Carhistory.gr Logo
  » microcars » Heinkel Kabine
Heinkel Kabine
microcars
Το microcar της «Ηeinkel Flugzeugwerke» σημείωσε σχετική μόνο επιτυχία στην αγορά, καθώς βρήκε μπροστά του σκληρό ανταγωνισμό, ιδιαίτερα από το ανώτερό του «Isetta» της BMW. 

Όλοι γνωρίζουν την «Ηeinkel Flugzeugwerke» από τα αποτελεσματικά και αξιόπιστα μαχητικά αεροσκάφη «He 111» και «He 177» του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου, αλλά και από το πρώτο αεριωθούμενο στον κόσμο, το «He 178». Πέταξε για πρώτη φορά ως πρωτότυπο στις 27 Αυγούστου 1939 και μπορεί το εγχείρημα να μην είχε συνέχεια, σε κάθε περίπτωση όμως η δόξα ανήκει στην εταιρεία. Η συνέχεια, είναι λίγο-πολύ γνωστή. Η ναζιστική Γερμανία έχασε τον πόλεμο και η εταιρεία υπέστη τις συνέπειες της δεκαετούς απαγόρευσης κατασκευής αεροπλάνων στη Γερμανία, την οποία επέβαλλαν οι νικήτριες δυνάμεις. Το ένστικτο της επιβίωσης έστρεψε την Heinkel σε άλλες βιομηχανικές δραστηριότητες, διαβλέποντας την ανάγκη για μικρά και φτηνά οχήματα, σε μια Γερμανία που προσπαθούσε να σταθεί ξανά στα πόδια της. Έτσι λοιπόν, το 1953, η εταιρεία που άλλοτε παρήγαγε μαχητικά αεροσκάφη έβγαλε στην αγορά ένα scooter. Τρία χρόνια αργότερα το εργοστάσιο της Καρλσρούης προχώρησε ακόμη παραπέρα, εμπλουτίζοντας τη γκάμα του και με ένα microcar...



Kabine
Σε ό,τι αφορά το μηχανικό σύνολο του μικρού τρίτροχου αυτοκινήτου της Heinkel με το απλοϊκό όνομα «Kabine», δε θα μπορούσε να είναι άλλο από τον δοκιμασμένο αερόψυκτο μονοκύλινδρο τετράχρονο κινητήρα που χρησιμοποιούσε και το scooter «Tourist», όχι μόνο για λόγους οικονομίας, αλλά και αξιοπιστίας. Η ισχύς των εννέα και κάτι ίππων που του προσέδιδε, αρκούσε για να αναπτύξει μια τελική ταχύτητα της τάξης των 87 χλμ./ώρα, αν και οι επιδόσεις στα μοντέλα αυτής της λιλιπούτειας κατηγορίας δεν ήταν ποτέ το ζητούμενο. Με χαλύβδινο πλαίσιο και αμάξωμα, το microcar από την Καρλσρούη που κόστιζε 2.750 γερμανικά μάρκα είχε μια και μοναδική πόρτα για την πρόσβαση στο εσωτερικό, η οποία ήταν συνάμα και η μετωπική του επιφάνεια. Προκειμένου να μην παραβιάσει το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας της «Iso Rivolta», που χρησιμοποιήθηκε στο «Isetta» της BMW, το τιμόνι δεν συνδέθηκε με την πόρτα για να διευκολύνει περαιτέρω την πρόσβαση των επιβατών. Για λόγους ασφαλείας, που επιβάλλονταν από τη γερμανική νομοθεσία, η οροφή του ήταν υφασμάτινη για να χρησιμεύσει ως έκτακτη θυρίδα διαφυγής σε περίπτωση ανατροπής. Η παραγωγή του γερμανικού microcar ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 1956, με το «Typ 150». Τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς ήρθε η σειρά του επίσης τρίτροχου «Typ 153», που πήρε τη θέση του «Typ 150», με τη χωρητικότητα του κινητήρα αυξημένη στα 198 κυβικά εκατοστά και την ισχύ στους 10 ίππους. Την ίδια περίοδο παρουσιάστηκε και το «Typ 154», με τέσσερις τροχούς αυτή τη φορά και κινητήρα 204 κ.εκ. Τον Μάρτιο του 1957 εξαιτίας της γερμανικής νομοθεσίας περί ασφαλιστικού κόστους ο κυβισμός του «Typ 154» επέστρεψε στα 198 κ.εκ., ενώ από τον προηγούμενο μήνα το συνολικό μήκος της «καμπίνας» αυξήθηκε κατά 109 χιλιοστά. Το microcar της «Ηeinkel Flugzeugwerke» σημείωσε σχετική μόνο επιτυχία στην αγορά, καθώς βρήκε μπροστά του σκληρό ανταγωνισμό, ιδιαίτερα από το ανώτερό του «Isetta» της BMW. Tον Ιούνιο του 1958, πέντε μήνες ύστερα από τον θάνατο του ιδρυτή της εταιρείας Ernst Heinkel, σταμάτησε να κατασκευάζεται. Η συνολική του παραγωγή ανήλθε στις 11.737 μονάδες.

Αναπαραγωγές...
Το Heinkel «Kabine» κατασκευάστηκε κατόπιν αδείας στην Ιρλανδία το 1958, από την «Dundalk Engineering Company». Ωστόσο, η άδεια αυτή ανακλήθηκε σύντομα, όταν αποδείχτηκε πως η ποιότητα της παραγωγής δεν ήταν η επιθυμητή. Πολύ καλύτερα ήταν τα αποτελέσματα της βρετανικής «Trojan Cars Ltd.», που πήρε την εξουσιοδότηση το 1960 και παρήγαγε την «καμπίνα» για έξι χρόνια, με το όνομα «Trojan 200». Τα δικαιώματα του μικροσκοπικού αυτοκινήτου ταξίδεψαν και μέχρι την Αργεντινή, όπου συναρμολογήθηκε από το 1959 ως το 1962 με το λογότυπο της Heinkel από την «Los Cedros SA».

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

HEINKEL KABINE 150
Kατασκευαστής: Heinkel Flugzeugwerke
Kινητήρας: μονοκύλινδρος 4χρονος αερόψυκτος
Κυβισμός: 173 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 60 mm x 61.5 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.4:1
Καρμπιρατέρ: Pallas 22/13P
Ισχύς: 9,2 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 12,9 Nm στις 4.450 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στον πίσω τροχό
Κιβώτιο ταχυτήτων: 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 86 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση: 3,5 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 2.551 χλστ.
Πλάτος: 1.370 χλστ.
Ύψος: 1.320 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.760 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.225 χλστ.
Ελαστικά: 4.40 x 10
Βάρος: 243 κιλά
Περίοδος παραγωγής: Φεβρουάριος-Σεπτέμβριος 1956
Μονάδες παραγωγής: 6.400

HEINKEL KABINE 153
Kατασκευαστής: Heinkel Flugzeugwerke
Kινητήρας: μονοκύλινδρος 4χρονος αερόψυκτος
Κυβισμός: 198 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 64 mm x 61.5 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.8:1
Καρμπιρατέρ: Pallas 22/17P
Ισχύς: 10 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 13,2 Nm στις 4.700 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στον πίσω τροχό
Κιβώτιο ταχυτήτων: 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 90 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση: 4 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 2.551 χλστ. (2.660 από τον Φεβρουάριο του 1957)
Πλάτος: 1.370 χλστ.
Ύψος: 1.320 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.760 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.225 χλστ.
Ελαστικά: 4.40 x 10
Βάρος: 245 κιλά
Περίοδος παραγωγής: Οκτώβριος 1956-Ιούνιος 1958
Μονάδες παραγωγής: 5.537 (μαζί με το Kabine 154)

HEINKEL KABINE 154
Kατασκευαστής: Heinkel Flugzeugwerke
Kινητήρας: μονοκύλινδρος 4χρονος αερόψυκτος
Κυβισμός: 204 κ.εκ. (198 κ.εκ. από τον Μάρτιο του 1957)
Διάμετρος x διαδρομή: 65 mm x 61.5 mm (64 mm από τον Μάρτιο του 1957)
Σχέση συμπίεσης: 6.8:1
Καρμπιρατέρ: Pallas 22/15P
Ισχύς: 10 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 13,2 Nm στις 4.700 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 90 χλμ./ώρα
Μέση κατανάλωση: 4 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 2.551 χλστ. (2.660 από τον Φεβρουάριο του 1957)
Πλάτος: 1.370 χλστ.
Ύψος: 1.320 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.760 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.225 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 220 χλστ.
Ελαστικά: 4.40 x 10
Βάρος: 285 κιλά
Περίοδος παραγωγής: Οκτώβριος 1956-Ιούνιος 1958
Μονάδες παραγωγής: 5.537 (μαζί με το Kabine 153)

credits

Source & photos: heinkel-club.de

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας