Carhistory.gr Logo
  » product » 1915-1950 » Hanomag Kommissbrot
Hanomag Kommissbrot
1915-1950

Το «ψωμί του υπαλλήλου», που με μεγαλύτερο προσόν την απλότητα του σχεδιασμού και την οικονομική του λειτουργία, αποτέλεσε την πρώτη εμπορική επιτυχία της Hanomag στο χώρο του αυτοκινήτου.

Η εταιρεία από το Ανόβερο, στην τρίτη δεκαετία από την ίδρυσή της, αντιμετώπιζε την επιχειρηματικότητα με δυναμισμό. Ξεκινώντας τη δράση της πριν την αυγή του εικοστού αιώνα κατασκευάζοντας τραίνα, δεν είχε πρόβλημα να παρουσιάσει το 1905 ένα ατμοκίνητο όχημα, το οποίο παρήγαγε με την άδεια της Stoltz. Παράλληλα, τα στελέχη της παρακολουθούσαν με ενδιαφέρον την εξάπλωση της νέας εφεύρεσης του αυτοκινήτου, σκοπεύοντας να μπουν κι εκείνοι στο χορό όταν κρίνουν πως ήρθε η κατάλληλη στιγμή. Στα τέλη του 1924 το πρώτο μοντέλο παραγωγής της Hanomag πήρε σάρκα και οστά, συνδυάζοντας την ευελιξία με την χαμηλή τιμή. Στα μέσα της δεκαετίας του '20 σε ολόκληρη τη Γερμανία, ίσως και σε όλη την Ευρώπη, δύσκολα θα έβρισκες κάτι πιο εύχρηστο και βολικό σε τέσσερις τροχούς. Δεν είναι τυχαίο το ότι η κωδική ονομασία του (2/10 PS) παραμερίστηκε από την αρχή, δίνοντας τη θέση της στο άτυπο και πολύ πιο εύγλωττο Kommissbrot, που στη γλώσσα μας μεταφράζεται ως «ψωμί του υπαλλήλου». Το συγκεκριμένο υποκοριστικό, μέσα στην απλότητά του, έδειχνε και τον εμπορικό στόχο της εταιρείας για το τετράτροχο προϊόν της. Πράγματι, όλα πήγαν καλά στο επίπεδο των πωλήσεων για το αυτοκίνητο, που έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1928 αριθμώντας συνολικά 15.775 μονάδες.

2/10 PS
O σχεδιασμός του μικρού αυτοκινήτου, με βασικό στοιχείο την απλότητά του, ήταν επανασταστικός για την εποχή του. Η φιλικότητα της εξωτερικής εμφάνισής του ήταν τόσο έντονη, που συχνά προκαλούσε καλοπροαίρετα γέλια και αστεϊσμούς. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία του ήταν ο μονός προβολέας στο εμπρός μέρος, επιλογή που τροποποιήθηκε εκ των υστέρων το 1931, με την αλλαγή του νόμου περί οδικής ασφάλειας στη Γερμανία. Το μονοκύλινδρο μοντέλο των 10 ίππων ζύγιζε μόλις 370 κιλά, ενώ έφτανε σε τελική ταχύτητα τα 60 χιλιόμετρα την ώρα. Τα συνηθισμένα για την εποχή «σκαλοπάτια» για να μπεις στο αυτοκίνητο έλειπαν, προκειμένου να υπάρχει περισσότερος χώρος για τον επιβάτη. Επιπλέον, για να ενισχυθεί η ακαμψία του, το Kommissbrot είχε μια πόρτα μόνο, από την αριστερή πλευρά. Το «ψωμί του υπαλλήλου» κατασκευάστηκε σε πέντε τύπους αμαξώματος, που φυσικά λόγω του μικρού μεγέθους του ήταν όλες δίθυρες (Limousine, Roadster, Cabriolet, Landaulet, Light Van). Με κατανάλωση καυσίμου μόλις 4 ανά 100 χιλιόμετρα, ήταν το πιο οικονομικό αυτοκίνητο στην κατηγορία του που παράχθηκε στην περίοδο του Μεσοπολέμου.

Το Kommissbrot στο πρώτο Nurburgring

Στις 19 Ιουνίου 1927 πραγματοποιήθηκε ο πρώτος αγώνας στο θρυλικό στις ημέρες μας αυτοκινητοδρόμιο του Nurburgring, στην κλασική διαδρομή των 174 στροφών και των 22 χιλιομέτρων. Τρία Hanomag 2/10 PS ήταν εκεί, έχοντας μόνο την μπροστινή ποδιά τους και με εκτεθειμένους τροχούς, από τους οποίους έλειπαν τα φτερά. Τα δύο από αυτά εγκατέλειψαν, όμως αυτό που απέμεινε κατάφερε να κερδίσει την κατηγορία αυτοκινήτων με χωρητικότητα κινητήρα έως 750 κυβικά εκατοστά. Με οδηγό τον Hellmuth Butenuth κάλυψε τα 340,8 χιλιόμετρα του αγώνα (12 γύροι), με μέση ωριαία ταχύτητα 60,8 χιλιομέτρων την ώρα. Ασφαλώς, αυτό ήταν ένα θαυμάσιο αποτέλεσμα για ένα τόσο μικρό αυτοκίνητο.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

HANOMAG TYP 2/10 PS
Kινητήρας: μονοκύλινδρος
Κυβισμός: 499 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 80 mm x 100 mm
Σχέση συμπίεσης: 6:1
Ισχύς: 10 ίπποι στις 2.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 60 χλμ/ώρα
Κατανάλωση: 4 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 2.780 χλστ.
Πλάτος: 1.180 χλστ.
Ύψος: 1.600 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.920 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.040 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 910 χλστ.
Βάρος: 370 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1924-1928
Μονάδες παραγωγής: 15.775

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας