Carhistory.gr Logo
  » sportscars » GSM Flamingo
GSM Flamingo
sportscars

Η Glassport Motor Company (GSM) ήταν ένας μικρός κατασκευαστής αυτοκινήτων, με έδρα το Cape Town της Νότιας Αφρικής, ο οποίος ανέπτυξε δραστηριότητα μεταξύ των ετών 1958 και 1964.

Η ονομασία της εταιρείας προήλθε από το υλικό που χρησιμοποιούσε για τη διαμόρφωση των αμαξωμάτων της, που ήταν ο υαλοβάμβακας, μια νέα τεχνική για την τότε εποχή. Ιδρυτές της ήταν ο Bob van Niekerk και ο Willie Meissner, άνθρωποι με ιδιαίτερες γνώσεις, αλλά και με σημαντική εμπειρία από τους αγώνες. Το fiberglass μπήκε στην καθημερινότητα των δύο εραστών της Αυτοκίνησης μετά από το ταξίδι του Meissner στην Αγγλία το 1958, στη διάρκεια του οποίου εντρύφησε για πρώτη φορά στα μυστικά του. Ικανοποιημένος από όσα έμαθε και αναλογιζόμενος τα πλεονεκτήματα από τη χρήση του υαλοβάμβακα (χαμηλό κόστος κατασκευής και λιγότερο βάρος), κάλεσε στο Μεγάλο Νησί τον van Niekerk, προκειμένου να γνωρίσει και εκείνος από κοντά το νέο υλικό και την επεξεργασία του. Στη συνέχεια οι δύο φίλοι ήρθαν σε επαφή με τον Νοτιοαφρικανό σχεδιαστή Verster de Wit, που τότε δούλευε στο Sunbeam Alpine, ο οποίος τους δίδαξε τη σχετική διαδικασία και τους βοήθησε να ολοκληρώσουν το πρώτο σχέδιο του αυτοκινήτου τους. Ύστερα έφτιαξαν ένα καλούπι και ετοίμασαν το πρώτο τους πλαίσιο, που πουλήθηκε στη Μεγάλη Βρετανία για να χρηματοδοτήσει την επιστροφή του Bob van Niekerk στη Νότια Αφρική. Λίγο καιρό αργότερα, πίσω στην πατρίδα, χτίστηκαν τα πρώτα πρωτότυπα του πρώτου μοντέλου παραγωγής της GSM, που έτσι ξεκίνησε και επίσημα τη δραστηριότητά της.

Dart
Το Dart (βέλος) ήταν το πρώτο μοντέλο παραγωγής της Glassport Motor Company. Για την κίνησή του χρησιμοποίησε διάφορα μηχανικά σύνολα, συμπεριλαμβανομένου του Coventry Climax και των κινητήριων μονάδων που εφοδίαζαν τα Ford Anglia 100E και 105E. Το αυτοκίνητο ήταν κτισμένο σε πλαίσιο τύπου σκάλας και αρχικά κυκλοφόρησε σε ανοιχτή έκδοση, πριν αποκτήσει και σκληρή οροφή. Μερικές μονάδες αυτού του τύπου κατασκευάστηκαν στο West Malling της κομητείας του Κent, στην Αγγλία. Εκεί έφεραν την ονομασία Delta, αφού τα εμπορικά δικαιώματα της λέξης Dart ήταν κατοχυρωμένα στην Chrysler, γεγονός που υποχρέωσε την Daimler να μετονομάσει και το δικό της μοντέλο σε SP 250.

Flamingo
Το δίθυρο coupe με την ονομασία Flamingo παρήχθη από την GSM από το 1962 μέχρι το 1965. Η αρχική πρόθεση των κατασκευαστών του ήταν να χρησιμοποιήσει τον V6 κινητήρα της Ford, αλλά καθώς εκείνος καθυστέρησε, τη θέση του κάτω από το καπό πήρε ο 1.7 λίτρων που κινούσε το Taunus. Aργότερα, στην υπηρεσία του Νοτιοαφρικανικού μοντέλου τέθηκε και ο 1.5 λίτρων της Cortina. Αν και παρόμοιo σε εμφάνιση με το Dart, το Flamingo ήταν ένα πολύ διαφορετικό αυτοκίνητο. Τα εγκάρσια φύλλα σούστας της εμπρός ανάρτησης του προκατόχου του είχαν πλέον αντικατασταθεί από δύο ψαλίδια, ενώ το διαιρούμενο παρμπρίζ στο πίσω μέρος είχε σχεδιαστεί έξυπνα, για την καλύτερη κυκλοφορία του αέρα. Τα μοντέλα της GSM πουλήθηκαν κυρίως στη Νότια Αφρική και στη Μεγάλη Βρετανία, αν και αρκετά από αυτά φαίνεται να έχουν ταξινομηθεί στον Καναδά. Στις ημέρες μας, το Flamingo διατηρεί την ιδιαίτερη αύρα του και το γεγονός ότι ο διάσημος σχεδιαστής Gordon Murray έχει στην κατοχή του ένα μοντέλο του 1964, σίγουρα σημαίνει πολλά για την αξία του.


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

GSM FLAMINGO COUPE 1500 (1964)
Αμάξωμα: coupe 2+2
Kινητήρας: Ford Kent 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.498 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 80.97 mm x 72.75 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.5:1
Καρμπιρατέρ: Solex
Ισχύς: 85 ίπποι στις 5.600 σ.α.λ.
Ροπή: 116 Nm στις 3.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 172 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 10,6 δλ.
Μέση κατανάλωση: 9 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 3.759 χλστ.
Πλάτος: 1.537 χλστ.
Ύψος: 1.245 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.197 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.270 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.240 χλστ.
Βάρος: 725 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1962-1965

GSM FLAMINGO COUPE 1800(1964)
Αμάξωμα: coupe 2+2
Kινητήρας: Ford 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.759 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 85.5mm x 76.6mm
Σχέση συμπίεσης: 8.6:1
Καρμπιρατέρ: Solex
Ισχύς: 79ίπποι στις 5.600 σ.α.λ.
Ροπή: 130 Nm στις 3.500σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 169 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 10,3 δλ.
Μέση κατανάλωση: 9,3 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 3.759 χλστ.
Πλάτος: 1.537 χλστ.
Ύψος: 1.245 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.197 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.270 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.240 χλστ.
Βάρος: 710κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1962-1965

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: retrorides.proboards.com