Carhistory.gr Logo
  » lost names » Gutbrod
Gutbrod
lost names
Ήταν αρκετά μικρή εταιρεία για να στηρίξει μια μεγάλη παραγωγή, ενώ εκτός από τους μεγάλους Γερμανούς κατασκευαστές είχε να αντιπαλέψει με μια πλειάδα μικρών που πάλευαν και εκείνοι για την επιβίωση, τις περισσότερες φορές ανεπιτυχώς.

Η Gutbrod ήταν ένας κατασκευαστής από τη Γερμανία που παρήγαγε αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες και μικρά αγροτικά μηχανήματα. Ιδρύθηκε το 1926 στο Ludwigsburg από τον Wilhelm Gutbrod. Eπτά χρόνια αργότερα μεταφέρθηκε στο προάστιο Feuerbach της Στουτγάρδης, στην περιοχή που εκτείνεται μεταξύ των μουσείων της Mercedes-Benz και της Porsche, που κτίστηκαν πολύ μεταγενέστερα. Από εκεί και μέχρι το 1935 εξέρχονταν τα πρώτα αυτοκίνητα της εταιρείας, που ονομάζονταν Standard Superior και είχαν τον κινητήρα τοποθετημένο στον πίσω άξονα. Το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο παραγόταν σε δύο εκδόσεις χωρητικότητας, των 400 και 500 κ.εκ. Aκολούθησαν τα ταραχώδη χρόνια του ναζιστικού καθεστώτος, κατά τα οποία η Gutbrod παρήγαγε μόνον μικρά επαγγελματικά μοντέλα, μοτοσικλέτες και αγροτικά μηχανήματα ως την έναρξη του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου. Στη διάρκειά του και ως την ήττα των χιτλερικών, από το εργοστάσιό της έβγαινε μόνο ένα μικρό τετράτροχο επαγγελματικού χαρακτήρα με την ονομασία E1 Dreirad, το οποίο αποτέλεσε τον πρόδρομο του αντίστοιχης αποστολής Atlas.

Τον Αύγουστο του 1948 ο ιδρυτής Wilhelm πέθανε και τις τύχες της Gutbrod ανέλαβε ο γιός του Walter. To επόμενο έτος η κατάσταση στη Γερμανία άρχισε να σταθεροποιείται και οι εργασίες στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της Στουτγάρδης ήρθαν ξανά σε μια ισορροπία, με την εταιρεία να αφήνει οριστικά πίσω της το τμήμα μοτοσικλετών και να δίνει περισσότερη βάση στην παραγωγή μικρών επαγγελματικών αυτοκινήτων. Τρία χρόνια νωρίτερα είχε κάνει την πρώτη της μεταπολεμική κίνηση στο χώρο με το Heck 504, ένα μικρό φορτηγό που παρήχθη με ανοικτή καρότσα και μουσαμά. Το όχημα εκείνο ανανεώθηκε το 1949 στην έκδοση Heck 604, σύντομα όμως έδωσε τη θέση του στο πιο ολοκληρωμένο κλειστό van Αtlas 800. Την ίδια χρονιά επανεκκίνησε η παραγωγή επιβατικών αυτοκινήτων, με ένα και μοναδικό μοντέλο, το Gutbrod Superior των 593 κ.εκ., του οποίου ο δίχρονος δικύλινδρος κινητήρας ήταν πλέον εγκατεστημένος στον εμπρός άξονα. Τον Απρίλιο του 1953 το μοντέλο ανανεώθηκε, με το μηχανικό του σύνολο να αναβαθμίζεται στα 663 κ.εκ. στην ακριβότερη έκδοση «Luxus 700» που επωλείτο στην αγορά προς 4.380 μάρκα, ενώ συνέχισε να προσφέρεται και με τον μικρότερου κυβισμού κινητήρα στην τιμή των 3.990 μάρκων. Το νέο στοιχείο στο Superior ήταν η τροδοφοσία καυσίμου με ψεκασμό, τεχνολογία που κατείχε η Mercedes-Benz από το 1935, αλλά λόγω της παύσης που επέβαλαν οι νικήτριες δυνάμεις στην εξέλιξη των κινητήρων έγχυσης καυσίμου την υιοθέτησε στους δικούς της κινητήρες τρία χρόνια αργότερα. Yπεύθυνος γι αυτόν τον νεωτερισμό ήταν ο τεχνικός διευθυντής Hans Scherenberg, που έφτασε στη Gutbrod από τη Mercedes-Benz για να επιστρέψει σε αυτήν το 1952, λίγους μήνες πριν κυκλοφορήσει η έκδοση παραγωγής του νέου Superior. Την ίδια περίοδο τα επαγγελματικά Atlas εμπλουτίστηκαν με εκδόσεις των 700 και 1.000 κ.εκ., εγχείρημα όμως που δεν τα βοήθησε να συνεχίσουν τη σταδιοδρομία τους στην αγορά, καθώς η παραγωγή τους διακόπηκε το 1954.

Σύμφωνα με την Gutbrod το Superior με τον μικρό κινητήρα απέδιδε 20 ίππους, οι οποίοι γίνονταν 26 με το μηχανικό σύνολο των 663 κ.εκ. στην έκδοση με το καρμπιρατέρ και 30 σε εκείνη με τον ψεκασμό. Τα σχετικά με τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου δημοσιεύματα στον Τύπο ήταν επαινετικά για την ασφάλεια και την ταχύτητα που προσέφεραν, ξεκαθάριζαν όμως ότι η κανονική συνομιλία μέσα στην καμπίνα των επιβατών ήταν αδύνατη εξαιτίας του θορύβου από τα 80 έως τα 90 χλμ./ώρα της τελικής του ταχύτητας. Oύτως η άλλως η εταιρεία ήταν αρκετά μικρή για να στηρίξει μια μεγάλη παραγωγή, ενώ εκτός από τους μεγάλους Γερμανούς κατασκευαστές είχε να αντιπαλέψει με μια πλειάδα μικρών που πάλευαν και εκείνοι για την επιβίωση, τις περισσότερες φορές ανεπιτυχώς. Το τέλος του κλάδου αυτοκινήτων ήρθε το 1956, με τη συνολική παραγωγή του Superior να αριθμεί 7.726 μονάδες (6.860 cabrio-limousine, 866 station vagon). Το πάτωμα του αυτοκινήτου χρησιμοποιήθηκε την ίδια χρονιά για να κτιστεί το Troll, το πρώτο νορβηγικό επιβατικό μοντέλο. Όσο για τη Gutbrod, συνεχίζει τη λειτουργία της ως τις ημέρες μας, κατασκευάζοντας γεωργικούς ελκυστήρες και αγροτικά μηχανήματα.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

GUTBROD SUPERIOR VIERSIETZER 600 (1951)
Αμάξωμα: δίθυρο sedan
Kινητήρας: δίχρονος δικύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 594 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 71 mm x 75 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.6 :1
Καρμπιρατέρ: Solex 32 PBI
Ισχύς: 20 ίπποι στις 4.000 σ.α.λ.
Ροπή: 42 χλγμ. Στις 3.250 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 92 χλμ./ώρα
0-80 χλμ./ώρα: 39,4 δλ.
Μήκος: 3.560 χλστ.
Πλάτος: 1.490 χλστ.
Ύψος: 1.485 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.000 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.130 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.160 χλστ.
Φρένα εμπρός: ταμπούρα 200 χλστ.
Φρένα πίσω: ταμπούρα 200 χλστ.
Ελαστικά: 5.20-15
Βάρος: 750 κιλά
Περίοδος παραγωγής: Ιούλιος 1950–Σεπτέμβριος 1952

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας