Carhistory.gr Logo
  » sportscars » Jaguar XK Series
Jaguar XK Series
sportscars

Αυτή η Jaguar είναι ένα από τα πιο πολύτιμα κοσμήματα σε τροχούς που μας κληροδότησε η άλλοτε ένδοξη και κραταιά βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία.

H εξαιρετική σειρά «ΧΚ», που στόλισε με την παρουσία της τους δρόμους της Ευρώπης από το 1948 έως το 1961, οφείλει την επιτυχία της σε τρεις ικανότατους ανθρώπους. Ο ένας είναι ο αεροναυπηγός Μάλκολμ Σέιερ, ο οποίος επιμελήθηκε τα διαφόρων τύπων αμαξώματά της. Ο δεύτερος, ο μηχανικός Χάρι Γουεσλέικ, που σχεδίασε τον 6κύλινδρο σε σειρά κινητήρα της και, στη συνέχεια, φρόντιζε για την αναβάθμισή του. Oι παραπάνω δούλευαν συντονισμένα υπό την εποπτεία του τεχνικού επιθεωρητή της εταιρείας Γουίλιαμ Χέινς, που ήταν ο υπεύθυνος του προγράμματος των «ΧΚ». Υψηλότερα από όλους βρισκόταν ο μετέπειτα Σερ Γουίλιαμ Λάιονς, ιδιοκτήτης της Jaguar, που ζητούσε από τους ανθρώπους του να του παρουσιάσουν ένα αυτοκίνητο άξιο να διαδεχθεί την υψηλής αισθητικής «SS», με την οποία η εταιρεία του απέκτησε ένα πολύ καλό όνομα στην αγορά τη δεκαετία του ’30. Στο Σαλόνι του «Εarl’s Court» του Λονδίνου το 1948, οι επισκέπτες μπορούσαν να θαυμάσουν για πρώτη φορά την ΧΚ 120. Ο αριθμός πλάι στα διακριτικά «ΧΚ» υποδήλωνε την ταχύτητα του αυτοκινήτου σε μίλια. Το διθέσιο εκείνο coupe ήταν το πρώτο που φορούσε κινητήρα, ο οποίος είχε σχεδιαστεί αποκλειστικά για τις Jaguar. Με χρήση αλουμινίου και ελαστική λειτουργία σε όλο το εύρος των στροφών του, δέχθηκε επίσης τις «περιποιήσεις» του συνεργείου των Κούπερ. Με τις τέσσερις βασικές του εκδόσεις χωρητικότητας 2.8, 3.4, 3.8 και 4.2 λίτρων εφοδιάστηκαν σχεδόν όλα τα μοντέλα παραγωγής, μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’70. Ο κινητήρας του Γουεσλέικ διεκδικεί σήμερα μία περίοπτη θέση στην ιστορία της μηχανολογίας. Όσο για τον δημιουργό του δεν έμεινε μόνο εκεί, καθώς αρκετά χρόνια αργότερα σχεδίασε το 12κύλινδρο μηχανικό σύνολο, με το οποίο το Εagle του Νταν Γκέρνι κέρδισε το Βελγικό Grand Prix του 1967. Η Jaguar XK 120 κυκλοφόρησε μέχρι το 1954, σε εκδόσεις Roadster και Coupe με τιμή 2.100 λίρες Αγγλίας, ενώ οι υποψήφιοι ιδιοκτήτες του μπορούσαν να επιλέξουν ανάμεσα σε 14 χρωματισμούς. Ως το 1957 η ΧΚ αντιπροσωπεύτηκε από την «140», που σήμαινε αντίστοιχα πως αυτή η Jaguar μπορούσε να ταξιδεύει με 140 μίλια την ώρα. Εκείνη έδωσε τη θέση της στην «150», που έμεινε στην παραγωγή ως το 1961 κι ολοκλήρωσε τη σειρά, ενώ στο πλαίσιό της τοποθετήθηκε και το μεγαλύτερο σε κυβισμό μηχανικό σύνολο, των 3.8 λίτρων. Η τελευταία ΧΚ διατέθηκε και σε ισχυροποιημένες εκδόσεις «S», που απέδιδαν 250 ίππους με τον κινητήρα των 3.4 λίτρων και 265 με τον 3.8. Το Μάρτιο του 1961 το αυτοκίνητο αποστρατεύτηκε με πλήρη δόξα και τιμή, δίνοντας τη θέση του στην επίσης διαχρονική, όπως αποδείχθηκε τα επόμενα χρόνια, «Ε-Τype».



Η «ΧΚ» στους αγώνες
Η ισχύς της ΧΚ 120 αυξάνονταν κατά 30 ίππους στην αγωνιστική της έκδοση. Bρέθηκε στην ακμή της σταδιοδρομίας της στις τότε ειδικές διαδρομές του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλλυ το 1953, με νίκες στο RAC και στο Aκρόπολις, αφού προηγήθηκε η δεύτερη θέση στο Mόντε Kάρλο. Η ώρα για την πρώτη θέση στο πριγκιπάτο έφτασε τρία χρόνια αργότερα, το 1956, με «άρμα» πλέον την «140». Η ΧΚ ήταν το καλύτερο αυτοκίνητο εκείνης της εποχής για τον ιδανικό ερασιτέχνη που ήθελε και μπορούσε να μπει στον αγώνα και να δώσει μάχη για τη νίκη. To ζεύγος Έιπλγιαρντ (Ίαν και Πατ) υπήρξε το πιο αντιπροσωπευτικό του πλήρωμα στα ράλι. Στους ελληνικούς αγώνες της εποχής συνδέθηκε περισσότερο με το Νίκο Παπαμιχαήλ, που νίκησε μαζί της το πρώτο ράλλυ Ακρόπολις και αγωνίστηκε τόσο με την ΧΚ 140, όσο και με τη ΧΚ 150.

H XK Series σε αριθμούς...
XK 120 Roadster Soft Top: 1948-1954, 7.631 μονάδες
XK 120 Fixed Head Coupe: 1951-1954, 2.678 μονάδες
XK 120 Drophead Coupe: 1953-1954, 1.769 μονάδες
XK 140 Roadster Soft Top: 1954-1957, 3.347 μονάδες
XK 140 Fixed Head Coupe: 1954-1957, 2.797 μονάδες
XK 140 Drophead Coupe: 1955-1957, 2.740 μονάδες
XK 150 Roadster Soft Top: 1958-1961, 1.339 μονάδες
XK 150S Roadster Soft Top: 1958-1961, 924 μονάδες
XK 150 Fixed Head Coupe: 1957-1961, 4.101 μονάδες
XK 150S Fixed Head Coupe: 1958-1961, 349 μονάδες
XK 150 Drophead Coupe: 1957-1961, 2.489 μονάδες
XK 150S Drophead Coupe: 1958-1961, 193 μονάδες

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

XK 120 FIXED HEAD COUPE
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 3.442 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 83 mm x 106 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.0:1
Καρμπιρατέρ: 2 SU H6
Ισχύς: 160 ίπποι στις 5.000 σ.α.λ.
Ροπή: 26,6 χλγμ. στις 2.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 193 χλμ/ώρα
0-100 χλμ/ώρα: 9,9 δλ.
Μήκος: 4.270 χλστ.
Πλάτος: 1.550 χλστ.
Ύψος: 1.270 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.300 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.270 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.590 χλστ.
Βάρος: 1.143 κιλά
 
XK 140 FIXED HEAD COUPE
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 3.442 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 83 mm x 106 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.0:1
Καρμπιρατέρ: 2 SU H6
Ισχύς: 190 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 28,7 χλγμ. στις 2.500 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 208 χλμ/ώρα
0-100 χλμ/ώρα: 11 δλ.
Μήκος: 4.470 χλστ.
Πλάτος: 1.640 χλστ.
Ύψος: 1.372 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.310 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.280 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.590 χλστ.
Βάρος: 1.295 κιλά
 
XK 150 FIXED HEAD COUPE
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 3.781 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 87 mm x 106 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.0:1
Καρμπιρατέρ: 2 SU H6
Ισχύς: 220 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Ροπή: 33,1 χλγμ. στις 3.000 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 212 χλμ/ώρα
0-100 χλμ/ώρα: 8 δλ.
Μήκος: 4.496 χλστ.
Πλάτος: 1.638 χλστ.
Ύψος: 1.397 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.302 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.302 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.591 χλστ.
Βάρος: 1.473 κιλά

carhistory

Photos: Jaguar