Carhistory.gr Logo
  » lost names » Gilbern Genie
Gilbern Genie
lost names

Το 1966 η Gilbern παρουσίασε το δεύτερο μοντέλο της, με το οποίο φιλοδοξούσε να αναβαθμιστεί στη βρετανική αγορά, αλλά και να ανταγωνιστεί καταξιωμένες εταιρείες όπως η Lotus.

Η «Gilbern Sports Cars (Components) Ltd» δημιουργήθηκε το 1959 στο Glamorgan της Ουαλίας, από τον κρεοπώλη Giles Smith και τον ειδικό στη χρήση του fiberglass Γερμανό μηχανικό Bernard Friese. H εμπορική της oνομασία προήλθε από την σύνθεση των μικρών ονομάτων των συνιδρυτών της (Gil-Bern). Εκτός από την κοινή τους αγάπη για την Αυτοκίνηση, αφορμή για την έναρξη της συνεργασίας τους ήταν ένα όχημα που είχε κατασκευάσει ο Friese για τον εαυτό του, το οποίο χρησιμοποιήθηκε ως βάση για το πρώτο μοντέλο της Gilbern. Αρχικά τα προϊόντα της ήταν διαθέσιμα μόνο ως kit, αργότερα όμως προσφέρονταν ως πλήρη αυτοκίνητα. Το 1968 τον έλεγχό της ανέλαβε ο όμιλος κατασκευής μηχανημάτων τυχερών παιχνιδιών «Ace Capital Holdings Ltd», γεγονός που είχε ως συνέπεια ο Giles Smith να εγκαταλείψει την διεύθυνση της εταιρείας, την οποία ανέλαβαν από κοινού ο Mike Leather και ο Maurice Collins. To 1970 ο όμιλος που διοικούσε την Gilbern εξαγοράστηκε από την εταιρεία παραγωγής ψυχαγωγικών προϊόντων «Mecca Ltd», η οποία με τη σειρά της μεταβίβασε τον μικρό Ουαλό κατασκευαστή αυτοκινήτων στον Maurice Collins. Δύο χρόνια αργότερα, ο νέος ιδιοκτήτης την πούλησε στον Mike Leather. Όμως, κάπου εκεί ήταν το τέλος, με αφορμή τις αλλαγές στο φορολογικό σύστημα της Γηραιάς Αλβιόνας, οι οποίες θέσπισαν την πληρωμή Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ο γνωστός μας ΦΠΑ) και για τα αυτοκίνητα τύπου kit. Τον επόμενο χρόνο, με τα μοντέλα της να είναι πλέον πολύ ακριβά για το ενδιαφερόμενο κοινό, η Gilbern ανέστειλε οριστικά τις εργασίες της. Στα 14 χρόνια της δράσης της έβγαλε στην παραγωγή τρία μοντέλα («GT» από το 1959 μέχρι το 1967, «Genie» από το 1966 ως το 1969, «Invader» από το 1969 έως το 1973) και ένα concept car («T11» το 1970).

Genie
Στο Motor Show του Λονδίνου το 1966 η Gilbern παρουσίασε το δεύτερο μοντέλο της σύντομης σε χρονική διάρκεια κατασκευαστικής ιστορίας της, με το οποίο φιλοδοξούσε να αναβαθμιστεί στη βρετανική αγορά, αγκαλιάζοντας πια ένα περισσότερο απαιτητικό κοινό. Mε τον τρόπο αυτό, θα μπορούσε να ανταγωνιστεί και καταξιωμένες εταιρείες, όπως η Lotus του Colin Chapman. Το αυτοκίνητο που εμφανίστηκε παραπλεύρως του Τάμεση ήταν το «Genie», συγγενικό αν και αόριστα από σχεδιαστικής πλευράς με την επιτυχημένη εμπορικά Alfa Romeo «Giulia» και το επίσης βρετανικό Gordon Keeble «GK1». Το διαμέρισμα του κινητήρα του φιλοξενούσε το V6 μηχανικό σύνολο «Essex»του Ford «Zephyr», ισχύος 103 ίππων. Η κίνηση μεταδιδόταν φυσικά στους πίσω τροχούς, μέσω ενός χειροκίνητου κιβωτίου ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων. Όσο για τις επιδόσεις του, η εταιρεία ανακοίνωσε 175 χλμ./ώρα τελικής ταχύτητας και επιτάχυνση από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε λίγο περισσότερα από 10 δευτερόλεπτα, τιμές καθόλου άσχημες για την εποχή. Οι πρώτες τριάντα μονάδες του μοντέλου παραδόθηκαν στους αγοραστές τους με εμπρός ανάρτηση και πίσω άξονα δανεισμένο από το «MGB», στη συνέχεια όμως τα συγκεκριμένα μηχανικά μέρη έδωσαν τη θέση τους σε αυτά που χρησιμοποιούσε το «MGC». Overdrive, ηλεκτρικά παράθυρα και δύο δεξαμενές καυσίμων ήταν στοιχεία του προαιρετικού εξοπλισμού του αυτοκινήτου, που το 1969 κόστιζε περίπου 2.000 λίρες Αγγλίας. Η χρονιά εκείνη ήταν και η τελευταία στη σταδιοδρομία του μοντέλου, καθώς αντικαταστάθηκε από το ίδιας φιλοσοφίας και μεγαλύτερου κυβισμού «Invader», με το οποίο συχνά ταυτίζεται από αρκετούς. Η συνολική του παραγωγή αρίθμησε 197 μονάδες.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
GILBERN GENIE
Aμάξωμα: notchback coupe
Kινητήρας: Ford British Essex V6
Κυβισμός:
2.495 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 93.66 mm x 60.35 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.1:1
Καρμπιρατέρ: Zenith 36 IVT
Ισχύς: 103 ίπποι στις 4.750 σ.α.λ.
Ροπή: 180
Nm στις 2.750 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 175 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 10,3 δλ.
Μήκος:
4.039 χλστ.
Πλάτος:
1.651 χλστ.
Ύψος:
1.308 χλστ.
Μεταξόνιο:
2.356 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός:
1.372 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω:
1.334 χλστ.
Βάρος:
965 κιλά
Περίοδος παραγωγής:
1966-1969
Μονάδες παραγωγής: 197

credits

Source: gilbern.co.uk. A-Z British Cars 1945-1980 (Graham Robson). Photos: oldcarmanualproject.com, hiveminer.com, picclickimg.com, viaretro.com

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας