Carhistory.gr Logo
  » lost names » Gregoire Sport Cabriolet
Gregoire Sport Cabriolet
lost names

Γαλλική φινέτσα και χειροποίητη φροντίδα μιας άλλης εποχής, συνάμα όμως και προηγμένη τεχνολογία που φτάνει ως το σήμερα, δια χειρός του αριστοτέχνη της τεχνολογίας Jean-Albert Grégoire...

Ο Jean-Albert Grégoire ήταν, στη διάρκεια του Μεσοπολέμου, ένας από τους πρωτοπόρους της μετάδοσης της κίνησης στους εμπρός τροχούς. Οι τεχνολογικές ανησυχίες του εκφράστηκαν μέσω της εταιρείας Tracta Automobiles SA, την οποία ίδρυσε το 1926 σε μια κωμόπολη έξω από το Παρίσι, την Asnieres-sur-Seine. Εκεί δημιούργησε μια σειρά από όμορφα και σπάνια σήμερα πολυτελή προσθιοκίνητα αυτοκίνητα, που διακρίθηκαν για τις καινοτομίες τους. Παράλληλα, έδωσε στον κόσμο των τεσσάρων τροχών και μερικά αξιόλογα αγωνιστικά, ενώ κύριος προμηθευτής κινητήρων για τα μοντέλα του ήταν η Hotchkiss. To 1934 η εταιρεία του έκλεισε, όμως ο χαρισματικός μηχανικός δεν έμεινε με σταυρωμένα τα χέρια, συνεχίζοντας να σχεδιάζει αυτοκίνητα και πρωτοποριακά στην εποχή τους μηχανικά μέρη για άλλους ανεξάρτητους κατασκευαστές. Το 1937 εντυπωσίασε στη διεθνή έκθεση των Παρισίων με το Amilcar Compound, ένα εξαιρετικό προσθιοκίνητο μοντέλο με 4κύλινδρο κινητήρα των 1.185 κυβικών εκατοστών, για την τεχνολογία του οποίου ήταν εκείνος ο κύριος υπεύθυνος. Ατυχώς, οι δυσμενείς μετέπειτα πολιτικές εξελίξεις στην Ευρώπη, δεν τον δικαίωσαν: H έκρηξη του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου και η μεγάλη διάρκειά του πάγωσαν τις ειρηνικές δραστηριότητες, περιορίζοντας στον έσχατο βαθμό και τα δικά του περιθώρια κινήσεων. Επρόκειτο όμως να επιστρέψει και, μάλιστα, με δυναμικό τρόπο...

Νέο ξεκίνημα...
Το 1945 ο Jean-Albert Grégoire επανίδρυσε την Tracta Automobiles SA και την ίδια χρονιά παρουσίασε ένα πανέξυπνο ελαφρύ μικρό μοντέλο των 600 κυβικών εκατοστών, το οποίο ήταν φυσικά προσθιοκίνητο. Είχε επίπεδο δικύλινδρο κινητήρα των 15 ίππων, υδραυλικό σύστημα πέδησης και ανεξάρτητη ανάρτηση σε όλους τους τροχούς. Παρά τα προχωρημένα χαρακτηριστικά του δεν έφτασε ποτέ ως την παραγωγή, όμως έγινε η βάση για την επιτυχημένη σειρά των Panhard Dyna. Προσπάθειες για την παραγωγή του έγιναν στην Αγγλία από την Kendall και στην Αυστραλία από την Hartnett. Δύο χρόνια αργότερα ο Gregoire ξαναχτύπησε και πάλι με ένα δίλιτρο μοντέλο των 64 ίππων, με τετρακύλινδρο επίπεδο υδρόψυκτο κινητήρα και κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων με overdrive. To αυτοκίνητο αυτό παρήχθη τελικά από την Hotchkiss, σε μικρούς όμως αριθμούς, στις αρχές της δεκαετίας του '50. Το 1953 παρουσίασε ένα πειραματικό αυτοκίνητο με αεριοστρόβιλο, το SOCEMA-Grégoire των 100 ίππων, με κινητήρα τοποθετημένο μπροστά και με τη μετάδοση της κίνησης στους πίσω τροχούς, το οποίο ήταν εφοδιασμένο με κιβώτιο ταχυτήτων Cotal και μπορούσε να αναπτύξει τελική ταχύτητα 200 χιλιομέτρων την ώρα. Αυτό το μοναδικό πρωτότυπο εκτίθεται στις ημέρες μας στο μουσείο των 24 ωρών του Le Mans.

Gregoire Sport

Το 1956 ο χαρισματικός μηχανικός-σχεδιαστής έφτασε στο αυτοκίνητο που θεωρείται ως ένας από τους σταθμούς της σπουδαίας καριέρας του, το οποίο προόριζε να αναπτύξει στην ευρωπαϊκή αγορά σε κλειστή sport και convertible εκδοχή. Τεχνολογικά προηγμένο, το Grégoire Sport αντανακλούσε τις επιλογές των σχεδιαστών τoυ: Άκαμπτη δομή από ελαφρύ κράμα αλουμινίου, μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς, επίπεδος τετρακύλινδρος κινητήρας των 2.2 λίτρων εξοπλισμένος με υπερσυμπιεστή της Constantin και μέγιστη ισχύ 120 ίππων. Σχεδιασμένο από τον Carlo Delaisse και με ταπετσαρία από εντυπωσιακό κόκκινο δέρμα, το αμάξωμά του διαμορφώθηκε από τον φημισμένο οίκο του Henri Chapron, με την απαράμιλλη φροντίδα μιας περασμένης εποχής. Όμως, η σταδιοδρομία του ξεκίνησε καταμεσίς της δύσκολης κρίσης στη διώρυγα του Σουέζ, με αποτέλεσμα μέχρι το 1962 να παραχθούν συνολικά λιγότερες από 10 μονάδες. Στις ημέρες μας, η εμπορική αξία όσων αυτοκινήτων αυτού του τύπου απέμειναν, ξεπερνά τα 150.000 δολάρια.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

GREGOIRE SPORT CABRIOLET (1960)
Αμάξωμα: δίθυρο convertible
Σχεδιαστής: Carlo Delaisse
Coachbuild
: Henri Charpon
Kινητήρας: 4κύλινδρος boxer της Ηοtchkiss
Κυβισμός: 2.188 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 90 mm x 86 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.0:1
Καρμπιρατέρ: Solex 35/40 PHH
Ισχύς: 128 ίπποι στις 4.200 σ.α.λ.
Ροπή: 22 χλγμ. στις 2.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 177 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 12,7 δλ.
Μήκος: 4.600 χλστ.
Πλάτος: 1.850 χλστ.
Ύψος: 1.350 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.400 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.445 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.320 χλστ.
Βάρος: 1.205 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1957-1962
Μονάδες παραγωγής: Λιγότερες από 10

 

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας