνικού (Kyalami, Killarney, East London, Roy Hesketh) και σήμερα αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της αυτοκινητιστικής παράδοσης της χώρας.

   

TΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
GSM DART (1963)
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 997 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 80.96 mm x 48.41 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.9:1
Καρμπιρατέρ: Solex 30 ZIC 2 (30 PSE 1)
Ισχύς: 41 ίπποι στις 5.000 σ.α.λ.
Ροπή: 75 Nm στις 2.700 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 127 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 17,6 δλ.
Μήκος: 3.683 χλστ.
Πλάτος: 1.524 χλστ.
Ύψος: 1.170 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.210 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.240 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.240 χλστ.
Βάρος: 520 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1959-1964
Μονάδες παραγωγής: 122

credits

Source: cartorque.co.za, racingsportscars.com, conceptcarz.com. Photos: mossmotoring.com, royheskethcircuit.com, aussiefrogs.com, sideways-technologies.co.uk, heritagevehiclesales.com

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας