Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » Holden Hurricane
Holden Hurricane
concept & prototypes

O «τυφώνας» της Holden, από τη μακρινή Αυστραλία, ήταν ένα concept car-προφήτης που εξέπληξε τους πάντες με την εμφάνισή του και προηγήθηκε κατά πολύ της εποχής του.

To Μάιο του 1969, όταν για πρώτη φορά παρουσιάστηκε το «Hurricane», ολόκληρος ο πλανήτης ζούσε το τελικό στάδιο της προετοιμασίας για το ταξίδι του ανθρώπου στο Φεγγάρι. Επόμενο ήταν λοιπόν ο σχεδιασμός του «τυφώνα» να είναι εξ ολοκλήρου επηρεασμένος από τη διαστημική τεχνολογία, όπως άλλωστε συνέβαινε και με άλλα καινοφανή πρωτότυπα σε Ευρώπη και Αμερική. Βέβαια, δεν έπαυε να αποτελεί έκπληξη το ότι μια τόσο προχωρημένη κατασκευή σχεδιάστηκε και εξελίχθηκε μακριά από τις «μητροπόλεις» της Αυτοκίνησης, από μια εταιρεία ελάχιστα γνωστή έξω από την Ωκεανία. Ο πιο ακριβής προσδιορισμός για το αυτοκίνητο, σύμφωνα με τους εμπνευστές του, ήταν «πειραματικό όχημα» και όχι concept car. Όμως, στο τέλος της ημέρας, ελάχιστη σημασία έχει το πώς χαρακτηρίζεις έναν αληθινό πρωτοπόρο…


Ο ξεχωριστός Αυστραλός
Με σωληνωτό πλαίσιο και αμάξωμα από ενισχυμένο υαλοβάμβακα, το «Hurricane» δανειζόταν στη δομή του κάποια στοιχεία από τα σύγχρονά του ευρωπαϊκά supercars, αλλά και από το νικηφόρο Ford «GT40» των αγώνων αντοχής. Παρά ταύτα όμως, είχε εντελώς δική του προσωπικότητα και φυσιογνωμία. Δύο βασικά σχεδιαστικά γνωρίσματα που το διαφοροποιούσαν ήταν το κάλυμμα του τοποθετημένου πίσω κινητήρα, που «σκέπαζε» σχεδόν ως κάτω και τους τροχούς, όπως και το γεγονός ότι ένας θόλος που συμπεριλάμβανε και την οροφή υποκαθιστούσε τις πόρτες, ανοίγοντας προς τα επάνω κι ύστερα πέφτοντας στην κυριολεξία προς τα εμπρός, φθάνοντας έως τον προφυλακτήρα. Οι Αυστραλοί ήταν τόσο περήφανοι για το design του, ώστε κάποια στιγμή να δηλώσουν πως τα φημισμένα ιταλικά concept-cars των αρχών της δεκαετίας του ’70 είχαν ως παράδειγμά τους τον «τυφώνα». Τέλος, σε αντίθεση με ό,τι συνηθιζόταν στις ανάλογες κατασκευές, το πειραματικό Ηolden δεν εφοδιαζόταν με ένα οποιοδήποτε κινητήρα για την περίσταση, αλλά με ένα εντελώς καινούργιο V8 που προοριζόταν για τα μοντέλα παραγωγής. Δεν είναι τυχαίο πως τα επόμενα πέντε χρόνια 500.000 αυτοκίνητα της εταιρείας πουλήθηκαν εξοπλισμένα με αυτό ακριβώς το μηχανικό σύνολο.

Βack to the future…
Οι εκπλήξεις δεν ήταν λιγότερο ηχηρές στο εσωτερικό και στην κονσόλα του αυτοκινήτου, για όσους είχαν την τύχη να το εξερευνήσουν από κοντά, καθώς περιείχε ορισμένα πολύ προηγμένα για την εποχή στοιχεία, που είδαμε στα αυτοκίνητα παραγωγής δεκαετίες αργότερα: Ψηφιακή οθόνη, αυτόματη εύρεση σταθμών στο ραδιόφωνο, σύστημα κλιματισμού «Comfortron» για αυτόματη ρύθμιση της θερμοκρασίας, ευρυγώνια κάμερα συνδεδεμένη με κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης (CCTV) για να βλέπει ο οδηγός πίσω, καθίσματα με σύστημα ανύψωσης σε «ένα κομμάτι» με την κολώνα του τιμονιού για ευκολότερη πρόσβαση, σύστημα προειδοποίησης πυρκαγιάς και ηλεκτρομηχανική μέθοδος ανοίγματος του θόλου που αντικαθιστούσε τις πόρτες. Όμως, το καλύτερο το αφήσαμε για το τέλος, αφού εκτός των όσων αναφέραμε το «Hurricane» ήταν εφοδιασμένο με τον πρόγονο όλων των δορυφορικών συστημάτων πλοήγησης σε αυτοκίνητα, που λεγόταν «Pathfinder» και λειτουργούσε με μαγνητικά κύματα, τα οποία ανίχνευαν το δρόμο για τυχόν απρόοπτα εμπόδια στις στροφές που ακολουθούσαν!

This is the story of the hurricane…
Λίγο θα εντυπωσιαστείτε πλέον, αν σε όλα τα προαναφερθέντα προσθέσουμε και την ιδιορρυθμία της ψύξης των εμπρός δισκόφρενων με λάδι, αλλά και την επένδυση της δεξαμενής των καυσίμων με αφρώδες πυρίμαχο υλικό. Σε κάθε περίπτωση, το «Hurricane» ήταν –και εξακολουθεί να είναι- το τεχνολογικό καύχημα της Ηolden.

TEXNIKA XAΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

HOLDEN HURRICANE
Κινητήρας: Holden V8
Θέση κινητήρα: στο κέντρο
Κυβισμός: 4.146 κ.εκ.
Ισχύς: 261 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Μήκος: 4.110 χλστ.
Πλάτος: 1.803 χλστ.
Ύψος: 991 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.438 χλστ.
Ελαστικά: Dunlop

credits

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Photos: Holden