Carhistory.gr Logo
  » product » 1915-1950 » Holden FX
Holden FX
1915-1950

Το πρώτο μοντέλο παραγωγής της αυστραλιανής εταιρείας

To 48-215, εξίσου γνωστό και με το υποκοριστικό FX, ήταν ένα sedan μοντέλο μεσαίου μεγέθους που παραγόταν από τον Νοέμβριο του 1948 μέχρι τον Οκτώβριο του 1953. Πιο συγκεκριμένα, ήταν το πρώτο όχημα της General Motors που κατασκευάστηκε αποκλειστικά για την Αυστραλία, εγκαινιάζοντας παράλληλα και ένα νεό εμπορικό σήμα στον κόσμο της Αυτοκίνησης, αυτό της Holden. Η αμερικανική καταγωγή του ήταν εμφανής, αυτό όμως είναι εύκολα ερμηνεύσιμο, αφού ο αρχικός προορισμός του ήταν η αγορά των ΗΠΑ. Σχεδιάστηκε στα τελευταία χρόνια του πολέμου για να προστεθεί στη γκάμα της Chevrolet, εξ ου και η ομοιότητά του στα σημεία με την προγενέστερη Fleetline Aerosedan, όμως μετά από αυτόν θεωρήθηκε πολύ μικρό για τους απέραντους δρόμους των Ηνωμένων Πολιτειών.

Η προεργασία...
Τρία χειροποίητα πρωτότυπα του μοντέλου κτίστηκαν το 1946 από Αμερικανούς και Αυστραλούς μηχανικούς στις Ηνωμένες Πολιτείες, στο εργαστήριο της General Motors στο Detroit. Στη συνέχεια δοκιμάστηκαν για μήνες στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, πριν φορτωθούν στο καράβι για να ταξιδέψουν στην Αυστραλία. Το πρώτο από αυτά ταξινομήθηκε στην Πολιτεία της Victoria, ως Chevrolet, στις 12 Φεβρουαρίου 1947. Ακόμη δύο πρωτότυπα κατασκευάστηκαν στη μεγαλύτερη χώρα της Ωκεανίας, φθάνοντας συνολικά τα πέντε. Όλα τους δηλώθηκαν ως Chevrolet, ενώ δύο από αυτά χρησιμοποιήθηκαν για τις ανάγκες της φωτογράφισης. Στις ημέρες μας έχει διασωθεί μόνο ένα, το οποίο αποτελεί μέρος των εκθεμάτων του Εθνικού Μουσείου της Αυστραλίας. Η επίσημη παρουσίαση του αυτοκινήτου πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Δευτέρας 29 Νοεμβρίου 1948, με παρόντα τον πρωθυπουργό της χώρας Ben Chifley. Οι καλεσμένοι είδαν το 48-215 να αποκαλύπτεται, πίσω από τις ασημένιες κουρτίνες που το έκρυβαν, υπό τους ήχους μιας πολύ γνωστής μελωδίας του φημισμένου μουσικοσυνθέτη Johannes Brahms. Ήταν μια πολύ σημαντική στιγμή για τα βιομηχανικά δεδομένα της Αυστραλίας, καθώς μαζί με το αυτοκίνητογεννήθηκε ως κατασκευαστής η Holden. Η εταιρεία βέβαια είχε ξεκινήσει τις δραστηριότητές της το μακρινό 1856, ως κατασκευαστής σελών στην Νότια Αυστραλία. Ιδρυτής της ήταν ο James Alexander Holden, που τέσσερα χρόνια νωρίτερα είχε μεταναστεύσει εκεί από το Walsall της Μεγάλης Βρετανίας. Το 1908 μετέφερε τη δράση της στον τομέα του αυτοκινήτου, πριν ενταχθεί στους κόλπους της General Motors το 1931, χωρίς ως την άφιξη του 48-215 (ή FX) να έχει στη γκάμα της ένα μοντέλο με το δικό της εμπορικό σήμα.

Πέντε χρόνια επιτυχιών

Το Holden FX χρησιμοποιούσε για την κίνησή του ένα 6κύλινδρο σε σειρά μηχανικό σύνολο ισχύος 60 ίππων, χάρις στο οποίο μπορούσε να αναπτύξει τελική ταχύτητα 129 χιλιομέτρων την ώρα και να επιταχύνει από στάση ως τα 97 χιλιόμετρα την ώρα σε 18,7 δευτερόλεπτα. Ασφαλώς δεν έφερε κάτι καινούργιο στον κόσμο της Αυτοκίνησης, ούτε έβαζε φωτιά στο δρόμο, ωστόσο ήταν πολύ αξιοπρεπές για τα δεδομένα της εποχής του. Τον Δεκέμβριο του 1948, που ουσιαστικά ήταν ο πρώτος μήνας της εμπορικής του σταδιοδρομίας, πρόλαβαν να ολοκληρωθούν μόλις 112 μονάδες του μοντέλου. Στον αντίποδα όμως, υπήρχαν χιλιάδες παραγγελίες από τους υποψήφιους αγοραστές του, με αποτέλεσμα η ζήτηση για το αυτοκίνητο να αφήσει έκπληκτους τους πάντες. Προκειμένου να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, η εταιρεία στις αρχές του 1949 ξεκίνησε μια μεγάλη διαφημιστική εκστρατεία με το σύνθημα «για ένα Holden αξίζει να περιμένεις» και κατέβαλλε κάθε δυνατή προσπάθεια για την αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητάς της όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Εν τω μεταξύ εξακολουθεί να εισάγει πλαίσια και εξαρτήματα για τη συναρμολόγηση βρετανικών και αμερικανικών αυτοκινήτων και φορτηγών. Το 1950 το FX παραγόταν με ρυθμό 80 μονάδων την ημέρα, με τη Holden να απασχολεί πλέον περισσότερους από 10.000 εργαζομένους και να ξοδεύει 43 εκατομμύρια δολάρια για υπηρεσίες, υλικά και εξαρτήματα από εξωτερικούς προμηθευτές. Τον επόμενο χρόνο η εταιρεία επεκτάθηκε περαιτέρω με την αγορά 60 εκταρίων γης, με την παραγωγή του πρώτου της μοντέλου να αυξάνεται στις 100 μονάδες την ημέρα. Τον Ιανουάριο του 1951 η γκάμα του FX εμπλουτίστηκε με μια δίθυρη έκδοση ανοιχτής καρότσας, την 50-2106, ενώ στη διάρκεια της χρονιάς η συνολική παραγωγή του αυτοκινήτου ξεπέρασε τις 50.000 μονάδες. Το 1952 οι πωλήσεις του πρώτου μοντέλου της Holden έφτασαν τα 32.000 οχήματα, με τις πρώτες μικρής κλίμακας αλλαγές στη μάσκα και στο πίσω μέρος να κάνουν την εμφάνισή τους. Τον Ιούλιο του 1953 η εταιρεία παρουσίασε μια έκδοση taxi (Business sedan) και τέσσερις μήνες αργότερα η σταδιοδρομία του μοντέλου έφτασε στο τέλος της, αριθμώντας συνολικά 120.402 μονάδες παραγωγής: O διάδοχός του, η σειρά FJ, ήταν ήδη προ των πυλών...

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

HOLDEN 48-215
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 2.171 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 76.2 mm x 79.4 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.5:1
Καρμπιρατέρ: 2 Stromberg καθέτου ροής
Ισχύς: 60 ίπποι στις 3.800 σ.α.λ.
Ροπή: 135 Nm στις 2.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 129 χλμ/ώρα
0-97 χλμ./ώρα: 18,7 δλ.
Μήκος: 4.370 χλστ.
Πλάτος: 1.702 χλστ.
Ύψος: 1.568 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.616 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.346 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.372 χλστ.
Βάρος: 1.012 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1948-1953
Μονάδες παραγωγής: 120.402

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Holden