Carhistory.gr Logo
  » product » 1915-1950 » Hanomag Rekord
Hanomag Rekord
1915-1950
Το μεσαίο οικογενειακό μοντέλο της δεκαετίας του '30 από τη Γερμανία ήταν ένα από τα πρώτα στην ιστορία που φιλοξένησαν μηχανικό σύνολο πετρελαίου στο διαμέρισμα του κινητήρα τους.

Η εμπλοκή της «Hannoversche Maschinenbau AG (Hanomag)» στον κλάδο των κατασκευαστών πάσης φύσεως οχημάτων, ξεκίνησε λίγο πριν την έναρξη του εικοστού αιώνα, με αρχικό αντικείμενο τα τραίνα. Το 1905 παρήγαγε τα πρώτα της φορτηγά μοντέλα, τα οποία ήταν ατμοκίνητα, ασκώντας νόμιμα τη χρήση των ευρεσιτεχνιών της «Stoltz». Η εταιρεία από το Ανόβερο έκανε την είσοδό της στον γοητευτικό κόσμο των ιδιωτικών επιβατικών αυτοκινήτων αρκετά χρόνια μετά τον τερματισμό του πρώτου παγκοσμίου πολέμου, μόλις το 1924, με το διθέσιο «Kommissbrot coupe». Επρόκειτο για ένα πρωτότυπο σε σχεδιασμό μοντέλο των 499 κυβικών εκατοστών, με το οποίο έφτασε στην πρώτη της εμπορική επιτυχία, αφού στα τέσσερα χρόνια που παρέμεινε στη γκάμα της αρίθμησε συνολικά 15.775 μονάδες παραγωγής. Ακολούθησαν ακόμη δύο αξιόλογα αυτοκίνητα που γνώρισαν υψηλή δημοτικότητα στη Γερμανία, τα «Garant» και «Kurier», με κινητήρα των 1.089 κυβικών εκατοστών.

1933-1937
To Hanomag «6/32 Typ 15», που έλαβε την ονομασία «Rekord», ήταν το πρώτο μεσαίο οικογενειακό μοντέλο στα χρονικά της εταιρείας. Παρουσιάστηκε το 1933, με τετρακύλινδρο σε σειρά κινητήρα των 1.504 κυβικών εκατοστών, ο οποίος απέδιδε 32 ίππους στις 3.000 στροφές ανά λεπτό και συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων. Με ατσάλινο πλαίσιο, δύο άκαμπτους άξονες και ημιελλειπτικά φύλλα σούστας βελτιώθηκε σημαντικά την επόμενη χρονιά, με την αρχική σειρά του να αριθμεί 1.251 μονάδες παραγωγής. Το 1934 κυκλοφόρησε στην αγορά ως «Type 15 K» με χαμηλότερο πλαίσιο, ανεξάρτητη ανάρτηση με εγκάρσια φύλλα σούστας εμπρός, αλλά και ένα πιο μοντέρνο αμάξωμα από ατσάλι, δουλεμένο από την αμαξοποιΐα «Ambi-Budd». Εκείνη τη χρονιά στις εκδόσεις του προέκυψε για ένα μικρό διάστημα και η roadster, που πλαισίωσε τις δίθυρες και τετράθυρες ανοιχτές ή κλειστές παραλλαγές του. Λίγο αργότερα προστέθηκε στη γκάμα του «Rekord» η σύνθετων ρόλων και πολυχρηστική «Τ4», που ολοκλήρωσε τα διαθέσιμα αμαξώματά του. H επόμενη ανανέωσή του ήρθε το 1937, με τα σημαντικότερα στοιχεία της να εστιάζονται στη μερική διαμόρφωση του πίσω μέρους και την ισχυροποίηση του κινητήρα βενζίνης κατά τρεις ακόμη ίππους. Η δεύτερη σειρά του βενζινοκίνητου «Rekord» κατασκευάστηκε συνολικά σε 18.114 μονάδες στον ένα χρόνο που έμεινε στην παραγωγή, διαγράφοντας αξιόλογη πορεία στην αγορά.

Rekord Diesel
Όμως, δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο για την πιο ξεχωριστή από όλες τις εκδόσεις του μοντέλου, την πετρελαιοκίνητη «Type D 19 A». Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου των Παρισίων το 1936, φιλοξενώντας κάτω από το εμπρός καπό έναν τετρακύλινδρο diesel κινητήρα των 1.910 κυβικών εκατοστών, απόδοσης 35 ίππων. H Hanomag ασχολήθηκε με το κεφάλαιο «πετρελαιοκίνητα επιβατικά μοντέλα» ταυτόχρονα με τη Mercedes-Benz που θεωρείται η πρώτη διδάξασα, όμως η αλήθεια είναι πως η δόξα της πρώτης φοράς ανήκει στη «Ροζαλία» της Citroen, η οποία εμφανίστηκε δύο χρόνια νωρίτερα (1934). To εγχείρημα της Hanomag δεν στέφθηκε με εμπορική επιτυχία, αφού η εποχή εκείνη ήταν πολύ πρώιμη για τους πετρελαιοκινητήρες, που εξαιτίας του βάρους τους και της χαμηλής ισχύος τους σε σχέση με τον κυβισμό τους μειονεκτούσαν σημαντικά έναντι των αντιπάλων τους μηχανικών συνόλων βενζίνης. Παρά ταύτα η diesel έκδοση ανανεώθηκε το 1939 και πλέον ως «Type D 19 K» επιχείρησε να αντεπιτεθεί στην αγορά. Την πρόλαβε όμως η έκρηξη του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου, περιορίζοντας τη συνολική παραγωγή της στις 1.074 μονάδες. Η μεγάλης έκτασης και διάρκειας ένοπλη αντιπαράθεση έφερε το πρόωρο τέλος, τόσο για το Hanomag Rekord, όσο και για το σύνολο της παραγωγικής δραστηριότητας στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

HANOMAG REKORD TYP 15 K (1937)
Kινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.504 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 71 mm x 95 mm
Καρμπιρατέρ: Solex BFVL30
Ισχύς: 35 ίπποι στις 3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 98 χλμ./ώρα
Μήκος: 4.250 χλστ.
Πλάτος: 1.520 χλστ.
Ύψος: 1.610 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.825 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.250 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.250 χλστ.
Βάρος: 1.050 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1937-1938
Μονάδες παραγωγής: 18.114

HANOMAG REKORD TYP D 19 K (1939)
Kινητήρας: 4κύλινδρος diesel σε σειρά
Κυβισμός: 1.910 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 80 mm x 95 mm
Ισχύς: 35 ίπποι στις 3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 90 χλμ./ώρα
Μήκος: 4.250 χλστ.
Πλάτος: 1.520 χλστ.
Ύψος: 1.610 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.825 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.250 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.250 χλστ.
Βάρος: 1.250 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1939-1940
Μονάδες παραγωγής: 1.074

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας