Carhistory.gr Logo
  » gran turismo » Jaguar XJS
Jaguar XJS
gran turismo

Όταν το βρετανικό φλέγμα συναντήθηκε με το αμερικανικό δολάριο, «ερωτεύτηκαν» ο ένας τον άλλον κι έμειναν μαζί για 21 χρόνια. Την Αυτοκίνηση, κανένας δεν τη ρώτησε αν συμφωνεί...

Όταν η «E-Type» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1961, πολλοί αναρωτήθηκαν αν το νέο Grand Tourer της Jaguar θα ήταν άξιο να διαδεχθεί ένα «all time classic» αυτοκίνητο όπως η «ΧΚ 120-150» ή αν η προκάτοχος θα έριχνε βαριά τη σκιά της πάνω στον απόγονο. Μάταιος φόβος: ή –σωστότερα- «ΧΚ-Ε» δεν είχε πρόβλημα να αντικρύσει οποιονδήποτε τετράτροχο θρύλο, καθώς κι η ίδια σύντομα περιβλήθηκε με αυτόν. Σχεδιασμένη με μοναδικό τρόπο από τον αεροδυναμιστή Malcolm Sayer κι εφοδιασμένη με τον αριστουργηματικό 6κύλινδρο σε σειρά κινητήρα του Harry Weslake, έμεινε στην επικαιρότητα για δεκατρία χρόνια. H «E-Type» αρίθμησε συνολικά πάνω από 70.000 μονάδες παραγωγής, που βγήκαν από το εργοστάσιο του Κόβεντρι σε τρείς φάσεις: Series 1 (1961-68), Series 2 (1969-71) και Series 3 (1971-74). Πέρα από αυτές τις «συμβατικές» μορφές του, το βρετανικό sport διθέσιο απέκτησε την περίοδο 1963-1964 και μια ολιγάριθμη αγωνιστική έκδοση, την «Lightweight Coupe», που αρίθμησε μόλις δώδεκα αυτοκίνητα.

Ασχημαίνοντας την E-Type
Τα πράγματα έπαψαν να είναι τόσο όμορφα το 1971, όταν το αυτοκίνητο επιμηκύνθηκε αποκτώντας παράλληλα με το νέο 12κύλινδρο κινητήρα νέους προφυλακτήρες και κύρτωση πίσω, που αλλοίωνε τις υπέροχες καμπύλες του. Δεν ήταν λίγοι εκείνοι που απέστρεψαν το βλέμμα τους από πάνω της, μόλις αντίκρυσαν την αμερικάνικη «βερσιόν» της: «Θεέ της μηχανολογίας, τι της έκαναν;». Ευτυχώς, το μαρτύριο δεν κράτησε πολύ, αφού η παγκόσμια πετρελαϊκή κρίση του 1974 της επέτρεψε να αποσυρθεί, με το κεφάλι ψηλά ακόμη.

Αναζητώντας την ομορφιά
Στις 10 Σεπτεμβρίου του 1975 η «XJS», βασισμένη στο πολυτελές sedan «XJ», ανέλαβε και επίσημα το δύσκολο έργο της διαδοχής της «Ε-Τype». Αν και σαφώς ήταν ένα επιβλητικό sport αυτοκίνητο, που κατόρθωσε να μείνει στην παραγωγή για 21 χρόνια, η απόστασή του από τον μύθο της προκατόχου του δεν καλύφθηκε ποτέ. Ίσως να έφταιξε η «αμερικανίζουσα» αισθητική του, που του επέβαλε διαστάσεις όχι τόσο αποδεκτές στην κουλτούρα του Ευρωπαίου αυτοκινητιστή. Ίσως πάλι να έφταιξε η αγωνία της Jaguar να φτιάξει κάτι εντελώς ξεχωριστό, σάν να φοβόταν να συμφιλιωθεί με τα διαχρονικά χαρακτηριστικά της «E-Type». Παρά ταύτα, δεν τη θυμόμαστε μόνο όταν την οδηγούσε ο Ian Ogilvy στο «Return of the Saint». Η «XJS» υπέστη δύο σημαντικές ανανεώσεις, το 1981 και το 1991, όταν πια η βρετανική εταιρεία βρισκόταν στο άρμα της Ford. Το 1996 παρέδωσε τα σκήπτρα στην οκτακύλινδρη «ΧΚ8», που προερχόταν από το project «Χ100» του 1992, με τη συνολική παραγωγή της να αριθμεί 115.413 μονάδες.

ΑΡΙΘΜΟΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
1975-1981
Coupe: 14.800
1982-1991
Coupe: 55.822
Targa-Convertible: 5.013
Convertible: 12.372
1992–1996
Coupe: 8.832
Convertible: 18.574

TEXNIKA XAΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
JAGUAR XJS SERIES I
Kινητήρας: 12κύλινδρος σε διάταξη V
Κυβισμός: 5.343 κ.εκ.
Ισχύς: 289 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 40,7 χλγμ. στις 3.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 241 χλμ/ώρα
Μήκος: 4.870 χλστ.
Πλάτος: 1.790 χλστ.
Ύψος: 1.260 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.590 χλστ.
Βάρος: 1.750 κιλά
Σύστημα διεύθυνσης: κρεμαγιέρα με σερβό
Aνάρτηση εμπρός: Tραπεζοειδή τριγωνικά εγκάρσια ψαλίδια και κυλινδρικά ελατήρια, ράβδος εξισορρόπησης
Ανάρτηση πίσω: Ανεξάρτητη, με επιμήκεις βραχίονες στήριξης φέροντα ημιαξόνια και δοκούς οδηγούς, δύο κυλινδρικά ελατήρια με ομοαξονικά αμορτισέρ σε κάθε πλευρά, ράβδος εξισορρόπησης

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Jaguar