Carhistory.gr Logo
  » lost names » Gilbern GT
Gilbern GT
lost names

Ακόμη ένα αξιόλογο μοντέλο ολιγάριθμης παραγωγής της δεκαετίας του '60, από τα ελάχιστα που κατασκευάστηκαν στην Ουαλία.

Η «Gilbern Sports Cars (Components) Ltd» ιδρύθηκε το 1959 στο Glamorgan της Ουαλίας, από τον κρεοπώλη Giles Smith και τον σπεσιαλίστα στη χρήση του fiberglass Γερμανό μηχανικό Bernard Friese. H εμπορική oνομασία της προήλθε από την σύνθεση των μικρών ονομάτων αυτών των δύο (Gil-Bern). Πέρα από την κοινή τους αγάπη για την Αυτοκίνηση, αφορμή για το ξεκίνημα της συνεργασίας τους ήταν ένα τετράτροχο που είχε κατασκευάσει ο Friese για τον εαυτό του, το οποίο χρησιμοποιήθηκε ως βάση για το πρώτο μοντέλο της εταιρείας. Αρχικά τα προϊόντα της Gilbern ήταν διαθέσιμα μόνο ως kit, αργότερα όμως προσφέρονταν ως πλήρη αυτοκίνητα. Το 1968 τον έλεγχό της ανέλαβε ο όμιλος κατασκευής μηχανημάτων τυχερών παιχνιδιών «Ace Capital Holdings Ltd», γεγονός που είχε ως συνέπεια ο Giles Smith να εγκαταλείψει την διεύθυνση της εταιρείας, την οποία ανέλαβαν από κοινού ο Mike Leather και ο Maurice Collins. Δύο χρόνια αργότερα ο όμιλος που διοικούσε την Gilbern εξαγοράστηκε από την εταιρεία παραγωγής ψυχαγωγικών προϊόντων «Mecca Ltd», η οποία με τη σειρά της μεταβίβασε τον μικρό Ουαλό κατασκευαστή αυτοκινήτων στον Maurice Collins. Το 1972 ο νέος ιδιοκτήτης την πούλησε στον Mike Leather. Όμως, κάπου εκεί κοντά ήταν το τέλος, εξαιτίας των αλλαγών στο φορολογικό σύστημα της Μεγάλης Βρετανίας, οι οποίες θέσπισαν την καταβολή Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ο γνωστός μας ΦΠΑ) και στα αυτοκίνητα τύπου kit. Τον επόμενο χρόνο, με τα μοντέλα της να είναι πλέον πολύ ακριβά για το κοινό, η Gilbern ανέστειλε οριστικά τις εργασίες της. Στα 14 χρόνια της δράσης της πρόλαβε να βγάλει στην παραγωγή τρία μοντέλα («GT» από το 1959 μέχρι το 1967, «Genie» από το 1966 ως το 1969, «Invader» από το 1969 έως το 1973) και ένα concept («T11» το 1970).


Gilbern GT
Το πρώτο μοντέλο της εταιρείας, που κατασκευαζόταν μεταξύ των ετών 1959 και 1967, ήταν ένα όμορφο coupe 2+2. Αρχικά ήταν διαθέσιμο ως «Mk1» με τον κινητήρα των 948 κυβικών εκατοστών του Austin-Healey «Sprite», που προσφερόταν προαιρετικά με υπερτροφοδότη της Shorrocks. Λίγο αργότερα οι ενδιαφερόμενοι είχαν ακόμη μία επιλογή, που δεν ήταν άλλη από το μηχανικό σύνολο της Coventry-Climax, χωρητικότητας 1.098 κυβικών εκατοστών. Το πλαίσιο κατασκευάστηκε από τετράγωνες ατσάλινες σωληνώσεις και η εμπρός ανάρτηση, στα πρώιμα στάδια της σταδιοδρομίας του αυτοκινήτου, προερχόταν από το πασίγνωστο Austin «A35». Το αμάξωμα ήταν ένα ενιαίο καλούπι, κατασκευασμένο από fiberglass. Οι μεταγενέστερες εκδόσεις παρουσιάστηκαν με τους κινητήρες των 1.5 και 1.6 λίτρων, των δημοφιλέστατων εκείνη την εποχή στη Μεγάλη Βρετανία «MGA» και «MGB». Ένα Gilbern GT με το μηχανικό σύνολο των 1.6 λίτρων υπεβλήθη σε δοκιμή από το περιοδικό αυτοκινήτου «The Motor» το 1961. Οι συντάκτες του βρετανικού εντύπου κατέγραψαν ανώτατη ταχύτητα 152 χιλιόμετρα την ώρα και επιτάχυνση από στάση έως τα 100 χιλιόμετρα την ώρα σε 13,8 δευτερόλεπτα, με τη μέση κατανάλωση σε καύσιμο να βρίσκεται στα 8,1 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Η ισχυρότερη έκδοση του περιορισμένης παραγωγής μοντέλου (μόλις 280 μονάδες, σε όλη τη διάρκεια της ζωής του) εμφανίστηκε το 1964 και κωδικοποιήθηκε ως «1800 GT». Διέθετε τον τετρακύλινδρο σε σειρά κινητήρα «B-Series» της BMC Austin και απέδιδε 95 ίππους στις 5.500 στροφές ανά λεπτό, που αρκούσαν για να δώσουν στο αυτοκίνητο τελική ταχύτητα 165 χιλιομέτρων την ώρα, με το 0-100 να έρχεται σε 10,3 δευτερόλεπτα.


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ILBERN 1800 GT (1964)

Αμάξωμα: δίθυρο coupe

Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά BMC Austin B-Series

Κυβισμός: 1.799 κ.εκ.

Διάμετρος x διαδρομή: 80.26 mm x 88.9 mm

Σχέση συμπίεσης: 8.8:1

Καρμπιρατέρ: 2 SU H4

Ισχύς: 95 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.

Ροπή: 144 Nm στις 3.500 σ.α.λ.

Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς

Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων

Ανώτατη ταχύτητα: 165 χλμ./ώρα

0-100 χλμ./ώρα: 10,3 δλ.

Μήκος: 3.810 χλστ.

Πλάτος: 1.524 χλστ.

Ύψος: 1.330 χλστ.

Μεταξόνιο: 2.340 χλστ.

Μετατρόχιο εμπρός: 1.270 χλστ.

Μετατρόχιο πίσω: 1.270 χλστ.

Χωρητικότητα ρεζερβουάρ: 42 λίτρα

Βάρος: 825 κιλά

Περίοδος παραγωγής: 1959-1967 (όλες οι εκδόσεις)

Μονάδες παραγωγής: 280 (όλες οι εκδόσεις)

 

credits

Source: motor-car.co.uk

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας