Carhistory.gr Logo
  » lost names » Horch
Horch
lost names

H λαμπερή ιστορία μιας γερμανικής εταιρείας που κάποτε κατασκεύαζε τα καλύτερα αυτοκίνητα στον κόσμο και έπαψε να υπάρχει για να μην... ενοχλεί τους εγχώριους ανταγωνιστές της.

Ο Αugust Horch, ένας από τους πρωτοπόρους της Aυτοκίνησης στα πρώτα δύσκολα χρόνια της και ουσιαστικά από τους θεμελιωτές της μετέπειτα ένδοξης γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, δημιούργησε το δικό του εργοστάσιο παραγωγής οχημάτων το 1899 στην Κολωνία. Το πρώτο του αυτοκίνητο, το Horch «Model 2», με οριζόντιο δικύλινδρο κινητήρα ισχύος 5 ίππων τοποθετημένο μπροστά, ολοκληρώθηκε την επόμενη χρονιά με την συμβολή του επίσης πρωτοπόρου Κarl Benz και παρουσιάστηκε στο περιορισμένο τότε κοινό της νεαρής ακόμη εφεύρεσης. Το 1904 οι εγκαταστάσεις της Ηorch είχαν ήδη μεταφερθεί στο Ζβικάου της Σαξωνίας, απασχολώντας 100 και πλέον ανθρώπους για την κατασκευή ενός 4κύλινδρου μοντέλου 18/22 ίππων. Το αυτοκίνητο εκείνο, μαζί με άλλα δύο μικρότερα, επιδείχθηκε την ίδια περίοδο στο Σαλόνι της Φρανκφούρτης αφήνοντας θετικές εντυπώσεις. Το 4κύλινδρο εκείνο μοντέλο είχε καλή εμπορική πορεία κι άφησε κέρδη στον August και τους συνεταίρους του στην εταιρεία. Δεν συνέβη όμως το ίδιο και με το 6κύλινδρο, 8λιτρο Ηorch των 60 ίππων που παρουσιάστηκε με αρκετές φιλοδοξίες δύο χρόνια αργότερα: Το αυτοκίνητο αποδείχθηκε κατώτερο του αναμενομένου, με αποτέλεσμα οι σχέσεις των συνεταίρων να διαταραχθούν σοβαρά. Ο πάντα ανήσυχος κι ευρηματικός Horch, για να ξεφύγει από την κατάσταση αυτή και να συνεχίσει την πορεία του χωρίς προβλήματα ανάμεσα στους Γερμανούς κατασκευαστές, αποφάσισε να φύγει από την εταιρεία της οποίας υπήρξε ο ιδρυτής κι ο ανάδοχος και να δημιουργήσει μια άλλη. Toν Ιούνιο του 1909 ο Αugust επανάρχισε την δραστηριότητά του στην κατασκευή αυτοκινήτων με έδρα επίσης το Ζβικάου, διατηρώντας αρχικά και για την νέα του εταιρεία την ονομασία Horch. Όμως, ένα χρόνο αργότερα, αναγκάστηκε να την εγκαταλείψει οριστικά, καθώς οι διαμαρτυρίες της παλιάς φίρμας για σύγχιση των υποψηφίων πελατών εξαιτίας της χρήσης δύο κοινών εμπορικών επωνυμιών του δημιούργησε νομικά προβλήματα. Σκέφτηκε τότε να διατηρήσει ουσιαστικά το δικό του όνομα ως διακριτικό των νέων αυτοκινήτων του, μεταφράζοντάς το απλά στην λατινική γλώσσα. Έτσι προέκυψε η τόσο γνωστή σε όλους μας σήμερα λέξη «Audi» που σημαίνει ό,τι και η αντίστοιχη «Ηorch» στα γερμανικά: «Άκουσε».

O oρισμός της ποιότητας

Τα αυτοκίνητα της Ηorch ήταν κατασκευές κύρους και δύναμης, που ανταγωνίζονταν ευθέως σε επιδόσεις και τεχνολογία τα μοντέλα της Μercedes. Iδιαίτερα μετά το τέλος του Α’ παγκοσμίου πολέμου το εργοστάσιο του Ζβικάου έδωσε λαμπρά δείγματα γραφής, υπό τις οδηγίες από τα τέλη του 1922 του αρχιμηχανικού Paul Daimler, γιού του περίφημου Gottlieb που ήταν ο ιδρυτής της Daimler: Μοντέρνοι 8κύλινδροι σε σειρά κινητήρες με δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής κινούσαν αρχοντικά τις Ηorch σειράς «300-400» της περιόδου 1923-1929, που απεθύνονταν σε επιφανείς και απαιτητικούς πελάτες. Ίσως την εποχή εκείνη να μην υπήρχε πιο πολυτελής κατασκευαστής σε ολόκληρο τον κόσμο. Τον Daimler αντικατέστησε το 1929 ο Fritz Fiedler, που σχεδίασε τις πρώτες 12κύλινδρες Horch των σειρών «600-670» με κινητήρες σε διάταξη V, που άνετα έφθαναν τότε σε απόδοση τους 120 ίππους στις 3.200 σ.α.λ. Ο Fiedler λίγα χρόνια αργότερα μετακινήθηκε στην ΒΜW, για την οποία σχεδίασε ένα εξαίρετο 6κύλινδρο σε σειρά μοτέρ που σταδιοδρόμησε επιτυχημένα μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του ’60. Επίσης ήταν και ο «πατέρας» των πρώτων 8κύλινδρων BMW της σειράς «500».

Auto Union era

Η διετία 1928-1929 ήταν πολύ δύσκολη για την παγκόσμια οικονομία κι ο αντίκτυπος στις τότε αυτοκινητοβιομηχανίες ήταν τρομερός: Kάποιες έκλεισαν για πάντα, άλλες συγχωνεύθηκαν ή συνασπίστηκαν για να διασωθούν και μερικές πουλήθηκαν σε τρίτους για να συνεχίσουν να υπάρχουν, όπως για παράδειγμα η Opel που έγινε μέλος του ομίλου της General Motors. Το 1932 ήταν ορόσημο για την εμπορική πολιτική και την επιχειρηματική πορεία της Αudi, καθορίζοντας και τις περαιτέρω εξελίξεις για τα χρόνια που έρχονταν: Η «λατινόφωνη» εταιρεία του Αugust Horch συγκρότησε τον όμιλο της Αuto Union ΑG (ένωση αυτοκινήτων) με συμμέτοχους στην κίνηση αυτή την Wanderer, την DKW και την Horch.

H πρώτη Horch που κατασκευάστηκε μετά την ίδρυση της Αuto Union ήταν η «830Β», που διέθετε νέο V8 κινητήρα χωρητικότητας 3,5 λίτρων. Η φυσιογνωμία της εταιρείας παρέμεινε φυσικά αναλλοίωτη, με τα 8κύλινδρα και 12κύλινδρα πολυτελή μοντέλα να αποτελούν το «βαρύ πυροβολικό» της Ένωσης στα μηχανοκίνητα προϊόντα υψηλού κύρους, γοήτρου και φήμης. Οι νέοι 8κύλινδροι κινητήρες σχεδιάστηκαν από τον αρχιμηχανικό Fritz Fiedler λίγο πριν εκείνος αναχωρήσει για την ΒMW και εξόπλισαν σχεδόν όλες τις Horch παραγωγής ως την κήρυξη του πολέμου. Το μοτέρ αυτό χρησιμοποιήθηκε σε δύο κυρίως εκδόσεις, των 3,8 λίτρων και των 5 λίτρων, με ισχύ 92 και 120 ίππων αντίστοιχα. Με την πρώτη έκδοση εξοπλίστηκαν οι «930V» και «830 BL», ενώ με την δεύτερη οι «951Α», «853Α» και «855». Τον κινητήρα των 92 ίππων χρησιμοποιούσε και η «930S», η «τελευταία πραγματική Ηorch», που αποτελούσε την υλοποίηση ενός τολμηρού αεροδυναμικού σχεδίου του 1923, βασισμένου στο σασί μιας Αudi «Type K». Η εταιρεία πρόλαβε επίσης να ολοκληρώσει κι ένα τετρακίνητο όχημα, το «830 R».

Το τέλος μιας πολύ όμορφης ιστορίας...

Στις 3 Σεπτεμβρίου του 1939 ένα τρίλιτρο Αuto Union με οδηγό τον Νuvolari κέρδιζε στο Βελιγράδι το Γιουγκοσλαβικό Grand Prix. Λίγες ώρες νωρίτερα, όταν εκείνη η μέρα ξημέρωνε, τα στρατεύματα των Ναζί ξήλωναν την μπάρα που όριζε τα γερμανο-πολωνικά σύνορα εισβάλλοντας στην γειτονική τους χώρα. Ένας μεγάλος πόλεμος άρχιζε, πηγή κακών για όλους, που στοίχισε τελικά τη ζωή στους δύο από τους τέσσερις αλυσιδωτούς κύκλους: Ο ένας από αυτούς ήταν η Horch, που δεν κατάφεραν να επιβιώσει όταν εκείνος κάποτε τέλειωσε. Το τελευταίο της μοντέλο, η 853 που παρήχθη από το 1935 μέχρι το 1940 σε 1.024 μονάδες, ήταν ίσως το πιο εξαιρετικό. Από το 1937 ο 8κύλινδρος σε σειρά κινητήρας της παρήγαγε 120 ίππους, αντί των προηγούμενων 100, με αποτέλεσμα η τελική του ταχύτητα να φτάσει τα 135 χλμ./ώρα. Το τελευταίο σασί του 853 χρησιμοποιήθηκε το 1953 για την κατασκευή μιας μοναδικής χειροποίητης έκδοσης του μοντέλου, που κατέληξε στο διοικητικό στέλεχος της Auto Union δόκτορα Richard Bruhn και έμελλε να είναι η τελευταία Horch.

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Audi