Carhistory.gr Logo
  » america » Hupmobile
Hupmobile
america

Ένα γοητευτικό μάθημα αμερικανικής ιστορίας, από μια εταιρεία που στις τρεις δεκαετίες της δράσης της κατόρθωσε να δημιουργήσει ξεχωριστά μοντέλα και να κατασκευάσει συνολικά 500.000 αυτοκίνητα.

H ονομασία της αμερικανικής εταιρείας κατασκευής αυτοκινήτων Hupmobile προέρχεται, όπως και τόσων άλλων, από το επώνυμο των ιδρυτών της. «Ψυχή» της στα πρώτα χρόνια της ύπαρξής της ήταν ο Robert Craig Hupp, που το 1902 σε ηλικία 15 ετών είχε την πρώτη του επαφή με τον κόσμο των τεσσάρων τροχών, πιάνοντας δουλειά στην Οldsmobile. To 1906 μετακινήθηκε στη Ford Motor Company, όπου και εργάστηκε για τα δύο επόμενα χρόνια. Πνεύμα δυναμικό και ανήσυχο ο «Bobby», όπως τον φώναζαν οι φίλοι του, σύντομα ένοιωσε τον εαυτό του έτοιμο να ξεκινήσει κάτι δικό του και, παρά το νεαρό της ηλικίας του, το τόλμησε: Έπεισε τον αδελφό του Louis να συμμετάσχει στο εγχείρημα, δανείστηκε λεφτά από τις Τράπεζες και το 1908 νοίκιασε ένα εργοστάσιο στον αριθμό 345 της Bellevue Avenue στο Ντιτρόιτ. Αμέσως ρίχτηκε στη δουλειά μαζί με τον αδελφό του για την ολοκλήρωση ενός πρωτοτύπου κι η Ηupp Motor Car Corporation είχε μόλις γεννηθεί. To πρώτο τους αυτοκίνητο ήταν ένα ελαφρύ διθέσιο runabout, εφοδιασμένο με 4κύλινδρο κινητήρα των 2.8 λίτρων, ο οποίος συνδυαζόταν με κιβώτιο ταχυτήτων δύο σχέσεων. Τα δύο αδέλφια όρισαν την τιμή πώλησής του στα 750 δολάρια. Το «ιδρυτικό» Ηupmobile γνώρισε αμέσως εμπορική επιτυχία, καθώς από τον πρώτο κιόλας χρόνο λειτουργίας της εταιρείας κατασκευάστηκε σε 1.500 μονάδες, ενώ τον επόμενο χρόνο ξεπέρασε τις 5.000. Όμως τα πρώτα οικονομικά προβλήματα δεν άργησαν να φανούν, καθώς ο Βobby θεώρησε αναγκαίο να ξοδέψει πολλά χρήματα σε έρευνα και τεχνολογία, την ώρα που οι πιστωτές πίεζαν για την αποπληρωμή των χρεών. Το 1911 η Ηupp Motor Car Corporation παρουσίασε ένα αυτοκίνητο τουρισμού, με μεγαλύτερο μεταξόνιο και κιβώτιο ταχυτήτων τριών σχέσεων, που κυκλοφόρησε στην αμερικανική αγορά στην τιμή των 900 δολαρίων. Aυτό ήταν και το τέλος της κοινής πορείας του Robert Craig Ηupp με την εταιρεία του, αφού δε μπόρεσε να έρθει σε συμφωνία με τις Τράπεζες κι αναγκάστηκε να την πουλήσει σε άλλους επενδυτές. Ωστόσο,η σχέση του με την Αυτοκίνηση δεν είχε ακόμη τελειώσει…

RCH

Ο Βobby δεν έχασε καιρό και αμέσως μετά την αποδέσμευσή του από τη Ηupmobile ίδρυσε μια εταιρεία με το ίδιο αντικείμενο εργασιών, την «RCH», της ο οποίας ο διακριτικός τίτλος προέρχεται από τα ακρωνύμια του ονοματεπωνύμου του. Εκεί δημιούργησε ένα ελαφρύ αυτοκίνητο ισχύος 16 ίππων, με 4κύλινδρο κινητήρα χωρητικότητας 2.5 λίτρων. Ένα χρόνο αργότερα, εκείνο το μοντέλο επωλείτο στην αγορά της Μεγάλης Βρετανίας στην τιμή των 225 λιρών, διαθέτοντας επίσης και ηλεκτρικούς προβολείς 12 ιντσών. Όμως, ο αιφνίδιος θάνατος του Robert Craig Ηupp στις αρχές του 1917 σε ηλικία μόλις 30 ετών, έμελλε να φέρει το οριστικό τέλος και σε αυτή την προσπάθεια. Η συνέχεια πλέον ανήκει μόνο στη Ηupmobile...

1913-1924

Συνεχίζοντας τις δραστηριότητές της, η Ηupp Motor Car Corporation, παρέμεινε για αρκετά χρόνια σε καθεστώς υψηλών πωλήσεων, έχοντας ήδη εγκαταστήσει ηλεκτρικούς προβολείς σε όλα τα μοντέλα της από το 1914. Ένα χρόνο νωρίτερα είχε σημειώσει 13.000 πωλήσεις στην αμερικανική αγορά, ενώ μέχρι το 1923 κατάφερε να ξεπεράσει τις 38.000. Στο μεσοδιάστημα (1916) παρουσίασε ένα επταθέσιο αυτοκίνητο με μεγαλύτερο μεταξόνιο κι ένα ανοικτό μοντέλο (1918) στην τιμή των 1.250 δολαρίων. Ο αρχικός 4κύλινδρος κινητήρας της παρέμενε ακόμη σε χρήση, αποκτώντας αλουμινένια πιστόνια το 1924, χρονιά ορόσημο στην ιστορία της, αφού τότε εκπονήθηκαν τα στρατηγικά σχέδια για την περαιτέρω ανάπτυξή της. Κι όπως θα δούμε παρακάτω, αυτά ήταν ιδιαίτερα σημαντικά.

Πορεία προς την κορυφή…

Η πρώτη από αυτές τις κινήσεις ήταν ένα αυτοκίνητο με τετράλιτρο σε σειρά 8κύλινδρο κινητήρα σε προσιτή τιμή, εφοδιασμένο μάλιστα και με υδραυλικό σύστημα φρένων από τη Lockheed. Ένα χρόνο αργότερα, το 1926, ακολούθησε και το πρώτο της 6κύλινδρο μηχανικό σύνολο. Δύο χρόνια αργότερα, οι συνολικές της πωλήσεις ξεπέρασαν κατά τι τις 65.000 μονάδες. Στοχοποιώντας ως κυριότερους ανταγωνιστές της τη Chevrolet και τη Ford, η εταιρεία κατάφερε να σταθεί επάξια και στην κατηγορία των μέσου κόστους αυτοκινήτων, διαθέτοντας το 1929 το 6κύλινδρο μοντέλο της στην τιμή των 1.295 δολαρίων. Τον ίδιο χρόνο, το 8κύλινδρο μοντέλο της σειράς «Μ» στοίχιζε στην αμερικανική αγορά 1.825 δολάρια. Ακριβώς τότε, η Ηupmobile προέβη στην εξαγορά της Chandler, αποκτώντας και τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της δεύτερης στο Κλίβελαντ.

Το «κραχ» και οι συνέπειές του…

Όλα φαινόταν πως εξελίσσονταν περίφημα για τη Ηupmobile, όμως κανείς δεν είχε υπολογίσει το «κραχ» του χρηματιστηρίου της Νέας Υόρκης και την κατάρρευση της αμερικανικής οικονομίας που ακολούθησε. Οι 50.374 πωλήσεις του 1929 έγιναν μόλις 17.450 το 1931, σε δύο πολύ σκληρά χρόνια, που ανάγκασαν την εταιρεία να αναθεωρήσει πλήρως τη στρατηγική της. Στη συνέχεια και προκειμένου να ανασυγκροτηθεί επένδυσε σε κομψά αεροδυναμικά μοντέλα, που ήταν εξοπλισμένα με τετράλιτρους 6κύλινδρους και πεντάλιτρους 8κύλινδρους σε σειρά κινητήρες, τα οποία προέκυψαν από τη συνεργασία της με τον ταλαντούχο σχεδιαστή Raymond Loewy. Λίγο νωρίτερα (1932) σημείωσε και μια σημαντική επιτυχία στα 500 μίλια της Ινδιανάπολης, όπου μια αγωνιστική έκδοση του Hupp Comet τερμάτισε στην πέμπτη θέση της γενικής κατάταξης. Παράλληλα, πειραματιζόταν με ένα πρωτότυπό της, σχετικά με τη μετάδοση της κίνησης στους εμπρός τροχούς.

Η ανάσχεση και το τέλος…

Όμως, τίποτε από τα παραπάνω δεν έφερε την ευτυχία. Οι πωλήσεις εξακολουθούσαν να σημειώνουν κάθετη πτώση, ενώ ενέσκηψαν και διοικητικές ανακατατάξεις στη σύνθεση της εταιρείας. Όλα αυτά είχαν ως συνέπεια οι βιομηχανικές της εγκαταστάσεις να διακόψουν τη λειτουργία τους, το καλοκαίρι του 1936. Οι εργασίες ανεστάλησαν για 18 μήνες, με αποτέλεσμα οι όποιες παραγγελίες νέων μοντέλων στην αμερικανική αγορά να ακυρωθούν. Μια τελευταία «αντεπίθεση» εκ μέρους της Ηupmobile έλαβε χώρα το 1938, με το 6κύλινδρο Skylark των 895 δολαρίων. Το αυτοκίνητο μπορεί μεν να ήταν πολύ καλό (απόδειξη γι αυτό η υιοθέτηση της σχεδίασης του εμπρός μέρους του από την περίφημη σειρά Continental της Lincoln, που κυκλοφόρησε το 1940) ωστόσο είχε ήδη χαθεί πολύτιμος χρόνος για την εταιρεία. Η ανάκαμψη δεν ήρθε ποτέ και μόνο 319 αυτοκίνητα του συγκεκριμένου τύπου παρήχθησαν, ως τα μέσα του 1941 που η εταιρεία διέκοψε οριστικά τη δραστηριότητά της ως κατασκευαστής αυτοκινήτων.

«Μερικοί το προτιμούν καυτό»

Ένας σίγουρος τρόπος για να παρατηρήσετε λεπτομερώς ένα Ηupmobile είναι να δείτε την κλασική σήμερα ταινία «Μερικοί το προτιμούν καυτό» του Βilly Wilder, όπου το αυτοκίνητο πρωταγωνιστεί με τον τρόπο του στο πλευρό του Τony Curtis, αλλά και της μυθικής Marilyn Monroe. Και βέβαια, αυτή δεν ήταν η μοναδική κινηματογραφική ταινία του Ηollywwod, όπου συμμετείχε ένα αυτοκίνητο της Ηupmobile.

H Hupmobile στην Ελλάδα

Η παρουσία της στη χώρα μας ήταν σύντομη, αλλά ιδιαίτερα χαρακτηριστική. Τα μοντέλα της εισάγονταν στην Ελλάδα από την εταιρεία «Πατριανάκος & ΣΙΑ», που είχε την έδρα της στο κέντρο της Αθήνας και πωλούσε παράλληλα αυτοκίνητα της Cole, αλλά και ελαστικά της Firestone. Η Hupmobile έχει συνδεθεί ιδιαίτερα και με τους πρώτους αγώνες αυτοκινήτου, που έγιναν στη χώρα μας το 1926, αφού με ένα δικό της τετράτροχο ο Τάκης Μητρόπουλος κέρδισε την κατηγορία Β της μεγάλης δοκιμασίας αντοχής των 690 χιλιομέτρων (γύρος Πελοποννήσου –Μονεμβασία -Αθήνα).

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

HUPMOBILE 6-A (1926)
Κινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 3.209 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 79.40 mm x 108 mm
Καρμπιρατέρ: 1 Stewart
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Mεταξόνιο: 2.896 χλστ.
Βάρος: 1.270 κιλά
Ελαστικά εμπρός: 30 x 5.25
Ελαστικά πίσω: 30 x 5.25
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ: 56,8 λίτρα

HUPMOBILE 621
Κινητήρας: 8κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 4.972 κ.εκ.
Ισχύς: 120 ίπποι στις 3.500 σ.α.λ.
Διάμετρος x διαδρομή: 81 mm x 120.60 mm
Σχέση συμπίεσης: 5.80:1
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Mεταξόνιο: 3.073 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.480 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.538 χλστ.
Ελαστικά εμπρός: 6.50 x 16
Ελαστικά πίσω: 6.50 x 16
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ: 68,2 λίτρα

carhistory

Photos: oldcaradvertising.com