Carhistory.gr Logo
  » america » Kaiser KF-161
Kaiser KF-161
america

To πανέμορφο convertible του Howard Darrin, με τις συρόμενες πόρτες οδηγού και συνοδηγού, που αδικήθηκε από τις περιστάσεις της εποχής του. 

Τα έργα και οι ημέρες του Αμερικανού σχεδιαστή Howard «Dutch» Darrin στον κλάδο της Αυτοκίνησης ξεκίνησαν λίγο πριν τα μέσα της δεκαετίας του '20 στο Παρίσι, όταν από κοινού με τον ομοεθνή του Thomas Hibbard ίδρυσε μια εταιρεία με τον διακριτικό τίτλο «Hibbard & Darrin». Τα χρόνια που ακολούθησαν oι δύο συνεταίροι ξεχώρισαν για τις πρωτοποριακές ιδέες τους, αλλά πριν προλάβουν να αποκομίσουν σημαντικά οφέλη ζημιώθηκαν με τη σειρά τους από τις συνέπειες της Μεγάλης Ύφεσης, που ενέσκηψε μετά το Κραχ του 1929. Η κοινή επαγγελματική ζωή τους τερματίστηκε το 1931, όταν ο Hibbard είπε το ναι σε μια θέση στο τμήμα σχεδιασμού της General Motors. Ο Darrin συνέχισε να δραστηριοποιείται για ένα διάστημα στη Γαλλία, επιστρέφοντας στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής το 1937. Τη χρονιά εκείνη ίδρυσε στην Sunset Boulevard του Hollywood ένα νέο εταιρικό σχήμα, με αντικείμενο τη σχεδίαση επιβατικών αυτοκινήτων. Η περίοδος που ακολούθησε ήταν από τις πιο γόνιμες για εκείνον, καθώς ολοκλήρωσε με επιτυχία μερικά από τα πιο όμορφα μοντέλα της Packard, ανάμεσα στα οποία περιλαμβάνονται τα «120» και «Clipper». Μετά το τέλος του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου ο Darrin συνεργάστηκε με την Kaiser-Frazer, έχοντας την ιδιότητα του ανεξάρτητου συμβούλου, καθώς είχε ήδη αποκτήσει τη φήμη του χαρισματικού σχεδιαστή. Όμως, η σχέση του με την εταιρεία ήταν ταραχώδης. Κυριότερος λόγος ήταν η μη προώθηση των τολμηρών σχεδίων του, προς χάριν πιο συμβατικών για τις ανάγκες της αγοράς, αλλά και λιγότερο ελκυστικών. Τελικά παραιτήθηκε, όταν η εταιρεία άλλαξε τον σχεδιασμό του K-F sedan, αποχωρώντας μάλιστα χαρακτήρισε τους σχεδιαστές της «πορτοκαλί αποχυμωτές». Άλλωστε, όπως στη συνέχεια αποδείχτηκε, είχε άλλα πράγματα μέσα στο μυαλό του...

Το convertible που έμεινε πρωτότυπο
Στις 29 Ιουλίου 1946 o ρηξικέλευθος σχεδιαστής και επιχειρηματίας μάζεψε τους δημοσιογράφους για να τους κάνει μια ανακοίνωση. Θέμα της βραδιάς ήταν ένα νέο αυτοκίνητο, το πρώτο μετά τον πόλεμο στην Αμερική με αμάξωμα κατασκευασμένο από fiberglass, υλικό που εξασφάλιζε σημαντική μείωση του συνολικού βάρους. Το Darrin car ήταν ένα convertible πέντε θέσεων, με βάρος ένα τόνο λιγότερο από τα ανταγωνιστικά του μοντέλα, που όταν θα κυκλοφορούσε στην αγορά θα κόστιζε λιγότερο από 2.000 δολάρια. Ο Howard είπε στους προσκεκλημένους του ότι η μαζική παραγωγή του θα ξεκινήσει στις αρχές του 1947. Μιλώντας, τόνισε πως το σύνολο της παραγωγής θα είναι 500 μονάδες, οι οποίες θα γίνουν 30.000 σε ετήσια βάση από την επόμενη χρονιά. O Darrin σε μεταγενέστερα γραπτά του υπονόησε, πως στο τελικό μοντέλο παραγωγής το αμάξωμα θα κατασκευαζόταν από χάλυβα. Όπως και να έχουν τα πράγματα, τα σχέδιά του δεν υλοποιήθηκαν ποτέ, αφού δεν συγκεντρώθηκαν τα απαιτούμενα κεφάλαια για να προχωρήσει η επένδυση.

«Ένα σπορ αυτοκίνητο για τις μάζες»
Στην προαναφερθείσα φράση εδρεύει όλη η φιλοσοφία του Darrin για την Αυτοκίνηση, αφού αυτό ήταν το πολυπόθητο ζητούμενό του. Μια ακόμη ευκαιρία για να το επιτύχει του δόθηκε το 1951, όταν οι επικεφαλής της Kaiser Motors του ζήτησαν να επιστρέψει, παρά την άχαρη λήξη της πρώτης περιόδου συνεργασίας τους. Έτσι φτάσαμε στο ξεκίνημα του 1954 και στο Kaiser Darrin 161, που εμφανίστηκε ως πρωτότυπο τον Σεπτέμβριο του 1952 στο Motorama του Los Angeles. Το πιο ενδιαφέρον από τα ούτως ή άλλως ξεχωριστά στοιχεία του ήταν οι συρόμενες πόρτες οδηγού και συνοδηγού, μια πολύ τολμηρή επιλογή που δεν υιοθετήθηκε από κανένα άλλο μοντέλο της κατηγορίας του (και όχι μόνο) ως τις ημέρες μας, με εξαίρεση το αποτυχημένο εμπορικά μικρό πολυμορφικό Peugeot 1007. Στο διαμέρισμα του κινητήρα του το αυτοκίνητο φιλοξενούσε έναν εξακύλινδρο σε σειρά της Willys, χωρητικότητας 2.6 λίτρων, ο οποίος απέδιδε 90 ίππους, με την τελική ταχύτητα να ξεπερνά κατά τι τα 150 χλμ./ώρα. Όταν ο Henry J. Kaiser είδε για πρώτη φορά το convertible στην μορφή του πρωτοτύπου δεν έδειξε κάποιον ενθουσιασμό, λέγοντας στον Darrin ότι για μια ακόμη φορά ξεπέρασε τα όρια. Ο Howard του έδωσε να καταλάβει ότι το σχεδίασε και το εξέλιξε με δικά του έξοδα στον ελεύθερο χρόνο του και ότι θα προχωρούσε στην παραγωγή του ακόμη και χωρίς εκείνον, με ό,τι θα μπορούσε να συνεπάγεται αυτό. Λίγο πριν το αδιέξοδο και μια ακόμη οριστική διαφωνία μεταξύ τους, η σύζυγος του εργοστασιάρχη είδε το αυτοκίνητο και ξετρελάθηκε λέγοντας πως είναι το πιο όμορφο που είχε δει ποτέ. Αυτό ήταν, ο κύβος ερρίφθη...

Το σύντομο ταξίδι του KF-161
Toν Ιανουάριο του 1954 το Kaiser Darrin KF-161 έμπαινε πλέον στην παραγωγή και θα μπορούσε να μετουσιωθεί στην απάντηση της εταιρείας στα Ford Thunderbird και Chevrolet Corvette, αν η τιμή πώλησής του δεν ήταν υψηλή, σε σύγκριση με τα ανταγωνιστικά του Triumph και MG. Πιο συγκεκριμένα, το κόστος απόκτησης του αυτοκινήτου ανερχόταν στα 3.670 δολάρια, 145 περισσότερα από την Corvette. Πέρα από αυτό, υπήρχε και η έλλειψη εμπιστοσύνης στη βιωσιμότητα της Kaiser, που μαστιζόταν από πολυκαιρισμένα οικονομικά προβλήματα. To αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν να ολοκληρωθούν μόνο έξι πρωτότυπα και 435 μονάδες παραγωγής, με 50 από αυτά τα αυτοκίνητα να παθαίνουν σοβαρές ζημιές σε μια χιονοθύελλα. Στο τέλος ο Howard αγόρασε αυτά τα οχήματα και ό,τι σχετικό εξοπλισμό είχε απομείνει, πουλώντας τα πια από το δικό του επαγγελματικό χώρο στη Santa Monica. Σήμερα επιβιώνουν περίπου 280 ΚF-161, τα οποία εντυπωσιάζουν το κοινό σε όποια εκδήλωση αυτοκινήτου κι αν βρεθούν.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

KAISER DARRIN ΚF-161 (1954)
Αμάξωμα: convertible
Σχεδιαστής: Howard Darrin
Kινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά Willys Hurricane F-Head 161
Κυβισμός: 2.638 κ.εκ.
Διάμετρος x διαδρομή: 79.37 mm x 88.9 mm
Σχέση συμπίεσης: 7.6:1
Καρμπιρατέρ: Carter YF
Ισχύς: 90 ίπποι στις 4.000 σ.α.λ.
Ροπή: 172 Nm στις 1.600 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων + Warner overdrive
Ανώτατη ταχύτητα: 152 χλμ./ώρα
0-100 χλμ./ώρα: 15,7 δλ.
Μήκος: 4.648 χλστ.
Πλάτος: 1.715 χλστ.
Ύψος: 1.295 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.540 χλστ.
Μετατρόχιο εμπρός: 1.372 χλστ.
Μετατρόχιο πίσω: 1.372 χλστ.
Βάρος: 1.070 κιλά
Περίοδος παραγωγής: 1954
Μονάδες παραγωγής: 435

 

credits

credits

Source:chromjuwelen.com, americancarcollector.com. Photos: uniquecarsandparts.com, oldcarbrochures.org, cardesignews.com, supercars.net, hemmings.com, forgottenfiberglass.com, mecum.com

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας