Carhistory.gr Logo
  » motorbikes » Honda CB 750
Honda CB 750
motorbikes

Η πρώτη μεγάλη ιαπωνική μοτοσικλέτα

Στα τέλη της δεκαετίας του '60 η Honda ήταν μια εταιρεία αναγνωρισμένη σε ολόκληρο τον πλανήτη, αρχής γενομένης από την πρωτοφανή εμπορική επιτυχία του ημιαυτόματου μοτοποδήλατου C50. Mε ιδρυτή και ιδιοκτήτη έναν άνθρωπο που υπήρξε και οδηγός αγώνων, ο Ιάπωνας κατασκευαστής δεν άργησε να προσθέσει στο ενεργητικό του τέσσερις παγκόσμιους τίτλους οδηγών μοτοσικλέτας στα 125 κ.εκ. (1961, 1962, 1964, 1966), δύο στα 250 κ.εκ. και δύο στα 350 κ.εκ. (την περίοδο 1966-1967, με τον Mike Hailwood). Την ίδια εποχή και χωρίς ακόμη να έχει αναπτύξει ευρεία γκάμα μοντέλων στον κλάδο του αυτοκινήτου (στο portfolio της υπήρχαν μόνο οι λιλιπούτειες σειρές N και S), βίωσε μια επιτυχημένη εμπλοκή στο πρωτάθλημα της Formula 1, που της απέφερε δύο νίκες. Με βάση την προαναφερθείσα θετική πορεία, οι ιθύνοντες της Honda έκριναν ότι ήταν πλέον καιρός να παρουσιάσουν μια μοτοσικλέτα μεγάλου τουρισμού, που θα είχε τα φόντα να σταδιοδρομήσει στις μεγάλες εκτός Ιαπωνίας αγορές. Αυτό σήμαινε ότι θα έπρεπε να μπουν στα χωράφια των Ευρωπαίων και των Αμερικανών κατασκευαστών, που κυριαρχούσαν στην κατηγορία και έδειχναν το δρόμο από πλευράς σχεδιασμού. Εξ αντικειμένου αυτό θα ήταν πολύ δύσκολο, όμως οι Ιάπωνες σήκωσαν το γάντι και τελικά ήταν εκείνοι που κέρδισαν το παιχνίδι (μη ξεχνάμε πως το λογότυπο της εταιρείας είναι εμπνευσμένο από τα φτερά της θεάς Νίκης)...

Μοναδικές αρετές
Η CB 750, με την παρουσίασή της το 1969,έθεσε εξαρχής νέα δεδομένα στις μοτοσικλέτες δρόμου. Μέσω αυτής η Honda έφερε στη μαζική παραγωγή τον πρώτο στον κόσμο τετρακύλινδρο κινητήρα, με ένα εκκεντροφόρο επικεφαλής και εγκάρσια τοποθετημένο, με τεχνογνωσία που ερχόταν κατευθείαν από τα νικηφόρα για την εταιρεία Grand Prix των 250 και των 350 κ.εκ. Όμως, τα καινοφανή για την κατηγορία δεν εξαντλούνταν στην ομαλή λειτουργία του κινητήρα και στον υπέροχο ήχο από τα δύο ζεύγη των εξατμίσεων, αφού υπήρχαν και μερικά ακόμη. Μεταξύ αυτών ξεχωρίζουμε τα υδραυλικά εμπρός δισκόφρενα για πρώτη φορά σε μοτοσικλέτα παραγωγής, την εκκίνηση με ηλεκτρική μίζα και το κιβώτιο ταχυτήτων των πέντε σχέσεων. Παράλληλα, σε μια μοναδική αρμονία των νέων στοιχείων με τις επιτυχημένες τεχνικές επιλογές του παρελθόντος, η μοτοσικλέτα διατηρούσε και αρκετά συμβατικά στοιχεία κατασκευής: χαλύβδινο σωληνωτό πλαίσιο κλειστού τύπου, πίσω ανάρτηση με ψαλίδι και δύο αμορτισέρ, τηλεσκοπικό πηρούνι εμπρός.

Dream Four

H ιαπωνική μοτοσικλέτα απλώς διέλυσε τον ανταγωνισμό και έκανε κάθε -ομολογουμένως καλή- δίτροχη βρετανική κατασκευή στην ίδια κατηγορία να μοιάζει παρωχημένη. Η πρώτη γενιά της CB 750 -με ένα εκκεντροφόρο επικεφαλής- έμεινε στην παραγωγή σχεδόν χωρίς διαφοροποιήσεις μέχρι το 1978. Οι μοναδικές επιμέρους αλλαγές έγιναν το 1975, με προεξάρχουσα την τοποθέτηση πίσω δισκόφρενου. Άλλωστε, τι θα μπορούσε να αλλάξει σε μια δημιουργία που τελικά έμεινε διαχρονική; Κλέβουν ακόμη τα βλέμματα τα φτερά με χρώμιο, το οποίο χρησιμοποιείται και σε άλλες λεπτομέρειες της μοτοσικλέτας. Το ίδιο φυσικά ισχύει και για το κομψό, παραδοσιακού τύπου ρεζερβουάρ, όπως και για τη μεγάλου πάχους σέλα. Ύστερα, είναι κι αυτές οι χρήσιμες λεπτομέρειες, όπως η υιοθέτηση μιας κλίσης σε στροφόμετρο-ταχύμετρο, για να διαβάζονται ευκολότερα από τον αναβάτη οι ενδείξεις σε υψηλή ταχύτητα. Η ονειρεμένη 4κύλινδρη (αυτό ήταν το νόημα της έκφρασης Dream Four, που τελικά δεν επικράτησε ως επίσημη ονομασία) προκαλεί στο πέρασμά της ρίγη ακόμη και σήμερα...


ΕΚΔΟΣΕΙΣ & ΑΡΙΘΜΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ

(με έναν εκκεντροφόρο)
CB 750 Four K0 (1969-1970): 53.400μονάδες
CB 750 Four K1 (1970-1971): 77.000μονάδες
CB 750 Four K2 (1972): 63.500μονάδες
CB 750 Four K3 (1973): 38.000μονάδες
CB 750 Four K4 (1974): 60.000μονάδες
CB 750 Four K5 (1975): 35.000 μονάδες
CB 750 Four K6 (1976): 42.000μονάδες
CB 750 Four K7 (1977-1978): 38.000μονάδες
CB 750 Four K8(1978-1979): 39.000 μονάδες
CB750F: 15.000 μονάδες
CB750F1 (1975-1976): 44.000 μονάδες
CB750F2 (1977-1978): 25.000 μονάδες
CB750F3: 18.400 μονάδες
CB750A: 4.100 μονάδες
CB750A1: 2.300 μονάδες
CB750A2: 1.700 μονάδες


TEXNIKA XAΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

HONDA CB 750 FOUR K1 (1970-71)
Πλαίσιο: Χαλύβδινο σωληνωτό κλειστού τύπου
K
ινητήρας: Τετράχρονος αερόψυκτος 4κύλινδρος, με ένα εκκεντροφόρο επικεφαλής και δύο βαλβίδες ανά κύλινδρο
Κυβισμός: 736 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 61 mm х 63 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.0:1
Καρμπιρατέρ: 4 x 28 mm Keihin
Ισχύς: 69 ίπποι στις 8.000 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτων: 5 σχέσεων
Ανάρτηση εμπρός: Τηλεσκοπικά πηρούνια, μη ρυθμιζόμενα
Ανάρτηση πίσω: Δύο αμορτισέρ με ρυθμιζόμενη προφόρτιση
Φρένα εμπρός: Δίσκος 290 mm
Φρένα πίσω: Ταμπούρα 178mm
Ελαστικό εμπρός: 3.25-19
Ελαστικό πίσω: 4.00-18
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ: 17 λίτρα
Μήκος: 2.195 χλστ.
Πλάτος: 785 χλστ.
Ύψος: 1.135 χλστ.
Ύψος καθίσματος: 810 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.520 χλστ.
Απόσταση από το έδαφος: 140 χλστ.
Βάρος: 239 κιλά

HΟΝDA CB 750 FOUR K6 (1976)
Πλαίσιο: Χαλύβδινο σωληνωτό κλειστού τύπου
Κινητήρας
: Τετράχρονος αερόψυκτος 4κύλινδρος, με ένα εκκεντροφόρο επικεφαλής και δύο βαλβίδες ανά κύλινδρο
Κυβισμός: 736 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 61 mm х 63 mm
Σχέση συμπίεσης: 9.2:1
Καρμπιρατέρ: 4x 28 mm keihin
Ισχύς: 69 ίπποι στις 8.000 σ.α.λ.
Ροπή: 6,1 χλγμ. στις 7.500 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτων: 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα
: 197 χλμ./ώρα
0-400 μ.
: 13,2 δλ. με 162 χλμ./ώρα
Ανάρτηση εμπρός: Τηλεσκοπικά πηρούνια, μη ρυθμιζόμενα
Ανάρτηση πίσω: Δύο αμορτισέρ με ρυθμιζόμενη προφόρτιση
Φρένα εμπρός: Δίσκος 296 mm
Φρένα πίσω: Ταμπούρα 180 mm
Ελαστικό εμπρός: 3.25-19
Ελαστικό πίσω: 4.00-18
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ: 17 λίτρα
Μήκος: 2.195 χλστ.
Πλάτος: 785 χλστ.
Ύψος: 1.135 χλστ.
Ύψος καθίσματος: 810 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.520 χλστ.
Απόσταση από το έδαφος: 140 χλστ.
Βάρος: 218 κιλά

 

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Photos: Honda