Carhistory.gr Logo
  » gran turismo » Jensen FF
Jensen FF
gran turismo

Μπορεί να μην ευτύχησε από εμπορικής πλευράς, λόγω και του ιδιαίτερου αγοραστικού κοινού στο οποίο απευθυνόταν, πέρασε όμως στην ιστορία ως το πρώτο τετρακίνητο επιβατικό αυτοκίνητο.

Η Jensen Motors ιδρύθηκε το 1936 από τους σχεδιαστές αμαξωμάτων Richard και Alan Jensen και για τριάντα χρόνια δημιουργούσε κομψά μοντέλα, κατασκευασμένα με την τυπική βρετανική αρχιτεκτονική. Η επανάσταση προέκυψε το 1966 με το FF, που ήταν το πρώτο αυτοκίνητο με μόνιμη τετρακίνηση και φρένα με ΑΒS.



Για την τετρακίνηση φρόντιζε το σύστημα Ferguson Formula 1, μοιράζοντας ανισομερώς τη ροπή στους δύο άξονες, ενώ για την αποφυγή του μπλοκαρίσματος των τροχών επιστρατευόταν το σύστημα Μaxaret, που ήταν εφεύρεση της Dunlop. Ο V8 κινητήρας των 6.3 λίτρων της Chrysler, ισχύος 325 ίππων, επιτάχυνε το αυτοκίνητο από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε 8,2 δλ. και του προσέδιδε ανώτατη ταχύτητα 208 χλμ./ώρα. Η παραγωγή του FF σταμάτησε το 1971, αριθμώντας συνολικά 320 μονάδες, ενώ η εταιρεία ανέστειλε οριστικά τις εργασίες της το 2002.

 

Ferguson Formula
Η χρήση της τετρακίνησης σε επιβατικό αυτοκίνητο ήταν τελείως ασυνήθιστη επιλογή για την εποχή και στην περίπτωση του Jensen FF προηγήθηκε κατά πέντε χρόνια από την αντίστοιχη προσπάθεια της Subaru, ενώ για να φθάσουμε στην επόμενη εμφάνιση της κίνησης σε όλους τους τροχούς σε επιβατικό μοντέλο παραγωγής χρειάστηκε να περάσει σχεδόν μια δεκαετία (Audi Quattro).



Τα αρχικά FF υποδηλώνουν την Ferguson Formula, την δεύτερη εταιρεία μετά την Cisitalia που τόλμησε να αγωνιστεί στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της Formula 1 με τετρακίνητο μονοθέσιο. Στην περίπτωση του ιταλικού αγωνιστικού των αρχών της δεκαετίας του '50 δεν υπήρχαν λεφτά για εξέλιξη, όμως ο κινητήρας βρισκόταν πίσω, ενώ στο Ferguson P99 του 1961 είχε τοποθετηθεί στη λάθος θέση (μπροστά) και παρά την άψογη συμπεριφορά του στην πίστα δεν είχε καμία τύχη, αφού ήταν ξεπερασμένο τεχνολογικά.

FF

Το FF ήταν ένα αυτοκίνητο παρόμοιας εμφάνισης με το πισωκίνητο Interceptor, μεγαλύτερο όμως σε μήκος κατά 127 mm και πολύ διαφορετικό από μηχανολογικής πλευράς. Αν και ήταν ένα ιδιαίτερα καινοτόμο όχημα από τεχνική άποψη, δεν υπήρξε εμπορικά επιτυχημένο. Η τιμή αγοράς του (5.340 λίρες Αγγλίας το 1967) ήταν υψηλότερη κατά 30% περίπου από το Interceptor και ασφαλώς πιο πάνω από το μέσο όρο των GT μοντέλων πολυτελείας, τα οποία μάλιστα υπογράφονταν από πολύ πιο διάσημους κατασκευαστές. Επιπλέον, το αυτοκίνητο που προσφερόταν μόνο με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων είχε σχεδιαστεί δεξιοτίμονο, χωρίς μάλιστα καμία τεχνική πρόβλεψη-οδηγία για τη μετακίνησή του τιμονιού αριστερά, προκειμένου να προωθηθεί στις μεγαλύτερες αγορές και να αφήσει κέρδη στην εταιρεία. Το πρόβλημα λύθηκε στις αρχές του 1970, με την εμφάνιση της FF MK2, όμως η ευκαιρία είχε πια χαθεί. Δύο χρόνια νωρίτερα, τον Σεπτέμβριο του 1968, το τετρακίνητο Jensen υποβλήθηκε σε μια μικρή αναθεώρηση της εμφάνισης του εμπρός μέρους του. Το βρετανικό grand tourer μοντέλο δεν απέκτησε ποτέ convertible έκδοση, ενώ μόλις 10 είναι τα αυτοκίνητα που πιστεύεται ότι εξοπλίστηκαν με τον κινητήρα Hemi των 7.2 λίτρων της Chrysler.

TEXNIKA XAΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

JENSEN FF MK I (1966)
Kινητήρας: Chrysler FirePower V8
Κυβισμός: 6.277 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 107.95 mm x 85.72 mm
Σχέση συμπίεσης: 10:1
Καρμπιρατέρ: Carter AFB 4
Ισχύς: 325 ίπποι στις 4.600 σ.α.λ.
Ροπή: 58,7 χλγμ. 2.800 στις σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: AWD Ferguson F1
Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο 3 σχέσεων Chrysler TorqueFlite A727
Ανώτατη ταχύτητα: 208 χλμ/ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 8,2 δλ.
Μέση κατανάλωση: 21,3 λτ./100 χλμ.
Μήκος: 4.851 χλστ.
Πλάτος: 1.778 χλστ.
Ύψος: 1.346 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.769 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.445 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.445 χλστ.
Βάρος: 1.727 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1966-1969 MK1, 1969-9171 MK2
Μονάδες παραγωγής: 320

 

carhistory

.