Carhistory.gr Logo
  » product » 1915-1950 » Hanomag Sturm
Hanomag Sturm
1915-1950

Απευθυνόταν στα ανώτερα κλιμάκια της μεσαίας τάξης και ήταν ένα από τα πιο όμορφα προπολεμικά μοντέλα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Η κατασκευαστική δραστηριότητα της Hannoversche Maschinenbau AG (Hanomag) ξεκίνησε λίγο πριν τις αρχές του 20ου αιώνα, με αντικείμενο τα τραίνα. Το 1905 παρήγαγε τα πρώτα της φορτηγά, τα οποία ήταν ατμοκίνητα, κάνοντας νόμιμη χρήση των ευρεσιτεχνιών της Stoltz. Η εταιρεία από το Ανόβερο έκανε την είσοδό της στον κόσμο των ιδιωτικών αυτοκινήτων αρκετά χρόνια μετά τη λήξη του πρώτου παγκοσμίου πολέμου, το 1924, με το διθέσιο Kommissbrot coupe. Επρόκειτο για ένα πρωτότυπο σε σχεδιασμό αυτοκίνητο των 499 κ.εκ., με το οποίο σημείωσε την πρώτη της εμπορική επιτυχία, καθώς στα τέσσερα χρόνια που παρέμεινε στη γκάμα της αρίθμησε συνολικά 15.775 μονάδες παραγωγής.

Από το Kommissbrot στο Sturm
Ακολούθησαν ακόμη τρία αξιόλογα μοντέλα που γνώρισαν υψηλή δημοτικότητα, τα Garant και Kurier με κινητήρα των 1.089 κ.εκ., αλλά και το Rekord με μηχανικό σύνολο των 1.504 κ.εκ. Με το τελευταίο, λίγο έλειψε να πάρει από τη Mercedes τον άτυπο τίτλο του πρώτου στον κόσμο κατασκευαστή που έβγαλε στην παραγωγή επιβατικό μοντέλο με κινητήρα diesel. Το αυτοκίνητο παρουσιάστηκε στη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου των Παρισίων το 1936, έχοντας τέσσερις κυλίνδρους και 1.910 κ.εκ. με απόδοση 35 ίππων, όμως στην αλυσίδα παραγωγής τα αποτελέσματα δεν ήταν ικανοποιητικά. Παρά την αποτυχία της πετρελαιοκίνητης έκδοσης του Rekord στον εμπορικό στίβο, οι ιθύνοντες της Hanomag δεν προβληματίστηκαν ιδιαίτερα, αφού το κύρος της εταιρείας τους αυξανόταν χάρις στις νίκες των αυτοκινήτων της στα rally και στα trials της εποχής. Εξάλλου, ήδη από διετίας, είχαν στη φαρέτρα των μοντέλων τους και μια μια καταιγίδα.

Sturm
Το Sturm (καταιγίδα) παρουσιάστηκε το 1934 και ήταν αυτό που σήμερα θα χαρακτηρίζαμε ως premium μοντέλο της μεσαίας κατηγορίας. Κάτω από το κάλυμμα του κινητήρα του είχε τοποθετηθεί ένα εξακύλινδρο μηχανικό σύνολο των 2.252 κ.εκ., με βαλβίδες επικεφαλής και πλευρικό εκκεντροφόρο, ισχύος 50 ίππων. Αυτό συνεργαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων, που οι μηχανικοί της εταιρείας είχαν εγκαταστήσει επάνω από τους πίσω τροχούς. Το αυτοκίνητο διέθετε άκαμπτο άξονα πίσω, με ημι-ελλειπτικά φύλλα σούστας, ενώ εμπρός είχε εγκάρσια. Κωδικοποιημένο ως Typ 22K, κατασκευαζόταν σε τέσσερις τύπους αμαξωμάτων (δίθυρο και τετράθυρο sedan, τετραθέσιο convertible, διθέσιο roadster). Το 1936 οι convertible και roadster εκδόσεις ανανεώθηκαν και η ισχύς τους ενισχύθηκε κατά πέντε ίππους (Typ 23K), με το τετράθυρο sedan να υπόκειται στις ίδιες παρεμβάσεις ένα χρόνο αργότερα (Typ 23 KI). Το 1939 και με τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο να βρίσκεται προ των πυλών η παραγωγή του Hanomag Sturm ολοκληρώθηκε, αριθμώντας συνολικά 4.885 μονάδες.

Mετά τον πόλεμο...
...η Hanomag άργησε να επανεκκινήσει τη δραστηριότητά της, όπως άλλωστε και οι περισσότερες βιομηχανικές επιχειρήσεις στη Γερμανία. Στη διεθνή έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 1951 παρουσίασε το πρώτο της επιβατικό μοντέλο από την εποχή του Sturm, το προσθιοκίνητο Partner, που ήταν τριθέσιο και είχε δίχρονο τρικύλινδρο κινητήρα των 697 κυβικών εκατοστών. Παρά τον πολλά υποσχόμενο σχεδιασμό του όμως δεν έφτασε στην παραγωγή, ενώ η εταιρεία συνέχισε τη ζωή της κατασκευάζοντας φορτηγά και vans άνω των 3,5 τόνων.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

HANOMAG STURM TYP 22K
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός
: 2.252 κ.εκ.
Διάμετρος
x διαδρομή: 71 mm x 95 mm
Σχέση συμπίεσης
: 5.7:1
Kαρμπιρατέρ:Solex BFVL 35
Ισχύς: 50 ίπποι στις 3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης
: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων
: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα
: 110 χλμ/ώρα
Μήκος
: 4.450 χλστ.
Πλάτος
: 1.620 χλστ.
Ύψος
: 1.620 χλστ.
Μεταξόνιο
: 3.050 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός
: 1.350 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω
: 1.350 χλστ.
Βάρος
: 1.320 κιλά
Περίοδος παραγωγής
: 1934-1936

HANOMAG STURM TYP 23K
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός
: 2.252 κ.εκ.
Διάμετρος
x διαδρομή: 71 mm x 95 mm
Σχέση συμπίεσης
: 6.2:1
Kαρμπιρατέρ
: Solex BFVL 35
Ισχύς
: 55 ίπποι στις 3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης
: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων
: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα
: 114 χλμ/ώρα
Μήκος
: 4.700 χλστ.
Πλάτος
: 1.620 χλστ.
Ύψος
: 1.620 χλστ.
Μεταξόνιο
: 3.050 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός
: 1.350 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω
: 1.350 χλστ.
Βάρος
: 1.350 κιλά
Περίοδος παραγωγής
: 1936-1939

HANOMAG STURM TYP 23KΙ
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός
: 2.252 κ.εκ.
Διάμετρος
x διαδρομή: 71 mm x 95 mm
Σχέση συμπίεσης
: 6.2:1
Kαρμπιρατέρ
: Solex BFVL 35
Ισχύς
: 55 ίπποι στις 3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης
: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων
: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα
: 114 χλμ/ώρα
Μήκος
: 4.580 χλστ.
Πλάτος
: 1.620 χλστ.
Ύψος
: 1.630 χλστ.
Μεταξόνιο
: 3.150 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός
: 1.350 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω
: 1.350 χλστ.
Βάρος
: 1.400 κιλά
Περίοδος παραγωγής
: 1936-1939

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: hanomagia.pl