Carhistory.gr Logo
  » motorbikes » IZH-56
IZH-56
motorbikes
Το IZH-56 ήταν μια ανθεκτική και αξιόπιστη δίτροχη κατασκευή της εποχής του «σιδηρού παραπετάσματος», που παραγόταν από το 1956 μέχρι το 1962 στο εργοστάσιο της Ischewski Maschinostroitelny (Ιzhmash).

Διέφερε σημαντικά από την προκάτοχό της, την «IZH-49», σε αρκετά σημεία. Σχεδιασμένη ειδικά για να διανύει σκληρές διαδρομές, κυρίως ημιορεινές στις αχανείς εκτάσεις της Ευρασίας και ακόμη πιο πέρα, κυκλοφόρησε φυσικά και με καλάθι για τη φιλοξενία και τρίτου επιβάτη ή για τη μεταφορά διάφορων αντικειμένων και υλικών. Το πλαίσιό της ήταν σωληνωτό, με υποδοχή στη μορφή μιας σχισμής για την προσθήκη προστατευτικού, αν αυτό χρειαζόταν, το οποίο φύλαγε τον αναβάτη από τη λάσπη και τη σκόνη του δρόμου. Η μοτοσικλέτα κατασκευάστηκε ασφαλώς και σε παραλλαγή διπλού καθίσματος, εκτός από τα δύο της ξεχωριστά. Όσο για το κάθισμα των εκδόσεων με καλάθι, μπορούσε να αφαιρεθεί γρήγορα αν αυτό ήταν απαραίτητο. Ο αερόψυκτος, μονοκύλινδρος και δίχρονος κινητήρας της, των 346 κυβικών εκατοστών, ήταν κατά 20% ισχυρότερος από την προηγούμενή του έκδοση, φτάνοντας σε απόδοση τους 13 ίππους στις 4.500 στροφές ανά λεπτό. Αυτό μεταφραζόταν σε 100 χλιόμετρα την ώρα τελικής ταχύτητας, σε σπάνιες περιπτώσεις, αφού οι επιδόσεις σε αυτό το σκληρό φυσικό περιβάλλον ήταν το τελευταίο που ζητούσες. Σε αντίθεση με την προγενέστερη «IZH-49», ο κύλινδρος του «IZH-56» ήταν κατασκευασμένος από αλουμίνιο, ενώ το κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων ήταν εγκατεστημένο στο πίσω μέρος και η αλυσίδα μετάδοσης της κίνησης στον πίσω τροχό είχε εγκιβωτιστεί.

 

Πέρα από τα Ουράλια...
Η κωδικοποίησή των μοντέλων της Ιzhmash με πρώτο συνθετικό το IZH, υποδήλωνε την προέλευσή τους, αφού κατασκευάζονταν στο Izhevsk, μια βιομηχανική πόλη 630.000 κατοίκων στα Ουράλια όρη, στο μέσον περίπου της απόστασης από το Kazan, το Perm και το Yekaterinburg. Αν η εταιρεία σας είναι άγνωστη, αποκλείεται να μην ξέρετε το διασημότερο προιόν της, που δεν είναι άλλο από το γνωστό σε ολόκληρο τον κόσμο τυφέκιο «ΑΚ-47 Kalashnikov». Και δεν είναι μόνο αυτά, αφού για να κερδηθεί ο πόλεμος με τους Nazi όλη αυτή η τεράστια σε έκταση περιοχή μαζί με το Nizhny Novgorod και τη Samara σήκωσε το κύριο βάρος της κατασκευής αρμάτων, στρατιωτικών οχημάτων, αεροπλάνων, πυροβόλων όπλων και όποιων άλλων εφοδίων ήταν απαραίτητα για την άμυνα της χώρας και την τελική νίκη. Μακριά από το βεληνεκές των οπλικών συστημάτων και των αεροσκαφών του εχθρού, η παραγωγή δούλευε νυχθημερόν χωρίς σταματημό για πέντε σχεδόν χρόνια. Eίναι σαφές πως αυτά τα βιομηχανικά συγκροτήματα συνέβαλαν αποφασιστικά στην έκβαση των εχθροπραξιών, αφού χάρις στην υπερπροσπάθεια εκείνων και στην παροχή αμέριστης βοήθειας από τους Συμμάχους σε υλικά, το στράτευμα είχε πάντα ό,τι χρειαζόταν για να προχωρήσει. Όταν ήρθε η ειρήνη, οι περισσότερες από αυτές τις μονάδες επέστρεψαν στην αρχική τους απασχόληση. Τοίδιο έκανε και η Ιzhmash, που στη διάρκεια του πολέμου έφτιαχνε μεταξύ άλλων και βαριά πυροβόλα. Η πρώτη της μοτοσικλέτα (ΙΖΗ-1) είχε παρουσιαστεί το 1928, με κινητήρα των 1.2 λίτρων.

CV
Το 1957, ένα χρόνο μετά το ξεκίνημα της ιδιαίτερα επιτυχημένης -όπως αποδείχτηκε στη συνέχεια- μοτοσικλέτας, κυκλοφόρησαν οι πρώτες sport εκδόσεις της, αρχής γενομένης από τις «Il-57K» και «Izh-57» με τον δίχρονο κινητήρα των 350 κυβικών εκατοστών να αποδίδει πλέον 18 ίππους. Ακολούθησε η «IZH-54A» των 20 ίππων και η «IZH-60 m» των 19, με την τελευταία να κυκλοφορεί και σε εξατάχυτη παραλλαγή («Izh-60ms»). Το 1962 αντικαταστάθηκε από την «IZH Planeta», η οποία βασίστηκε στην ίδια. Στα έξι χρόνια της παραγωγής της από την Ιzhmash αρίθμησε συνολικά 677.428 μονάδες, με τις 130.000 από αυτές να συνοδεύονται με το πλαϊνό καλάθι των αλλοτινών καιρών. 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΙΖΗ-56
Κατασκευαστής: Ιzhmash
Κινητήρας: δίχρονος μονοκύλινδρος αερόψυκτος
Κυβισμός: 346 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 85 mm x 72 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.8:1
Ισχύς: 13 ίπποι στις 4.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στον πίσω τροχό
Κιβώτιο ταχυτήτων: 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 100 χλμ./ώρα
Μήκος: 2.115 χλστ.
Ύψος καθίσματος: 780 χλστ.
Μεταξόνιο: 1.025 χλστ.
Απόσταση από το έδαφος: 135 χλστ.
Μέση κατανάλωση: 4,5 λίτρα ανά 100 χλμ.
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ: 14 λίτρα
Βάρος: 158 κιλά
Βάρος με φορτίο: 290 κιλά (470 με καλάθι)
Ελαστικά: 3.25 x 19
Περίοδος παραγωγής: 1956-1962
Μονάδες παραγωγής: 677.428 (130.000 με καλάθι)

credits

Source & photos: www.autoevolution.com , http://izh56.ru Κείμενο: Σπύρος Χατήρας