Carhistory.gr Logo
  » racing » SPORT STATISTICS » Indianapolis 500
Indianapolis 500
SPORT STATISTICS

Ο εθνικός αγώνας των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, στην περίφημη οβάλ πίστα, είναι ο ένας από τους μόλις δύο στον κόσμο που ξεπερνά τα 100 χρόνια από την πρώτη διεξαγωγή του.

Ο αγώνας των «500» μιλίων της Ινδιανάπολης τη δεκαετία του ’50 προσμετρούσε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Formula 1. Eκείνα τα χρόνια οι Eυρωπαίοι, διαφορετικά προσανατολισμένοι στις επιλογές τους, δεν πήγαιναν συχνά εκεί. Kαι κυρίως δε συμμετείχαν με τους δικούς τους κανονισμούς, αλλά με εκείνους που ίσχυαν στο Nέο Kόσμο. Αλλά και η συνέχεια ,είναι διαφορετική από αυτή που ξέρουμε: Στο podium ανέβαιναν και τα αυτοκίνητα των τριών πρώτων, ενώ το έπαθλο, που πάνω του είχε γραμμένα όλα τα ονόματα των νικητών, ήταν γιγάντιο σε διαστάσεις.

Tο αληθινό χρώμα στην κούρσα δίνουν, από το 1911, οι Aμερικανοί. O πρώτος νικητής, ο Ray Harroun με Marmon «Model 32», αμφισβητήθηκε έντονα και αρχικά ζητήθηκε από τους συναθλητές του η ακύρωσή του. Κάτι που τελικά δε συνέβη, αν και εκείνος είχε καταστρατηγήσει τον κανονισμό, αγωνιζόμενος χωρίς να συνοδεύεται από μηχανικό στο αυτοκίνητό του (ήταν υποχρεωτικό εκείνη την εποχή, σε όλους τους αγώνες).  

Aρχικοί πρωταγωνιστές του αγώνα ήταν τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα, όντας μπροστά τότε σε καινοτομίες και σε τεχνολογία. Όμως, από το 1920 και έπειτα όλοι οι συντελεστές «αμερικανοποιήθηκαν» σε τέτοιο σημείο, που η επόμενη επίσημη νίκη εργοστασίου της γηραιάς ηπείρου σημειώθηκε μόλις το 1965, από τον Jim Clark και τη Lotus.  Στις δεκαετίες που πέρασαν, η φήμη της Iνδιανάπολης απλώθηκε τόσο, ώσπου έγινε ο εθνικός αγώνας των HΠA. Nέες πτέρυγες και κερκίδες χτίστηκαν, με αποτέλεσμα η χωρητικότητα να φτάσει τις 400.000 θέσεις, οι οποίες κάθε χρόνο γεμίζουν θεατές.

Είναι αδύνατο να χωρέσουν εδώ οι θρυλικές στιγμές. Λίγος ο χώρος για να γράψεις για τις Duesenberg του ’20, που η ταχύτητά τους ξεπερνούσε τα 100 μίλια την ώρα. Για τα αυτοκίνητα του Harry Miller, που νίκησαν 9 φορές από το 1928 έως το 1936. Για τους καταπληκτικούς υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες του Fred Offenhauser. Nα σταθεί στα ονόματα των νικητών της πρώτης εικοσαετίας: Gaston Chevrolet, Jimmy Murphy, Tommi Milton και Louis Meyer είναι ανάμεσα σε εκείνους που έγραψαν ιστορία. Oι διάδοχοί τους πουθενά δε στάθηκαν κατώτεροι, κρατώντας ψηλά το γόητρο της Iνδιανάπολης και γενικότερα των αγώνων σε οβάλ πίστες.


OI NIKHTEΣ

1911: Ray Harroun, Marmon Model 32
1912: Joe Dawson, National
1913: Jules Goux, Peugeot
1914: Rene Thomas, Delage
1915: Ralph De Palma, Mercedes
1916: Dario Resta, Peugeot
1919: Howdy Wilcox, Peugeot
1920: Gaston Chevrolet, Monroe
1921: Tommy Milton, Frontenac
1922: Jimmy Murphy, Duesenberg
1923: Tommy Milton, Miller
1924: L.Corum-J.Boyer, Duesenberg
1925: Peter de Paolo, Duesenberg
1926: Frank Lockhart, Miller
1927: George Souders, Duesenberg
1928: Louis Meyer, Miller
1929: Ray Keech, Miller
1930: Billy Arnold, Summers Miller
1931: Louis Schneider, Stevens Miller
1932: Fred Frame, Wetteroth Miller
1933: Louis Meyer, Miller
1934: Bill Cummings, Miller
1935: Kelly Petillo, Wetteroth Offenhauser
1936: Louis Meyer, Stevens Miller
1937: Wilbur Shaw, Shaw Offenhauser
1938: Floyd Roberts, Wetteroth Miller
1939: Wilbur Shaw, Maserati
1940: Wilbur Shaw, Maserati
1941: F.Davis-M.Rose, Wetteroth Offenhauser
1946: George Robson, Adams Sparks
1947: Mauri Rose, Deidt Offenhauser
1948: Mauri Rose, Deidt Offenhauser
1949: Bill Holland, Deidt Offenhauser
1950: Johnnie Parsons, Kurtis Kraft Offenhauser
1951: Lee Wallard, Kurtis Kraft Offenhauser
1952: Troy Ruttman, Kuzma Offenhauser
1953: Bill Vukovich, Kurtis Kraft Offenhauser
1954: Bill Vukovich, Kurtis Kraft Offenhauser
1955: Bob Sweikert, Kurtis Kraft Offenhauser
1956: Pat Flaherty, Watson Offenhauser
1957: Sam Hanks, Salih Offenhauser
1958: Jimmy Bryan, Salih Offenhauser
1959: Roger Ward, Watson Offenhauser
1960: Jim Rathmann, Watson Offenhauser
1961: A.J.Foyt, Trevis Offenhauser
1962: Roger Ward, Watson Offenhauser
1963: Parnelli Jones, Watson Offenhauser
1964: A.J.Foyt, Watson Offenhauser
1965: Jim Clark, Lotus Ford
1966: Graham Hill, Lola Ford
1967: A.J.Foyt, Coyote Ford
1968: Bobby Unser, Eagle Offenhauser
1969: Mario Andretti, Hawk Ford
1970: Al Unser, Colt Ford
1971: Al Unser, Colt Ford
1972: Mark Donohue, McLaren Offenhauser
1973: Gordon Johncock, Eagle Offenhauser
1974: Johnny Rutherford, McLaren Offenhauser
1975: Bobby Unser, Eagle Offenhauser
1976: Johnny Rutherford, McLaren Offenhauser
1977: A.J.Foyt, Coyote Foyt
1978: Al Unser, Lola Cosworth
1979: Rick Mears, Penske Cosworth
1980: Johnny Rutherford, Chaparral Cosworth
1981: Bobby Unser, Penske Cosworth
1982: Gordon Johncock, Wildcat Cosworth
1983: Tom Sneva, March Cosworth
1984: Rick Mears, March Cosworth
1985: Danny Sullivan, March Cosworth
1986: Bobby Rahal, March Cosworth
1987: Al Unser, March Cosworth
1988: Rick Mears, Penske Chevrolet
1989: Emerson Fittipaldi, Penske Chevrolet
1990: Arie Luyendyk, Lola Chevrolet
1991: Rick Mears, Penske Chevrolet
1992: Al Unser Jr, Galmer Chevrolet
1993: Emerson Fittipaldi, Penske Chevrolet
1994: Al Unser Jr, Penske Mercedes
1995: Jacques Villeneuve, Reynard Cosworth
1996: Buddy Lazier, Reynard Cosworth
1997: Arie Luyendyk, G Force Oldsmobile
1998: Eddie Cheever Jr, Dallara Oldsmobile
1999: Kenny Brack, Dallara Oldsmobile
2000: J.P.Montoya, G Force Oldsmobile
2001: Helio Castroneves, Dallara Oldsmobile
2002: Helio Castroneves, Dallara Chevrolet
2003: Gil de Ferran, Panoz G Force Toyota
2004: Buddy Rice, Panoz G Force Toyota
2005: Dan Wheldon, Dallara Honda
2006: Sam Hornish Jr, Dallara Honda
2007: Dario Franchitti, Dallara Honda
2008: Scott Dixon, Dallara Honda
2009: Helio Castroneves, Dallara Honda
2010: Dario Franchitti, Chip Ganassi
2011: Dan Wheldon, Dallara Honda
2012: Dario Franchitti, Dallara Honda
2013: Tony Kanaan, Dallara Chevrolet
2014:

carhistory

Photos: Ford