Carhistory.gr Logo
  » concept & prototypes » La Balaine
La Balaine
concept & prototypes
Μια ασυνήθιστη ιστορία από τον κόσμο της Αυτοκίνησης, στην οποία πρωταγωνιστούν πίνακες ζωγραφικής, φάλαινες, αυγά και τραίνα...

Βλέποντας αυτό το μοναδικό αυτοκίνητο, εύκολα καταλαβαίνεις γιατί ονομάστηκε έτσι, καθώς η εξωτερική του σχεδίαση παραπέμπει σε φάλαινα. Για την ακρίβεια, οι μεγάλες γρίλιες του ρύγχους του μοιάζουν με μπαλένες, οι οποίες όπως ξέρουμε δεν επιτρέπουν στο πλαγκτόν να φύγει από το στόμα του κήτους των επτά θαλασσών και ουσιαστικά το βοηθάνε να τραφεί. Η ομοιότητα του διθέσιου cabriolet με το μεγαλύτερο θηλαστικό της φύσης εντείνεται και από το εντυπωσιακά μακρύ καπό του. Στο πρωτότυπο, που χτίστηκε με βάση το σασί μιας Buick Standard του 1928 με μεταξόνιο 2,9 μέτρων, χρειάζεται να ψάξεις λίγο για να βρεις τα φωτιστικά σώματα. Τελικά, τα ανακαλύπτεις πίσω από τις ευμεγέθεις γρίλιες, να σε κοιτούν «κατασκοπευτικά». Το «La Baleine» παρουσιάστηκε το 1938 κι εκτός των όσων προαναφέραμε για τη σχεδίασή του, ξεχώριζε και για το πανοραμικό κυρτό παρμπρίζ του (από πλεξιγκλάς), σε μια εποχή που όλοι οι ανεμοθώρακες ήταν ακόμη διαιρούμενοι. Ο κινητήρας του προερχόταν επίσης από την Buick και ήταν εξακύλινδρος σε σειρά, με χωρητικότητα 3.350 κ.εκ. και μέγιστη ισχύ τους 63 ίππους στις 3.500 στροφές ανά λεπτό. Το αμερικανικό μηχανικό σύνολο συνδυαζόταν με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, των τριών σχέσεων, δίνοντας στη «φάλαινα» τελική ταχύτητα 160 χιλιομέτρων την ώρα. Δεν ξέρουμε τίποτε περισσότερο για τις επιδόσεις του βάρους 1.700 κιλών αυτοκινήτου, καθώς οι περιστάσεις (πρόθυρα δευτέρου παγκοσμίου πολέμου) δεν το βοήθησαν να εξελιχθεί σε μοντέλο παραγωγής, κάτι που όμως μπορεί να μη γινόταν έτσι κι αλλιώς. Με τα γεγονότα που ακολούθησαν το πρωτότυπο θα μπορούσε να είχε χαθεί, αν δεν υπήρχε η μανία των αδελφών Fritz και Hans Schlumpf, βιομήχανων από τη Mulhouse, να αγοράζουν σχεδόν ό,τι αυτοκίνητο υπήρχε. Αυτό μπορεί μεν μακροπρόθεσμα να κατέστρεψε οικονομικά τους ιδίους και την επιχείρησή τους, επέτρεψε όμως σε κατασκευές σαν το «La Balaine» να επιβιώσουν και να θαυμάζονται μέχρι τις ημέρες μας.

La Balaine με ηλεκτρισμό
Αν πιστέψατε ότι η ιστορία της «φάλαινας» τελειώνει εδώ, πέσατε λίγο έξω. Κι αυτό γιατί δυό χρόνια μετά την κατάκτηση της Γαλλίας από τους Νazi και με τη βενζίνη για μη στρατιωτική χρήση να είναι ανύπαρκτη, ο δημιουργός του «La Balaine» Paul Arzens παρουσίασε ένα ακόμη πρωτότυπο με στενή σχεδιαστική ομοιότητα με το πρώτο. To δεύτερο «κήτος των ωκεανών» βασιζόταν στο πάτωμα ενός παλαιότερου μοντέλου της Fiat, ενώ εξ ανάγκης (λέγε με έλλειψη καυσίμων) ήταν ηλεκτροκίνητο, όπως δεκάδες επί τούτου διασκευασμένα γαλλικά μοντέλα τότε, με τις μπαταρίες του να ξεπερνούν σε βάρος τον ένα τόνο. Σύμφωνα με στοιχεία της εποχής, το αυτοκίνητο είχε μια αυτονομία 200 χιλιομέτρων και μπορούσε να κινηθεί με ταχύτητες 60-70 χιλιομέτρων την ώρα.

Paul Arzens (1903–1990)
Ο Paul Arzens γεννήθηκε στο Παρίσι, στη βόρεια πλευρά της πόλης. Μετά τις σπουδές του στη Σχολή Καλών Τεχνών και ως ταλαντούχος που ήταν, μπορούσε να ζει αρκετά καλά με τα έσοδα από τις πωλήσεις των ζωγραφικών του έργων. Σύντομα όμως ανακάλυψε πως αυτό δεν του αρκούσε, με αποτέλεσμα να βάλει στη ζωή του και άλλα ενδιαφέροντα, στην σφαίρα της μηχανικής και του σχεδιασμού. Το 1935 σχεδίασε και εξέλιξε ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων των έξι σχέσεων, το εγκατέστησε σε ένα παλιό Chrysler και λειτούργησε καλά. Το δημιούργημά του προσέλκυσε το ενδιαφέρον του Robert Peugeot, που θα το τοποθετούσε στο «402» αν δεν είχε υπογράψει πρόσφατα μια συμφωνία με την Cotal, βάσει της οποίας θα προμηθευόταν από εκείνη κιβώτια με προεπιλεγμένες σχέσεις για το νέο του μοντέλο. Μετά την περιπέτεια με το «La Balaine» ο Arzens καταπιάστηκε με την κατασκευή ενός ηλεκτρικού microcar, το οποίο χάρις στο ωοειδές του σχήμα ονομάστηκε «αυγό» (L'Oeuf). Το γεγονός έλαβε χώρα το μακρινό (και σκοτεινό) 1942, χρονιά που δε θα περίμενες να υπάρχει αυτοκίνητο, με τμήματα του αμαξώματός του να είναι κατασκευασμένα από plexiglas. Το αμαξίδιο με τους μικροσκοπικούς τροχούς και τον τοποθετημένο πίσω ηλεκτρικό κινητήρα ζύγιζε 90 κιλά. Μόλις προστέθηκαν οι μπαταρίες, το βάρος του αυξήθηκε στα 350 κιλά. Η αυτονομία του «αυγού» ανερχόταν στα 100 χιλιόμετρα, ενώ μπορούσε να ταξιδεύει με 60-70 χιλιόμετρα την ώρα, με τον οδηγό του να μεταφέρει και επιβάτη. Το 1947 ο ανήσυχος Paul προσλήφθηκε απο την Γαλλική Εθνική Εταιρεία Σιδηροδρόμων (SNCF) και στη συνέχεια συνδέθηκε μαζί της, σχεδιάζοντας ηλεκτρικά τραίνα. Στο palmares του καταγράφονται τα εξαιρετικά επιτυχημένα «ΒΒ» και «CC», όπως και η Σειρά «CC7100», από την οποία προήλθε το τραίνο που το 1955 έσπασε το ηλεκτρικό ρεκόρ ταχύτητας (CC7107). Η επίδοση εκείνη έμεινε «στοιχειωμένη» μέχρι το 1981, που καταρρίφθηκε από το περίφημο TGV.

BAΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
LA BALEINE (1938)
Kατασκευαστής: Paul Arzens
Aμάξωμα: δίθυρο cabriolet
Κινητήρας: 6κύλινδρος σε σειρά της Buick
Κυβισμός: 3.350 κ.εκ.
Μέγιστη ισχύς: 63 ίπποι στις 3.500 σ.α.λ.
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 3 σχέσεων
Ανώτατη ταχύτητα: 160 χλμ./ώρα
Μεταξόνιο: 2.900 χλστ.
Βάρος: 1.700 κιλά

carhistory

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Φωτογραφίες: Cite de l Automobile Mulhouse