Carhistory.gr Logo
  » product » 1951-2000 » Jaguar S-Type
Jaguar S-Type
1951-2000

Η S-Type ήταν ένα χαρισματικό αυτοκίνητο, που συνδύαζε το παραδοσιακό παρουσιαστικό των Jaguar με την πολυτέλεια, αλλά και με μια πρωτοποριακή για την εποχή ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση.

Η έλευση της δεκαετίας του '60 βρήκε την Jaguar σε μια κρίσιμη καμπή, κατά την οποία βρισκόταν σε εξέλιξη μια εκτεταμένη ανανέωση της γκάμας των μοντέλων της. Το 1961 η E-Type αντικατέστησε την αμιγώς σπορ διθέσια ΧΚ 150 και μαζί της όλη την προγενέστερη σειρά των αντίστοιχων Jaguar της δεκαετίας του '50, δηλαδή τις ΧΚ 140 και ΧΚ 120. Στο άλλο άκρο της γκάμας, στα μεγάλα πολυτελή τετράπορτα, η νέα Mk X έθεσε τέλος στη σειρά των Mk VII, Mk VIII και Mk IX, που είχαν φθάσει πλέον στα όρια της εξέλιξής τους. Στα καινούργια αυτά μοντέλα είχαν ενσωματωθεί σημαντικές καινοτομίες για την εποχή και για την κατηγορία τους. Αν και μοιράζονταν, ουσιαστικά, τους ίδιους κινητήρες με τους προκατόχους τους, είχαν αυτοφερόμενο αμάξωμα και ―το κυριότερο― ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση. Στη μεσαία σειρά της γκάμας, στις πασίγνωστες τετράπορτες Mk II, που είχαν παρουσιαστεί δύο χρόνια νωρίτερα (1959), δεν είχαν προλάβει οι τεχνικοί να ενσωματώσουν τους ίδιους... νεωτερισμούς, κι έτσι, ενώ είχαν κι εκείνες αυτοφερόμενο αμάξωμα, η πίσω ανάρτησή τους εξακολουθούσε να είναι παλιομοδίτικη, με άκαμπτο άξονα και ημιελλειπτικά φύλλα σούστας. Ωστόσο, παρέμειναν εξαιρετικά δημοφιλείς (έμειναν στην παραγωγή μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '60), λόγω της προσιτής τιμής και των καλών τους επιδόσεων σε σχέση με τη βαρύτερη Mk X, αλλά και την S-Type.



Η τελευταία γεννήθηκε λόγω της αξιοσημείωτης ζήτησης, που παρατηρήθηκε την εποχή εκείνη, για ένα πολυτελές τετράπορτο μοντέλο, το οποίο θα είχε compact διαστάσεις, σε αντίθεση με την τεράστια Jaguar Mk X. Ο Sir Williams Lyons (ο χαρισματικός ιδρυτής της εταιρείας) αποφάσισε να συνδυάσει αρμονικά σε ένα νέο μοντέλο τις καινοτομίες, που εισήγαγαν οι Mk X και E-Type, με τα κλασικά και κοινώς αποδεκτά εμφανισιακά χαρακτηριστικά της δημοφιλούς Mk II. Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία της S-Type, η οποία παρουσιάστηκε τον Σεπτέμβριο του 1963 και προσφερόταν σε δύο εκδόσεις, με κινητήρες χωρητικότητας 3.4 και 3.8 λίτρων. Ο εξακύλινδρος κινητήρας των 3.4 λίτρων αποδίδει 210 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. με ροπή πάνω από 30,6 χλγμ. μόλις στις 3.000 σ.α.λ. Η λειτουργία του κινητήρα στο ρελαντί είναι πολύ απαλή και η απόκρισή του στο γκάζι είναι άμεση και γραμμική.



Ανάρτηση
Το νέο μοντέλο έμοιαζε πολύ εξωτερικά με τη Mk II και είχε παρεμφερείς διαστάσεις, ενώ μοιραζόταν και πολλά από τα μηχανικά της μέρη. Εκτός, φυσικά, από την πίσω ανάρτηση, η οποία ήταν ίδια με αυτήν της Mk Χ σε κάπως πιο... συμμαζεμένη μορφή, αφού η S-Type ήταν μικρότερη. Πάντως, σχεδιαστικά τα δύο αυτοκίνητα ήταν πανομοιότυπα: ανεξάρτητη ανάρτηση, στηριγμένη σε ξεχωριστό υποπλαίσιο σχήματος γέφυρας, το οποίο εδραζόταν μέσω ελαστικών παρεμβυσμάτων (silent blocks) στο κυρίως αμάξωμα για απομόνωση θορύβου και κραδασμών. Είχε διπλά ανισομεγέθη ψαλίδια, συνδυασμένα με διπλά ομοαξονικά ελικοειδή ελατήρια και αμορτισέρ εκατέρωθεν των ημιαξονίων. Τέλος, επάνω στο υποπλαίσιο εδράζονταν και τα πίσω δισκόφρενα, τα οποία ήταν τοποθετημένα στις εξόδους του διαφορικού (inboard). H νέα πίσω ανάρτηση υπαγόρευσε και την αλλαγή στο σχεδιασμό του πίσω μέρους της S-Type, το οποίο επιμηκύνθηκε, αποκτώντας μεγαλύτερους προβόλους, παρόμοια φωτιστικά σώματα με την Mk Χ, αλλά και μεγαλύτερο χώρο αποσκευών από τη Mk II.

Μοντέλο-σφραγίδα

Αισθητικά, η S-Type είναι επηρεασμένη και από τα δύο αυτοκίνητα, αλλά, στην πραγματικότητα, πρόκειται για ένα διαφορετικό μοντέλο, που έχει ελάχιστα κοινά εξωτερικά εξαρτήματα. Αν και το ρύγχος της, με την πρώτη ματιά, μοιάζει πολύ με αυτό της Mk II, εντούτοις αυτό της S-Type ξεχωρίζει από τα χαμηλότερα τοποθετημένα φωτιστικά σώματα και από τα ενιαία φώτα θέσης-φλας, τα οποία αγκαλιάζουν τις γωνίες του αμαξώματος. Επίσης, οι προφυλακτήρες της είναι λεπτότεροι και σαφώς πιο κομψοί. Το πολυτελές σαλόνι του αυτοκινήτου είναι από μια άποψη, ένα περιβάλλον απολύτως οικολογικό: τα καθίσματα είναι επενδυμένα με δέρμα και το ταμπλό με πραγματικό ξύλο. Το εσωτερικό του είναι εμφανώς πιότερο προσεγμένο και μοιράζεται περισσότερα στοιχεία με αυτό της πολυτελέστερης Mk X. 'Eτσι, η S-Type κατατάσσεται στην κατηγορία των αυτοκινήτων, τα οποία απευθύνονταν στους... βιαστικούς οδηγούς, οι οποίοι εκτιμούσαν την πολυτέλεια (αλλά όχι και τις διαστάσεις) μιας Mk X συνδυασμένη με τις επιδόσεις μιας Mk II. Αποτελώντας ένα ιδανικό συγκερασμό ανάμεσα στα δύο προαναφερθέντα μοντέλα, η S-Type αγαπήθηκε πολύ από το κοινό τής κατηγορίας και στις μέρες μας θεωρείται ένα από τα καλύτερα κλασικά, πολυτελή, τετράπορτα μοντέλα της Jaguar. Η παραγωγή της διήρκεσε από το 1963 ώς το 1968, οπότε και αντικαταστάθηκε από τη XJ6. Στο διάστημα αυτό παρήχθησαν περίπου 25.000 αυτοκίνητα αυτού του τύπου, και στις δύο εκδόσεις (3.4 και 3.8 λίτρων).

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

JAGUAR S-TYPE 3.4
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά XK6 Series 1
Κυβισμός: 3.442 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 83 mm x 106 mm
Σχέση συμπίεσης: 8:1
Καρμπιρατέρ: SU HD6
Ισχύς: 210 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 29,7 χλγμ. στις 3.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανάρτηση εμπρός: Ανεξάρτητη, με διπλά, ισομεγέθη ψαλίδια, ελικοειδή ελατήρια, τηλεσκοπικά αμορτισέρ, αντιστρεπτική ράβδο
Ανάρτηση πίσω: Ανεξάρτητη, με διπλά ψαλίδια, διπλά ελικοειδή ελατήρια και τηλεσκοπικά αμορτισέρ, απλούς, διαμήκεις βραχίονες αντιστήριξης,αντιστρεπτική ράβδο
Ανώτατη ταχύτητα: 202 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 9,8 δλ.
Μέση κατανάλωση: 14 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.770 χλστ.
Πλάτος: 1.695 χλστ.
Ύψος: 1.384 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.727 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.403 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.378 χλστ.
Βάρος: 1.637 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1963-1968

 

 

 

carhistory

Κείμενο & φωτογραφίες: Κώστας Δημητρέλης