Carhistory.gr Logo
  » gran turismo » Jensen 541
Jensen 541
gran turismo

Παράξενο, εκκεντρικό ή ιδιόρρυθμο, το grand tourer της Jensen Motors είναι σε θέση να τραβάει ακόμα τα βλέμματα, αν βέβαια λόγω της σπανιότητάς του καταφέρουν κάποιοι να το συναντήσουν κάποτε στο δρόμο τους.

Το 541 και τα παράγωγά του κατασκευαζόταν από τη Jensen Motors την περίοδο 1954-1963. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό κατά τη διάρκεια της διεθνούς έκθεσης του Λονδίνου, τον Οκτώβριο του 1953. Διέθετε σασί από χάλυβα και κινητήρας του ήταν ο τετράλιτρος εξακύλινδρος σε σειρά της Austin, για την αναπνοή του οποίου φρόντιζαν τρία καρμπιρατέρ της SU. Το μηχανικό του σύνολο συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων και οι πόρτες του ήταν από αλουμίνιο. Η εμπρός ανάρτησή του ήταν ανεξάρτητη με ράβδο Panhard, ενώ πίσω υπήρχε άκαμπτος άξονας. Τα πρώτα αυτοκίνητα αυτού του τύπου ήταν εφοδιασμένα με ταμπούρα, όμως από το 1956 με την έκδοση Deluxe αυτά αντικαταστάθηκαν με δισκόφρενα της Dunlop σε όλους τους τροχούς, καθιστώντας το 541 το πρώτο βρετανικό τετραθέσιο μοντέλο που υιοθέτησε αυτήν την επιλογή. Επί της ουσίας επρόκειτο για ένα πολυτελές μοντέλο, με δερμάτινα καθίσματα και καλά εξοπλισμένο εσωτερικό.

Ιδιορρυθμίες...
Το πιο εντυπωσιακό σε αυτό το μοντέλο της Jensen είναι τα πρωτόγνωρα για την εποχή εκείνη υλικά κατασκευής του, με τις βάσεις των προφυλακτήρων και τις πόρτες καμωμένες από αλουμίνιο, ενώ για το υπόλοιπο αμάξωμα είχε μερικώς χρησιμοποιηθεί πολυεστερική ρητίνη για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο παραγωγής. Οι... παραξενιές του 541 όμως δεν τελείωναν εκεί, αφού ανασηκωνόταν ολόκληρο το εμπρός μέρος του, αποκαλύπτοντας τους πλαστικούς του θόλους, που εκτελούσαν και χρέη αεραγωγών για τον θάλαμο των επιβατών. Το καπάκι της μάσκας έκλεινε με ένα απλό συρματόσχοινο, προκειμένου το προπολεμικά κατασκευασμένο μηχανικό του σύνολο να θερμαίνεται ταχύτερα. Οι ιδιορρυθμίες συνεχίζονταν και πίσω, με το καπό του χώρου αποσκευών να ανοίγει προς τα πίσω, μετατρέποντας τη φόρτωση και την εκφόρτωση των διαφόρων αντικειμένων σε μια σύνθετη εξίσωση. Επίσης, οι διακόπτες και οι λάμπες στο ταμπλό έμοιαζαν να μην έχουν καμιά σχεδιαστική συγγένεια μεταξύ τους, ενώ ακουγόταν ότι ήταν διαφορετικές σε κάθε αυτοκίνητο του συγκεκριμένου τύπου. Και δεν τελειώσαμε ακόμη, αφού όλες του οι διάφανες επιφάνειες εξαιρουμένου του εμπρός και του πίσω παρμπρίζ ήταν ακρυλικές και όχι γυάλινες. Τέλος, αν χρειαζόσουν θέρμανση για σένα και τους επιβάτες σου, μπορούσες να την ανοίξεις (αλλά και να την κλείσεις) μόνο από το χώρο του κινητήρα.

...και αντιγραφές

Παρά την εκκεντρικότητα και το ασυνήθιστο των επιλογών του από σχεδιαστικής και κατασκευαστικής πλευράς, το 541 έδωσε μια από τις ιδέες του σε ένα μεγάλου διαμετρήματος εργοστάσιο παραγωγής αυτοκινήτων, που δεν ήταν άλλο από τη γερμανική Mercedes-Benz. Ο λόγος για τα διάσημα φρύδια που διέτρεχαν τις δύο πλαϊνές επιφάνειες επάνω από τους εμπρός τροχούς της all-time-classic σήμερα 300 SL του 1954, τα οποία ήταν πιστή αντιγραφή από το μοντέλο της Jensen Motors.

Η συνέχεια και το τέλος

Το 1957 το 541 έδωσε τη θέση του στο 541 R, που φορούσε τον ίδιο τετράλιτρο κινητήρα, αναβαθμισμένο όμως στους 150 ίππους, ο οποίος εξόπλιζε το Austin Sheerline. Τρία χρόνια αργότερα το 541 R αντικαταστάθηκε από το 541 S με το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων των τεσσάρων σχέσεων της General Motors. Στις αρχές του 1963, το παράξενο grand tourer με τον τριψήφιο κωδικό παραχώρησε τη θέση του στο C-V8, περνώντας οριστικά στην ιστορία. Η συνολική παραγωγή του 541, και στα τρία ορόσημά της, αρίθμησε 546 μονάδες.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

JENSEN 541 (1955)
Αμάξωμα: Δίθυρο coupe
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά της Austin
Κυβισμός: 3.993 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 87.31 mm x 111.13 mm
Σχέση συμπίεσης: 6.8:1
Καρμπιρατέρ: 3 SU
Ισχύς: 135 ίπποι στις 3.700 σ.α.λ.
Ροπή: 28,9 χλγμ. στις 2.200 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Xειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 178 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 11,2 δλ.
Μήκος: 4.470 χλστ.
Πλάτος: 1.600 χλστ.
Ύψος: 1.346 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.667 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.317 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.304 χλστ.
Βάρος: 1.219 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1954-1958
Μονάδες παραγωγής: 226

JENSEN 541 R (1957)
Αμάξωμα: Δίθυρο coupe
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά της Austin
Κυβισμός: 3.993 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 87.31 mm x 111.13 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.6:1
Καρμπιρατέρ: 2 SU
Ισχύς: 150 ίπποι στις 4.100 σ.α.λ.
Ροπή: 31,4 χλγμ. στις 2.400 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Xειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 201 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 9,7 δλ.
Μήκος: 4.521 χλστ.
Πλάτος: 1.600 χλστ.
Ύψος: 1.346 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.667 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.317 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.304 χλστ.
Βάρος: 1.396 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1957-1960
Μονάδες παραγωγής: 193

JENSEN 541 S (1960)
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 3.993 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 87.3 mm x 111.1 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.4:1
Καρμπιρατέρ: 3 SU HD6
Ισχύς: 150 ίπποι στις 4.100 σ.α.λ.
Ροπή: 31,4 χλγμ. στις 2.400 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο GM Hydra-Matic 4 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 193 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 13,8 δλ.
Μήκος: 4.521 χλστ.
Πλάτος: 1.702 χλστ.
Ύψος: 1.384 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.667 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.402 χλστ.
Βάρος: 1.422 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1960-1963
Μονάδες παραγωγής: 127

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας