Carhistory.gr Logo
  » lost names » Gilbern Invader
Gilbern Invader
lost names

Το τελευταίο μοντέλο παραγωγής της μικρής ουαλικής εταιρείας Gilbern, στο 14χρονο πέρασμά της από τον γοητευτικό κόσμο της Αυτοκίνησης.

Η «Gilbern Sports Cars (Components) Ltd» δημιουργήθηκε το 1959 στο Glamorgan της Ουαλίας, από τον κρεοπώλη Giles Smith και τον ειδικό στη χρήση του fiberglass Γερμανό μηχανικό Bernard Friese. H εμπορική της oνομασία προήλθε από την σύνθεση των μικρών ονομάτων των συνιδρυτών της (Gil-Bern). Εκτός από την κοινή τους αγάπη για την Αυτοκίνηση, αφορμή για την έναρξη της συνεργασίας τους ήταν ένα όχημα που είχε κατασκευάσει ο Friese για τον εαυτό του, το οποίο χρησιμοποιήθηκε ως βάση για το πρώτο μοντέλο της Gilbern. Αρχικά τα προϊόντα της ήταν διαθέσιμα μόνο ως kit, αργότερα όμως προσφέρονταν ως πλήρη αυτοκίνητα. Το 1968 τον έλεγχό της ανέλαβε ο όμιλος κατασκευής μηχανημάτων τυχερών παιχνιδιών «Ace Capital Holdings Ltd», γεγονός που είχε ως συνέπεια ο Giles Smith να εγκαταλείψει την διεύθυνση της εταιρείας, την οποία ανέλαβαν από κοινού ο Mike Leather και ο Maurice Collins. To 1970 ο όμιλος που διοικούσε την Gilbern εξαγοράστηκε από την εταιρεία παραγωγής ψυχαγωγικών προϊόντων «Mecca Ltd», η οποία με τη σειρά της μεταβίβασε τον μικρό Ουαλό κατασκευαστή αυτοκινήτων στον Maurice Collins. Δύο χρόνια αργότερα, ο νέος ιδιοκτήτης την πούλησε στον Mike Leather. Όμως, κάπου εκεί ήταν το τέλος, με αφορμή τις αλλαγές στο φορολογικό σύστημα της Γηραιάς Αλβιόνας, οι οποίες θέσπισαν την πληρωμή Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ο γνωστός μας ΦΠΑ) και για τα αυτοκίνητα τύπου kit. Τον επόμενο χρόνο, με τα μοντέλα της να είναι πλέον πολύ ακριβά για το ενδιαφερόμενο κοινό, η Gilbern ανέστειλε οριστικά τις εργασίες της. Στα 14 χρόνια της δράσης της έβγαλε στην παραγωγή τρία μοντέλα («GT» από το 1959 μέχρι το 1967, «Genie» από το 1966 ως το 1969, «Invader» από το 1969 έως το 1973) και ένα concept car («T11» το 1970).

 

Invader...
Το τελευταίο μοντέλο παραγωγής της «Gilbern Sports Cars Ltd» ήταν το Invader («εισβολέας»), που βασισμένο στο προγενέστερο εξακύλινδρο «Genie» των 2.5 λίτρωνεντάχθηκε στη γκάμα της εταιρείας τον Ιούλιο του 1969. Διέθετε βελτιωμένο πλαίσιο σε σχέση με εκείνο, όπως και μεγαλύτερα φρένα, με την εμπρός ανάρτησή να προέρχεται από το MGC. To πιο ενδιαφέρον όμως στοιχείο του Invader ήταν το μηχανικό σύνολο που είχε βρει φιλόξενη θέση στο διαμέρισμα του κινητήρα, καθώς επρόκειτο για εκείνο που έδινε ζωή και στο Ford Capri 3000 GT. Τρίλιτρο και εξακύλινδρο σε διάταξη V απέδιδε 138 ίππους στις 5.000 στροφές ανά λεπτό, ικανούς να επιταχύνουν το αυτοκίνητο από στάση έως τα 100 χιλιόμετρα την ώρα σε οκτώ δευτερόλεπτα και να του δώσουν τελική ταχύτητα 195 χιλιομέτρων την ώρα. Ο εξαίσιος αυτός κινητήρας συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων, που ήταν όλες συγχρονισμένες. Στον «εισβολέα» υπήρχαν και στοιχεία πολυτέλειας, όπως το ταμπλό με επένδυση από ξύλο καρυδιάς και τα ηλεκτρικά παράθυρα. Από το 1970 παραγόταν και σε έκδοση estate, ενώ το σύνολο του μοντέλου επωλείτο τόσο με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων (συν overdrive), όσο και με αυτόματο. Την επόμενη χρονιά έφθασε η ώρα της πρώτης ανανέωσης (Mk II) και τον Σεπτέμβριο του 1972 της δεύτερης (Mk III). Τότε, η εμπρός ανάρτηση του MGC έδωσε τη θέση της στην αντίστοιχη του Ford Cortina Mk III. Η τιμή πώλησης του Mk III στη βρετανική αγορά ορίστηκε στις 2.700 λίρες Αγγλίας. Όμως, η επιβάρυνση με τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας τo 1973 την αύξησε σημαντικά και κάπου εκεί ήρθε στο τέλος. Στα τέσσερα χρόνια της σταδιοδρομίας του, το τελευταίο Gilbern αρίθμησε συνολικά 603 μονάδες παραγωγής.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
GILBERN INVADER Mk III
Aμάξωμα: notchback coupe
Kινητήρας: Ford British Essex V6
Κυβισμός: 2.994 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 93.67 mm x 72.47 mm
Σχέση συμπίεσης
: 8.9:1
Καρμπιρατέρ
: Weber 38 DGAS 3A
Ισχύς: 138 ίπποι στις 5.000 σ.α.λ.
Ροπή
: 234 Nm στις 3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 195 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 8 δλ.
Μήκος: 4.080 χλστ.
Πλάτος: 1.700 χλστ.
Ύψος: 1.345 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.356 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.420 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.420 χλστ.
Βάρος: 1.120 κιλά
Περίοδος παραγωγής
: 1969-1973 (όλες οι εκδόσεις)
Μονάδες παραγωγής: 603 (όλες οι εκδόσεις)

 

credits

Source: motor-car.co.uk. Photos: car-from-uk.com, classics.honestjohn.co.uk, staticflickr.com

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας