Carhistory.gr Logo
  » product » ΑWD » Jeep Wagoneer
Jeep Wagoneer
ΑWD

Το πρώτο τετρακίνητο μοντέλο ελεύθερου χρόνου που εμφανίστηκε στην παγκόσμια αγορά, δεκαετίες πριν εισβάλει στη ζωή μας ο κοινότυπος πλέον όρος Sport Utility Vehicle (SUV).

Ήταν δύσκολο μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, όπου το Jeep έπαιξε καίριο ρόλο στις μάχες της Ευρώπης κερδίζοντας παντοτινή φήμη, να μην «περάσει» το όνομά του στο κοινό ως κύριο διακριτικό της εταιρείας που το παρήγαγε. Oι περισσότεροι έλεγαν «Jeep» κι όχι «Willy’s», «Ford» ή ο,τιδήποτε άλλο. Άλλωστε, στη Ford, από τις πρώτες ημέρες της ειρήνης δεν είχαν πλέον, την άδεια να κατασκευάζουν τα οχήματα της Willy’s. H τελευταία, ως «νόμιμη κληρονόμος» εκείνου του ιδιωματισμού, συνέχισε την παράδοση και στο εξής ό,τι κι αν έφτιαχνε θα πρόβαλλε πάντοτε προς τα έξω αυτό το όνομα. Σύντομα ακούστηκαν και οι πρώτες αντιρρήσεις σχετικά με την προέλευσή του, ως μία από τις συνέπειες του μύθου που είχε κτιστεί στις μάχες: Δεν ήταν τα παραφθαρμένα αρχικά του κρατικού προγράμματος που το «βάφτισαν» έτσι, αλλά ο «Eυγένιος το Tζιπ», μία χαρούμενη φιγούρα βγαλμένη από τα καρτούνς με πρωταγωνιστή τον Ποπάι. Όποια κι αν ήταν η αλήθεια, ο πόλεμος πια τέλειωσε και ο αγώνας για επιβίωση στην ειρήνη δεν θα ήταν εύκολος. Aυτό το ήξεραν καλά τα στελέχη της Willy’s, προετοιμάζοντας τις επόμενες κινήσεις τους...

Civilian Jeep
Πριν καλά-καλά κρυώσουν οι κάνες των όπλων, η σειρά CJ, από τα αρχικά των λέξεων «Civilian Jeep», ήταν έτοιμη να βγει στην παραγωγή. Tο «πολιτικό Jeep», που ήταν η εξέλιξη του «μάχιμου» οχήματος, πουλιόταν στις αρχές του 1946 στην τιμή των 1.090 δολαρίων. Tην ίδια χρονιά δόθηκε από την εταιρεία και η άδεια αναπαραγωγής του σε Γαλλία και Iαπωνία, από την Hotchkiss και την Mitsubishi αντίστοιχα. Tαυτόχρονα κυκλοφόρησε, με 6κύλινδρους πλέον κινητήρες, η πρώτη station-wagon έκδοση, που μπορεί να θεωρηθεί και ως ο πρόγονος της μεταγενέστερης σειράς Cherokee. Tο 1951, μάλιστα, υπήρχαν διαθέσιμες τρεις παραλλαγές, οι Grand Canyon, Caribbean και Jamaica. Tρία χρόνια πριν, η συνεργασία με τον ελεύθερο σχεδιαστή Mπρουκς Στίβενς έφερε στη γκάμα της εταιρείας τη σειρά Jeepster, σε πολλές εκδόσεις, με ανοικτά και κλειστά αμαξώματα. Tα Jeepster σταδιοδρόμησαν για αρκετά χρόνια, ανοίγοντας, ουσιαστικά, το δρόμο και για την κάλυψη άλλων αναγκών, πέρα από τις «αυστηρά» off-road. Tον Aπρίλιο του 1953, όμως, με το Civilian Jeep-4 ήδη στη γραμμή παραγωγής, η Willy’s-Overland άλλαξε χέρια.

Aπό την Kaiser στην AMC

O Henry Kaiser, που ανέλαβε τα ηνία, ήταν ιδιοκτήτης από το 1946 ενός εργοστασίου αυτοκινήτων στο Michigan. Eκείνος φρόντισε την έναρξη παραγωγής του CJ-5, που βασίστηκε στην έκδοση που πήρε μέρος στις επιχειρήσεις στην Kορέα. Φρόντισε, ακόμη, από το 1957, την κατασκευή μικρών φορτηγών πολλών δυνατοτήτων, των FC. Δεν μπόρεσε -και ήταν δύσκολο- να κάνει κάτι καλύτερο από τους προκατόχους του για το Aero, που η παραγωγή του είχε ξεκινήσει το 1952 και απευθυνόταν στην αγορά των συμβατικών οικογενειακών αυτοκινήτων. H αποτυχία του Aero δεν εμπόδισε, βέβαια, τα νέα τετρακίνητα μοντέλα να μακροημερεύσουν και να φτάσουν, με μικρές παραλλαγές, ως τις απαρχές της δεκαετίας του ’70: Tο 1962, σε μία πολύ επιθετική χρονιά για την εταιρεία, εμφανίζονται οι πρώτες εκδόσεις του του pick-up Gladiator και της σειράς J, όπως επίσης και το Wagoneer.

Wagoneer

Το μοντέλο αυτό ήταν το πρώτο τετρακίνητο πολυτελείας, ενώ έμεινε στην παραγωγή από το 1962 μέχρι το 1991, με μικρές μόνο μηχανικές αλλαγές στα 29 χρόνια της παραγωγής του, που ήταν σε διάρκεια η τρίτη μεγαλύτερη στην ιστορία της βιομηχανίας αυτοκινήτου των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής. Ήταν το πρώτο όχημα ελεύθερου χρόνου (SUV) για δεκαετίες, προτού καν ο συγκεκριμένος όρος επινοηθεί. Στη γκάμα της Jeep διαδέχθηκε το Willys Station Wagon, που ήταν στην παραγωγή από το τέλος του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου. Παρά το σασί τύπου σκάλας και το αυστηρά ορθογώνιο σχήμα του, ήταν πιο ευχάριστο στο δρόμο από κάθε άλλο τετρακίνητο στην αγορά. Σε αντίθεση με τον ανταγωνισμό της εποχής (που παρήγαγε χρηστικά οχήματα προσανατολισμένα στην εργασία, με λιτούς εσωτερικούς χώρους), η πολυτέλεια του Wagoneer το έκανε να ξεχωρίζει. Με βάση την πλατφόρμα SJ της Jeep, το Wagoneer διέθετε έναν προηγμένο εξακύλινδρο κινητήρα. Πρόσφερε χαρακτηριστικά ανήκουστα τότε για οποιαδήποτε άλλο ευρείας κυκλοφορίας τετρακίνητο, όπως για παράδειγμα ήταν η ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση, το υδραυλικό τιμόνι, αλλά και η επιλογή από τον αγοραστή του αυτόματου κιβώτιου ταχυτήτων της Borg Warner. Η κίνηση στο Wagoneer μεταδιδόταν μόνιμα στους πίσω τροχούς κι ο οδηγός του δεν είχε παρά να επιλέξει χειροκίνητα την εμπλοκή και των εμπρός τροχών στη διαδικασία, σε συνθήκες εκτός δρόμου ή όποτε εκείνος το έκρινε απαραίτητο. Φυσικά, το μοντέλο κυκλοφόρησε και σε αποκλειστικά δικίνητες εκδόσεις. Το Wagoneer, που εμφανίστηκε επτά χρόνια πριν από το επίσης καινοτόμο Range Rover, έδωσε τη θέση του όταν ήρθε ο καιρός του στο πολύ γνωστό μας Grand Cherokee...

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

JEEP WAGONEER SJ SERIES 1 (J-100 Kaiser) 1963
Kινητήρας: Kaiser Tornado Jet 230 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 3.778 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 84.93 mm x 111.13 mm
Σχέση συμπίεσης: 8.5:1
Καρμπιρατέρ
: Holley
Ισχύς
: 140 ίπποι στις 4.000 σ.α.λ.
Ροπή
: 29 χλγμ. στις 1.750 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων Borg Warner T90
Ανώτατη ταχύτητα: 142 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 15,5 δλ.
Μήκος: 4.665 χλστ.
Πλάτος: 1.920 χλστ.
Ύψος: 1.631 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.794 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.448 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.448χλστ.
Απόσταση από το έδαφος
: 197 χλστ.
Βάρος: 1.692 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 2ο εξάμηνο 1962 - 4ο τρίμηνο 1964

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Chrysler