Carhistory.gr Logo
  » motorbikes » Hercules Wankel 2000
Hercules Wankel 2000
motorbikes
Η πρώτη μοτοσικλέτα παραγωγής στον κόσμο με κινητήρα Wankel

Η ιδέα για ένα διαφορετικού τύπου κινητήρα εσωτερικής καύσης γεννήθηκε το 1924, όταν ο Felix Wankel ήταν 22 χρονών. Η ιδιοφυής σύλληψή του βασιζόταν σε ένα περιστρεφόμενο τριγωνικό έμβολο, το οποίο σε μια περιστροφή του εκτελούσε τους τέσσερις κύκλους (εισαγωγή, συμπίεση, έκρηξη και εξαγωγή) του «κλασικού» τετράχρονου κινητήρα. Πλεονέκτημα της κατασκευής ήταν τα λιγότερα κινούμενα μέρη, το μικρότερο βάρος και η περισσότερη δύναμη. Ο μετέπειτα δόκτωρ της μηχανολογίας, που δούλεψε επίσης στην Daimler–Benz και στη BMW, πέρασε από την θεωρία στην πράξη στη διάρκεια του πολέμου, εργαζόμενος για την αεροπορία και το ναυτικό. Ο περιστροφικός κινητήρας με τη λογική που τον γνωρίζουμε σήμερα, δημιουργήθηκε το 1951 κοντά στη λίμνη της Κωνστάντσας, στην Ελβετία. Οι δρόμοι της NSU και του Wankel συναντήθηκαν τρία χρόνια αργότερα. Τον Φεβρουάριο του 1957 η συνεργασία τους είχε καταλήξει σε ένα πρωτότυπο 125 κ.εκ., με 4κύλινδρο κινητήρα, που λειτουργούσε ως τις 15.000 σ.α.λ. Το «Prinz Spider», κατασκευή των σχεδιαστηρίων του Bertone, έμελλε επτά χρόνια αργότερα να γίνει το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που για την κίνησή του διέθετε περιστροφικό μηχανικό σύνολο. Παρουσιάστηκε επίσημα στην έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, το 1964. Ήδη τότε, η άδεια χρήσης είχε ζητηθεί και από την Mazda, που ξεκινούσε το πρόγραμμα της σειράς «RX». Το 1967 ήταν ιστορικό για τον κινητήρα, αφού με αυτόν παρουσιάστηκαν δύο κατασκευές διαφορετικής προέλευσης και φιλοσοφίας: το γερμανικό sedan «Rο 80» της NSU και το ιαπωνικό coupe «Cosmo 110 S». Πλέον, έφτανε η ώρα για την εφαρμογή του περιστροφικού κινητήρα και στους δύο τροχούς...

2000 Wankel
Η Hercules 2000 Wankel σχεδιάστηκε στο τελείωμα της δεκαετίας του '60 και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά, με άξονα μετάδοσης κίνησης, στη γερμανική εμπορική έκθεση «Internationale Motorrad und Fahrrad Ausstellung» το 1970. Η «Fichtel & Sachs», η οποία εξαγόρασε την εταιρεία κατασκευής μοτοσικλετών Hercules το 1963, ήταν ο δεύτερος κάτοχος της άδειας χρήσης του περιστροφικού κινητήρα Wankel, από τις 29 Δεκεμβρίου 1960. Επομένως, ήταν ζήτημα χρόνου να καταστεί ο πρώτος κατασκευαστής μοτοσικλετών με τη σχετική τεχνολογία. Πριν παρουσιάσει το πρωτότυπο της Hercules 2000, είχε προηγούμενη εμπειρία με εφαρμογές του Wankel σε ατομικά σκάφη και ηλεκτρικά εργαλεία. Ο αερόψυκτος κινητήρας Wankel που σχεδίασε η Sachs, αρχικά για ένα snowmobile, παρήγαγε ισχύ 27-32 ίππων στις 6.500 στροφές ανά λεπτό. Ο ρότορας περιστρεφόταν γύρω από τον διαμήκη άξονα του πλαισίου, ενώ η ισχύς μεταφέρθηκε στο κιβώτιο ταχυτήτων μέσω ενός κωνικού γραναζιού υπό γωνία 90ο. Η τροφοδοσία του καυσίμου διεξαγόταν αρχικά με ένα καρμπιρατέρ Bing 32 mm. Η βενζίνη έπρεπε να αναμιχθεί με λάδι μέχρι το 1976, χρονιά που κατασκευάστηκαν οι πρώτες 200 μονάδες με αυτόματη έγχυση.

Όλα πήγαν στραβά...
Η παραγωγή της μοτοσικλέτας με τον περιστροφικό κινητήρα ξεκίνησε το 1974, με την προοπτική να πωλείται με το εμπορικό σήμα της Hercules και στην αγορά της Μεγάλης Βρετανίας με εκείνο της DKW. Aπό την αρχή όμως της κυκλοφορίας της, οι κριτικές γι αυτήν ήταν αρνητικές. Το δίτροχο που φιλοδοξούσε να χαρακτηριστεί επαναστατικό έπασχε από πλευράς επιδόσεων, ιδιαίτερα στον ευαίσθητο τομέα της επιτάχυνσης, ενώ βέλη δεχόταν για την αστάθεια και την ανεπαρκή πρακτικότητά της. Σύντομα τα σχόλια έγιναν δηλητηριώδη, με αποκορύφωμα τη φράση «κάθε αγοραστής με ίχνος κοινής λογικής πρέπει να αποφεύγει την Hercules 2000, όπως την πανούκλα. Όσοι την προτιμήσουν, είναι ασφαλώς παράλογα ιδιότροποι». Θα έλεγε κάποιος πως δυσμενέστερα δεν γινόταν, αν δεν υπήρχε η μεταγενέστερη κατά λίγους μήνες Suzuki «RE5» με μονό ρότορα των 497 κ.εκ., που παρήχθη τη διετία 1974-1976 και κατάφερε να μπει στον κατάλογο των δέκα χειρότερων μοτοσικλετών στον κόσμο. Ύστερα από όλα αυτά, η εμπορική αποτυχία του εγχειρήματος της «Fichtel & Sachs» ήταν εξασφαλισμένη. Η παραγωγή διακόπηκε το 1977, αριθμώντας περίπου 1.800 μονάδες, ενώ ό,τι απέμεινε από τα υλικά της πουλήθηκε στη Norton...

Aκατάλληλος προς χρήση...
Παρά τον δυσμενή χαρακτηρισμό, το Wankel μοντέλο της Suzuki ήταν το πιο επιτυχημένο από τα αντίστοιχης τεχνολογίας δίτροχα που κυκλοφόρησαν, ιδιαίτερα τη δεκαετία του '70. Αρκετοί ήταν οι μεγάλοι κατασκευαστές που την περίοδο εκείνη δοκίμασαν την τύχη τους με τους περιστροφικούς κινητήρες, χωρίς τελικά να βρουν την άκρη. Μεταξύ αυτών η Yamaha και η Kawasaki, ενώ πιο επίμονη από όλους αποδείχτηκε η Norton, που το πάλεψε ως τις αρχές της δεκαετίας του '90. Στις ημέρες μας, δεν υπάρχει μοτοσικλέτα με κινητήρα Wankel στην παραγωγή, όπως άλλωστε δεν υπάρχει και αυτοκίνητο.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

HERCULES WANKEL 2000
Kινητήρας: αερόψυκτος Sachs Wankel Typ KC24 με ένα ρότορα
Κυβισμός: 294 κ.εκ.
Σχέση συμπίεσης: 8.5:1
Καρμπιρατέρ: Bing 32 mm
Ισχύς: 27-32 ίπποι στις 6.500 σ.α.λ.
Ροπή: 33,2 Νm στις 4.500 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτων: 6 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 140 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 7 δλ.
Μέση κατανάλωση: 6 λτ./100 χλμ.
Μετάδοση: αλυσίδα
Ύψος καθίσματος: 760 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.380 χλστ.
Φρένο εμπρός: δίσκος 300 χλστ.
Φρένο πίσω: ταμπούρο 180 χλστ.
Βάρος: 173 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1974-1977
Μονάδες παραγωγής: 1.800

credits

Source & photos: mossgreen.com.au, hemmings.com, bike-urious.com, visordown.com

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας