Carhistory.gr Logo
  » sportscars » Jaguar E-Type
Jaguar E-Type
sportscars

Τo βρετανικό sport αυτοκίνητο με τα μοναδικά χαρακτηριστικά πυροδοτεί ακόμη τις αισθήσεις μας...

Η E-Type παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Σαλόνι της Γενεύης το 1961. Ψυχή της ήταν ο 6κύλινδρος σε σειρά κινητήρας που σχεδίασε ο Χάρι Γουεσλέικ το 1948 και από τότε εξόπλισε όλες τις κλασικές Jag της εικοσαετίας 1950-1970. Το μοτέρ αυτό, με χρήση αλουμινίου και ελαστική λειτουργία σε όλο το εύρος των στροφών του, έδινε στις E-Type των 3.8 λίτρων ισχύ 265 ίππων και 240 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα. Το αμάξωμα του αυτοκινήτου που διαδεχόταν τις ΧΚ, ενσωματώνοντας και τα δυναμικά στοιχεία των C-D Type, ήταν φυσικό να έχει τα πιο sport χαρακτηριστικά. Οι Γουίλιαμ Χέινς και Μάλμκολμ Σέιερ περισσότερο ήθελαν να εξερευνήσουν τις διάφορες αεροδυναμικές εκδοχές, παρά να ακολουθήσουν κάποια συγκεκριμένη αισθητική. Βλέποντας κάποιος το μακρύ καπό της νέας Jaguar στη Γενεύη, δυσκολευόταν να πιστέψει πως δεν έκρυβε έναν κινητήρα τουλάχιστον οκτακύλινδρο. Ο κεντρικός θόλος του έδινε, με τις διογκώσεις του, στα καρμπιρατέρ τον απαραίτητο χώρο που χρειάζονταν για να κυκλοφορήσει ο αέρας και να λειτουργήσει ομαλά το μοτέρ. Οι πλευρικές εισαγωγές, στο ύψος σχεδόν του παρμπρίζ, με τους τρεις καθαριστήρες, βοηθούσαν στην καλύτερη ψύξη. Τα φώτα, προστατευμένα με διαφανές πλεξιγκλάς, είχαν τοποθετηθεί μέσα στους κοίλους θόλους των τροχών και ήταν καθαρές οι καταβολές τους από τις Jaguar του Χόθορν και του Φλόκχαρτ. Το ίδιο μπορεί κάποιος να σκεφτεί παρατηρώντας τη μάσκα, που έφερε και το έμβλημα της εταιρείας: Θύμιζε στόμα και μια λωρίδα χρώμιο ένωνε τα δύο τμήματα του προφυλακτήρα, χωρίζοντάς την παράλληλα σε δύο οριζόντια μέρη. Ο οδηγός του δεν είχε, βέβαια, ορατότητα σε ολόκληρο το μήκος του καπό. Ούτε μπορούσε να βολευτεί όπως ήθελε στο κάθισμά του, αφού τις κινήσεις του εμπόδιζε το ευμεγέθες και επίπεδο κιβώτιο ταχυτήτων. Το πρόβλημα αυτό ήταν το πρώτο που διορθώθηκε από την επόμενη χρονιά, με ένα κιβώτιο που διέθετε καμπύλη επιφάνεια κι επέτρεπε περισσότερη ελευθερία πίσω από το ξύλινο τιμόνι με τις τρεις ακτίνες. Η ζωή των επιβατών δεν ήταν εύκολη στο ταξίδι: Τα καθίσματα με την επένδυση δέρματος ήταν σταθερά και δεν υπήρχε δυνατότητα να μετακινηθούν ούτε μπροστά ούτε πίσω. Ακόμα, η απόσταση του εδάφους από το κατώφλι της πόρτας -30 περίπου εκατοστά- δεν έδινε την ευκαιρία άνετης επιβίβασης.


Design 
Εκεί που ο Σέιερ ξεπέρασε τον εαυτό του, ήταν στο σχεδιασμό του πίσω μέρους. Σπάνια ένα sport αυτοκίνητο ανέδιδε τόση ομορφιά και δυναμισμό, παρά το παράξενο σχήμα και τα λεπτά πίσω φώτα. Και τι να πει κανείς για το ζευγάρι των εξατμίσεων, που ξεπηδούσαν από το αμάξωμα και έβγαιναν κάτω από το σημείο που προοριζόταν για την τοποθέτηση του αριθμού κυκλοφορίας! Τη στιβαρή εικόνα έκλειναν οι ακτινωτές ζάντες, με τον κοχλία ασφάλισης στο κέντρο. Όσο για τον καθρέφτη και τις χειρολαβές, που έμοιαζαν να μην έχουν σχέση με την E-Type, απλώς ήταν απαραίτητο να υπάρχουν. Το αυτοκίνητο κυκλοφόρησε ταυτόχρονα σε δύο εκδόσεις, ρόουντστερ και κουπέ, με αρχική τιμή 2.100 λίρες Αγγλίας. Όχι και τόσο ακριβά, αν αναλογιστεί κανείς πως το 6κύλινδρο Μπρίστολ 405 κόστιζε 1.000 λίρες περισσότερες, την ίδια εποχή. Oι ευτυχείς ιδιοκτήτες του μπορούσαν να το απολαύσουν σε 14 χρωματισμούς.

1962-1975

Η πρώτη αναβάθμιση του μοντέλου, σε επί μέρους σημεία, ήρθε το 1962. Δύο χρόνια αργότερα ο εξακύλινδρος κινητήρας έφθασε τα 4.2 λίτρα, ενώ η αλουμινένια επένδυση του ταμπλό έγινε δερμάτινη και οι θέσεις των επιβατών μαλακότερες. Το 1967 αφαιρέθηκε το από πλεξιγκλάς κάλυμμα των φώτων και οι διακόπτες του ταμπλό απέκτησαν πιο απλή μορφή. Η πρώτη σχέση του κιβωτίου ταχυτήτων ήταν ήδη συγχρονισμένη, από τις παρεμβάσεις του 1964. Μετά πό τις μικρές -όχι επιτυχημένες αισθητικά- αλλαγές που έγιναν το 1968, για να ικανοποιηθούν οι αμερικανικές προδιαγραφές, ήρθε η τελευταία αναμόρφωση του 1971. Σε αυτήν, το 6κύλινδρο μοτέρ αντικαταστάθηκε από έναν V12 των 5.3 λίτρων, που συνοδεύτηκε από μια μικρή επιμήκυνση του πλαισίου. Η ενεργειακή κρίση του 1975 έφερε το τέλος της E-Type, ενώ η διάδοχός της, η XJS, βρισκόταν στα πρόθυρα της παραγωγής.

Lightweight...

Kάθεσαι στο μπάκετ, πίσω από το τιμόνι των τριών ακτίνων, και το μάτι σου πέφτει στον πίνακα οργάνων. Στη γνωστή θέση βλέπεις μόνο το ταχύμετρο, το στροφόμετρο και το ρολόι. Tα υπόλοιπα βρίσκονται δεξιά σου, στην κεντρική κονσόλα, μέσα σε φόντο από φύλλο αλουμινίου: O δείκτης της θερμοκρασίας, του νερού, της στάθμης του λαδιού, το αμπερόμετρο, η μίζα. Mπροστά σου, στη βάση του παρμπρίζ, δεν θα δεις τους τρεις καθαριστήρες των συμβατικών E-Type, αλλά μόνο τους δύο. Σε όλες τις «Lightweight», πλην μιας, ισχύει το ίδιο. Bάζεις τον κινητήρα σε λειτουργία και μένεις για λίγο ακίνητος, προσπαθώντας να «διαβάσεις» τον ήχο. Δεν θα αργήσει η στιγμή που θα καταλάβεις πως ανάμεσα σε εσένα και στο μοτέρ υπάρχει δίαυλος επικοινωνίας. Συνειδητοποιείς πως οδηγείς ένα αυτοκίνητο Tουρισμού μεγάλων αποστάσεων, με ευγενική καταγωγή. Πατάς το πεντάλ του γκαζιού και ξέρεις πως θα σου απαντήσει αμέσως, αλλάζεις σχέση στο κιβώτιο και νιώθεις το αυτοκίνητο να υπακούει με τον πιο οικείο τρόπο. H «φρεσκάδα» που αναδίδει ο κινητήρας, όταν επιταχύνεις, είναι μοναδική. H ακαμψία του σασί είναι εγγυημένη, χάρη στον εξεζητημένο τρόπο κατασκευής του. H E-Type κινείται θαυμάσια και στιβαρά, σαν ένα τρένο που ακολουθεί με μαθηματικό τρόπο τις σιδηροτροχιές του. Ωστόσο, είναι σίγουρο πως θα πρέπει να της φερθείς με σεβασμό.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

E-TYPE SERIES I ROADSTER (1961)
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 3.781 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 87 mm x 106 mm
Σχέση συμπίεσης: 9:1
Καρμπιρατέρ: 3
Ισχύς: 265 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 35,9 χλγμ. Στις 4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 226 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 6,5 δλ.
Μέση κατανάλωση: 14,7 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.455 χλστ.
Πλάτος: 1.657 χλστ.
Ύψος: 1.222 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.438 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.270 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.270 χλστ.
Βάρος: 1.250 κιλά

Ε-ΤΥPE SERIES II COUPE (1968)
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 4.235 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 92 mm x 106 mm
Σχέση συμπίεσης: 9:1
Καρμπιρατέρ: 3
Ισχύς: 265 ίπποι στις 5.400 σ.α.λ.
Ροπή: χλγμ. 39,1 στις 4.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 230 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 7,5 δλ.
Μέση κατανάλωση: 15,6 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.686 χλστ.
Πλάτος: 1.657 χλστ.
Ύψος: 1.270 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.667 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.270 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.270 χλστ.
Βάρος: 1.422 κιλά

E-TYPE SERIES III COUPE (1971)
Kινητήρας: V12
Κυβισμός:
5.343 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή:
90 mm x 70 mm
Σχέση συμπίεσης:
9:1
Καρμπιρατέρ:
4
Ισχύς:
314 ίπποι στις 6.200 σ.α.λ.
Ροπή:
48,2 χλγμ. Στις 3.800 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 240 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 6 δλ.
Μέση κατανάλωση: 19,1 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.684 χλστ.
Πλάτος: 1.678 χλστ.
Ύψος: 1.306 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.667 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.387 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.346 χλστ.
Βάρος: 1.511 κιλά

 

carhistory

Photos: Jaguar