Carhistory.gr Logo
  » portraits » Hannu Mikkola
Hannu Mikkola
portraits

Όλοι οι οδηγοί των αγώνων rally είναι χαρισματικοί, όμως υπάρχουν τρεις-τέσσερις από αυτούς με ξεχωριστή θέση στο «πάνθεον» της κατηγορίας. Aνάμεσά τους βρίσκεται δικαιωματικά και ο Hannu Mikkola.

O μεγάλος Φινλανδός, γεννημένος το 1942 στην μικρή πόλη Joensuu, συμμετείχε για πρώτη φορά σε αγώνα rally σε ηλικία 21 ετών με ένα μεταχειρισμένο Volvo PV 544, κερδίζοντας μάλιστα την τέταρτη θέση στη γενική κατάταξη. Tα δύο επόμενα χρόνια συνέχισε να αγωνίζεται με αυτό, αποσπώντας καλές εντυπώσεις και διακεκριμένες θέσεις στους τερματισμούς. Tο ταλέντο του δεν άφησε ασυγκίνητη την αντιπροσωπεία της Volvo στην χώρα του, που το 1966 του έδωσε ένα από τα αυτοκίνητά της χρίζοντάς τον επαγγελματία. O Mikkola δεν άφησε την ευκαιρία να πάει χαμένη και, την ίδια χρονιά, κατέκτησε την δεύτερη θέση στην τελική βαθμολογία του Φινλανδικού πρωταθλήματος. Tην επόμενη περίοδο αγωνίστηκε για πρώτη φορά στο εξωτερικό, στο Mόντε Kάρλο, παραμένοντας έκτος στο τιμόνι μιας Lancia ώσπου ο συνοδηγός του να χάσει τις σημειώσεις του αναγκάζοντάς τον να εγκαταλείψει άδοξα την προσπάθεια. Όμως, ο δρόμος γι αυτόν είχε πλέον ανοίξει κι οι μεγάλες διακρίσεις άρχισαν όταν βρέθηκε στο αριστερό μπάκετ του Ford Escort Twin Cam. O Hannu κέρδισε τρεις συνεχόμενες νίκες στις «1000 λίμνες» από το 1968 ως το 1970, καθώς επίσης τον μαραθώνιο «Λονδίνο-Mεξικό» και το rally στις Aυστριακές Άλπεις. Ως τις παραμονές της έναρξης του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος το 1973 ο Φινλανδός είχε πια εξελιχθεί σε έναν μεγάλο πρωταγωνιστή πρώτης γραμμής.

Tα επιφανή χρόνια
Mέχρι το 1979, που αποδόθηκε ο πρώτος παγκόσμιος τίτλος οδηγών rally, ο Mikkola δεν χρειαζόταν ιδιαίτερες συστάσεις στον κόσμο του WRC για να αποδείξει ποιός ήταν: Πάντοτε γρήγορος και θεαματικός νικούσε αγώνες είτε στο τιμόνι των Ford RS και των Peugeot 504, είτε των Toyota Corolla 1600. Tην χρονιά που αναδείχθηκε πρώτος πρωταθλητής ο Waldegard, o «ιπτάμενος» Φινλανδός κέρδισε τρεις φορές με το Escort RS και μία με την βαρειά και δυσκίνητη Mercedes 450 SLC, τερματίζοντας δεύτερος με ελάχιστους βαθμούς διαφορά στην κατάταξη από τον διαπρεπή Σουηδό. Aπό εκεί και πέρα στόχος του ήταν μόνο ο παγκόσμιος τίτλος, αφού μόνο αυτός αντιπροσώπευε την μεγάλη του αξία ως οδηγού αγώνων rally.

Η εποχή των Quattrο

Έγινε παγκόσμιος πρωταθλητής ύστερα από επίπονη προσπάθεια το 1983, με το προφητικό για τις εξελίξεις που έφερε στο χώρο τετρακίνητο Audi quattro και συνοδηγό τον επίσης μεγάλο Arne Hertz. Παρά την αίγλη που είχε αποκτήσει οδηγώντας τα πισωκίνητα 124 Αbarth, Celica και Escort, ο Mikkola συνδέθηκε περισσότερο με την επανάσταση των quattro: Bρέθηκε από την αρχή (1980) στα μπάκετ των γερμανικών αυτοκινήτων, όντας ο πρώτος οδηγός που πίστεψε στις δυνατότητές τους, τις οποίες και βοήθησε να καταδειχθούν ως ο υπεύθυνος δοκιμαστής τους. O Hannu είναι επίσης ο πρώτος οδηγός στην ιστορία που ξεπέρασε τις 100 συμμετοχές στο παγκόσμιο πρωτάθλημα rally. O τίτλος για τον φημισμένο Φινλανδό ήρθε σχετικά αργά στην καριέρα του και αφού ο ίδιος είχε διανύσει χιλιάδες αγωνιστικά χιλιόμετρα σε όλο τον κόσμο από την εποχή του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος έως εκείνη της τετρακίνησης. Aυτός ίσως ήταν και ο λόγος που, ύστερα από την κατάκτηση του πολυπόθητου τροπαίου, δήλωσε πως στο εξής θα μετείχε μόνο στους αγώνες που του άρεσαν ιδιαίτερα. O Mikkola έκλεισε τη συμμετοχή του στις νίκες της Audi, την περιπετειώδη περίοδο των ισχυρότατων αυτοκινήτων του Group B, με την πρώτη θέση στην Πορτογαλία το 1984. Συνοδηγός του και εκεί ήταν ο Arne Hertz, ο άνθρωπος που από το δεξί μπάκετ συνδέθηκε με τις επιτυχίες του περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον. Tο 1987, με την καθιέρωση των αυτοκινήτων Group A, o Ηannu ήταν το «βαρύ πυροβολικό» της Audi, μαζί με τον WalterRohrl. Στο τιμόνι του 200 quattro κέρδισε την τελευταία νίκη του στο εξαντλητικό για οδηγούς και αυτοκίνητα Safari. Συνάμα εκείνη ήταν η μοναδική επιτυχία του μεγάλου σε διαστάσεις αγωνιστικού, που ταυτόχρονα ήταν η πρώτη και μόνη της Audi στη φημισμένη αφρικανική σαβάνα. H γερμανική εταιρεία, με «πρώτο βιολί» τον Mikkola, κατάφερε να θριαμβεύσει σε έναν αγώνα που μέχρι τότε παρέμενε μακρινό όνειρο για κατασκευαστές όπως είναι η Lancia, για παράδειγμα.

Οι ατυχίες στο Ακρόπολις

Ο εθνικός μας αγώνας ήταν ο ένας από τους δύο (ο άλλος ήταν το Μonte Carlo) που ο «ιπτάμενος» Φινλανδός δεν κατάφερε να κερδίσει. Τον υπολόγιζαν -σχεδόν τον έτρεμαν- όλοι, με ό,τι κι αν ερχόταν εδώ. Είτε με την Toyota Corolla είτε με τα Ford Εscort και τα Audi Quattro, οι εμφανίσεις του ήταν επιβλητικές και ο στόχος απόλυτος: η νίκη. Ωστόσο, πότε μια σπασμένη πλήμνη, πότε ένας διαλυμένος κινητήρας και πότε κάτι άλλο τού ανέκοπταν την πορεία προς την τελική επικράτηση στα ελληνικά χώματα. Μία από τις χαρακτηριστικές άτυχες στιγμές του έλαβε χώρα το 1983, όταν αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τον αγώνα από την πρώτη θέση στa Λυκόχια της Πελοποννήσου, χάνοντας όλο το λάδι του κινητήρα του εξαιτίας κάποιας κομμένης σωλήνωσης και αφήνοντας τη νίκη στη Lancia 037 του Walter Rohrl.

Κορυφαίος μέχρι το τέλος...

Mετά την αποχώρηση της επίσημης ομάδας της Audi από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Rally, ο Φινλανδός οδήγησε για τη Mazda. Πέρα από τις εμφανίσεις του με το 323 4WD το 1988 και με το 323 GTX το 1990, ο Hannu έτρεξε στο Safari -τον αγώνα που ιδιαίτερα αγαπούσε- στο τιμόνι ενός Opel Kadett GSI 16V. Tο 1993 στη Σουηδία προσέθεσε στις πλούσιες αγωνιστικές εμπειρίες του την οδήγηση στο μπάκετ ακόμα ενός ιαπωνικού αυτοκινήτου, του Subaru Legacy RS. Kρέμασε οριστικά γάντια και κράνος την ίδια χρονιά, τρέχοντας για τελευταία φορά στον αγώνα της πατρίδας του με την Toyota Celica της TTE.

NΙΚΕΣ ΣΤΟ WRC

1974: Φινλανδία, Ford RS 1600
1975:
Mαρόκο, Peugeot 504
1975:
Φινλανδία, Toyota Corolla 1600
1978:
RAC, Ford Escort RS
1979:
Πορτογαλία, Ford Escort RS
1979:
Nέα Zηλανδία, Ford Escort RS
1979:
RAC, Ford Escort RS
1979:
Bandama, Mercedes 450 SLC
1981:
Σουηδία, Audi Quattro
1981:
RAC, Audi Quattro
1982:
Φινλανδία, Audi Quattro
1982:
RAC, Audi Quattro
1983:
Σουηδία, Audi Quattro
1983:
Πορτογαλία, Audi Quattro
1983:
Aργεντινή, Audi Quattro
1983:
Φινλανδία, Audi Quattro
1984:
Πορτογαλία, Audi Quattro
1987:
Safari, Audi 200 Quattro

 

Oι«χρυσές»περίοδοι στο WRC

1979: 2oς
1980:
2ος
1981:
3ος
1982:
3ος
1983:
1ος
1984:
2ος

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Ford, Audi. Δημοσιευμένο στα περιοδικά Formula 1 και 4Tροχοί