Carhistory.gr Logo
  » motorbikes » Heinkel Tourist
Heinkel Tourist
motorbikes
Το πολυτελές δίτροχο της «Ηeinkel Flugzeugwerke», που σημείωσε σημαντική επιτυχία και έμεινε στην παραγωγή για ένδεκα χρόνια, ενώ χάρις στην ποιότητα κατασκευής του αποκλήθηκε «η Rolls-Royce των scooters»...

Δεν μπορείς να πεις τίποτα για τα έργα και τις ημέρες της «Ηeinkel Flugzeugwerke», αν δεν ξεκινήσεις από τον ιδρυτή της, τον πολυτάλαντο Ernst Heinkel. Γεννημένος το 1888 και σπουδασμένος στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Στουτγάρδης, γοητεύτηκε πολύ νωρίς από τον κόσμο της αεροπορίας και αποφάσισε να αφοσιωθεί σε αυτόν. Σε ηλικία 23 ετών κατασκεύασε το πρώτο του αεροπλάνο, με το οποίο είχε μια πολύ άτυχη πτήση, βγαίνοντας από αυτήν σοβαρά τραυματισμένος. Η συνδρομή του στις αεροπορικές δυνάμεις της πατρίδας του, στη διάρκεια του πρώτου παγκοσμίου πολέμου, περιορίστηκε στα τριάντα μόλις μαχητικά αεροσκάφη. Το 1922, στα 38 του χρόνια, ίδρυσε την εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών που έφερε το επώνυμό του και οι μετέπειτα εξελίξεις τον έκαναν διάσημο. Εκτός από τα αποτελεσματικά και αξιόπιστα Heinkel «He 111» και «He 177» του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου, ο Ernst χρεώνεται και το πρώτο αεριωθούμενο αεροσκάφος στον κόσμο, το «He 178». Πέταξε για πρώτη φορά ως πρωτότυπο στις 27 Αυγούστου 1939 και μπορεί το εγχείρημα να μην είχε συνέχεια, σε κάθε περίπτωση όμως η δόξα ανήκει σε αυτόν και την εταιρεία του.

Από τα αεριωθούμενα στα scooters...
Η συνέχεια, είναι λίγο-πολύ γνωστή. Η ναζιστική Γερμανία έχασε τον πόλεμο και ο Ernst Heinkel, με τα άριστα αεροπορικά προϊόντα του, στήριζε τη λάθος πλευρά. Όμως, η περίπτωσή του μοιάζει να έχει ελαφρυντικά: Αν και ήταν μέλος του εθνικοσοσιαλιστικού κόμματος από το 1933 δεν ανήκε στους ανθρώπους που βρίσκονταν κοντά στον Hitler, ο ίδιος υποστήριζε πως ουσιαστικά τον αντιπολιτευόταν, ενώ από το ξεκίνημα της παγκόσμιας σύρραξης δεν είχε τον έλεγχο της εταιρείας του. Στο εργοστάσιό του δούλευαν καταναγκαστικά χιλιάδες κρατούμενοι των στρατοπέδων εξόντωσης, γεγονός για το οποίο δεν κρίθηκε υπεύθυνος από καμιά ανακριτική αρχή μετά το τέλος του πολέμου. Όπως και να έχουν τα πράγματα, η εταιρεία του υπέστη τις συνέπειες της απαγόρευσης κατασκευής αεροπλάνων στη Γερμανία, την οποία επέβαλλαν οι νικήτριες δυνάμεις και έπαψε να ισχύει το 1955. Το ένστικτο της επιβίωσης έστρεψε την Heinkel σε άλλες βιομηχανικές δραστηριότητες, διαβλέποντας την ανάγκη για μικρά και φτηνά οχήματα, σε μια Γερμανία που προσπαθούσε να σταθεί ξανά στα πόδια της. Έτσι λοιπόν, το 1953, η εταιρεία που άλλοτε παρήγαγε μαχητικά αεροσκάφη έβγαλε στην αγορά ένα scooter...

Tourist
Το δίτροχο της Heinkel παρουσιάστηκε στο Σαλόνι Μοτοσικλέτας των Βρυξελλών, τον Ιανουάριο του 1953. Με σωληνωτό πλαίσιο και τηλεσκοπικό πηρούνι, παρά την αμφιλεγόμενη για πολλούς εξωτερική του εμφάνιση, οι επιρροές του από την προηγούμενη αεροναυπηγική τεχνογνωσία της εταιρείας ήταν εμφανείς. Το «Tourist» , που λόγω της πολύ καλής ποιότητας κατασκευής του αποκλήθηκε «η Rolls-Royce των scooters», παρά την υψηλή τιμή του διέγραψε επιτυχημένη πορεία στη γερμανική -και στην ευρύτερη ευρωπαϊκή- αγορά. Στα ένδεκα χρόνια που έμεινε στη γκάμα του εργοστασίου της Καρλσρούης, κυκλοφόρησε σε πέντε κύριες εκδόσεις (101 Α-0, 102 Α-1, 103 Α-0, 103 Α-1, 103 Α-2), αριθμώντας περίπου 163.000 μονάδες παραγωγής. Σε αντίθεση με τα περισσότερα scooters της εποχής, ο κινητήρας του «Tourist» ήταν τετράχρονος και όχι δίχρονος. Αερόψυκτος, μονοκύλινδρος και με βαλβίδες επικεφαλής, αρχικά είχε χωρητικότητα 149 κ.εκ., πριν μεταπηδήσει στα 174 κ.εκ. από τον Ιούλιο του 1954. Το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο συνδυαζόταν με κιβώτιο ταχυτήτων τριών σχέσεων, που έγιναν τέσσερεις από τον Αύγουστο του 1955. Παρά το σχετικά μεγάλο βάρος του για την κατηγορία που απευθυνόταν, το δίκυκλο της «Ηeinkel Flugzeugwerke» είχε σταθερή οδική συμπεριφορά στο δρόμο, θυμίζοντας πιο πολύ μοτοσικλέτα παρά scooter. Όσο για την αξιοπιστία του, αποδείχθηκε υποδειγματική, καθώς αναφέρονταν και ιδιοκτήτες χωρίς βλάβες και ζημιές για 100.000 χιλιόμετρα.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

HEINKEL TOURIST 101 A-0
Kινητήρας: αερόψυκτος τετράχρονος τετρακύλινδρος
Κυβισμός: 149 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 59 mm x 54.5 mm
Καρμπιρατέρ: Βing 1/18/46 (Pallas 18/21P από Φεβρουάριο 1954)
Ισχύς: 7,2 ίπποι στις 5.200 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στον πίσω τροχό
Κιβώτιο ταχυτήτων: 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 82 χλμ./ώρα
Μήκος: 1.980 χλστ.
Πλάτος: 710 χλστ.
Ύψος: 980 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.330 χλστ.
Ελαστικά: 4.00 x 8
Μέση κατανάλωση: 2,1 λτ./100 χλμ.
Βάρος: 129 κιλά
Τιμή: 1.790 μάρκα
Περίοδος παραγωγής: Ιούλιος 1953-Αύγουστος 1954
Μονάδες παραγωγής: 6.500 περίπου

HEINKEL TOURIST 102 A-1
Kινητήρας: αερόψυκτος τετράχρονος τετρακύλινδρος
Κυβισμός: 174 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 60 mm x 61.5 mm
Καρμπιρατέρ: Pallas 20/11P
Ισχύς: 9,2 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στον πίσω τροχό
Κιβώτιο ταχυτήτων: 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 92 χλμ./ώρα
Μήκος: 1.980 χλστ.
Πλάτος: 710 χλστ.
Ύψος: 980 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.330 χλστ.
Ελαστικά: 4.00 x 8
Μέση κατανάλωση: 2,3 λτ./100 χλμ.
Βάρος: 133 κιλά
Τιμή: 1.790 μάρκα
Περίοδος παραγωγής: Ιούλιος 1954-Αύγουστος 1955
Μονάδες παραγωγής: 17.500 περίπου

HEINKEL TOURIST 103 A-0
Kινητήρας: αερόψυκτος τετράχρονος τετρακύλινδρος
Κυβισμός: 174 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 60 mm x 61.5 mm
Καρμπιρατέρ: Pallas 20/14P
Ισχύς: 9,2 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στον πίσω τροχό
Κιβώτιο ταχυτήτων: 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 95 χλμ./ώρα
Μήκος: 2.060 χλστ.
Πλάτος: 710 χλστ.
Ύψος: 1.000 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.370 χλστ.
Ελαστικά: 4.00 x 10
Μέση κατανάλωση: 2,3 λτ./100 χλμ.
Βάρος: 152 κιλά
Τιμή: 1.790 μάρκα
Περίοδος παραγωγής: Αύγουστος 1955-Σεπτέμβριος 1957
Μονάδες παραγωγής: 34.060 περίπου

HEINKEL TOURIST 103 A-1
Kινητήρας: αερόψυκτος τετράχρονος τετρακύλινδρος
Κυβισμός: 174 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 60 mm x 61.5 mm
Καρμπιρατέρ: Pallas 20/14P -Βing 1/20/46 -Bing 1/20/51
Ισχύς: 9,5 ίπποι στις 5.750 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στον πίσω τροχό
Κιβώτιο ταχυτήτων: 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 95 χλμ./ώρα
Μήκος: 2.085 χλστ.
Πλάτος: 710 χλστ.
Ύψος: 1.000 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.375 χλστ.
Ελαστικά: 4.00 x 10
Μέση κατανάλωση: 2,8 λτ./100 χλμ.
Βάρος: 156 κιλά
Τιμή: 1.890 μάρκα
Περίοδος παραγωγής: Σεπτέμβριος 1957-Ioύνιος 1960
Μονάδες παραγωγής: 50.050

HEINKEL TOURIST 103 A-2
Kινητήρας: αερόψυκτος τετράχρονος τετρακύλινδρος
Κυβισμός: 174 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 60 mm x 61.5 mm
Καρμπιρατέρ: Bing 1/20/51
Ισχύς: 9,5 ίπποι στις 5.750 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στον πίσω τροχό
Κιβώτιο ταχυτήτων: 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 95 χλμ./ώρα
Μήκος: 2.020 χλστ.
Πλάτος: 710 χλστ.
Ύψος: 1.000 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.380 χλστ.
Ελαστικά: 4.00 x 10
Μέση κατανάλωση: 3 λτ./100 χλμ.
Βάρος: 148 κιλά
Τιμή: 1.925 μάρκα
Περίοδος παραγωγής: Αύγουστος 1960-Δεκέμβριος 1965
Μονάδες παραγωγής: 55.000

credits

Source & photos: heinkel-club.de

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας