Carhistory.gr Logo
  » iron curtain » Lada 1101 Cheburashka
Lada 1101 Cheburashka
iron curtain

Το προσθιοκίνητο hatchback που δεν έφτασε ποτέ στη γραμμή παραγωγής, αλλά προετοίμασε αποτελεσματικά το δρόμο για την έλευση του Lada Samara.

Γιατί άραγε θα πρέπει να μνημονεύσουμε ένα μικρό τρίθυρο hatchback που δεν έφτασε ποτέ στην παραγωγή; Απλά, επειδή το 1101 είναι το πρώτο μεγάλο concept προσθιοκίνητου αυτοκινήτου στα χρόνια της Σοβιετικής Ένωσης. Δεν ξέρουμε ακριβώς πόσα πρωτότυπά του κατασκευάστηκαν, πιστεύεται όμως ότι από την πρώτη σειρά δεν πρέπει να υπήρχαν περισσότερα από πέντε. Στα μέσα της δεκαετίας του '70 η ρωσική εταιρεία κυκλοφόρησε μια βελτιωμένη έκδοση του αυτοκινήτου, που επίσης παρέμεινε μια πρόταση, χωρίς περαιτέρω εξέλιξη. Το 1101 έπαιρνε ζωή από ένα μηχανικό σύνολο 897 κυβικών εκατοστών, ισχύος 55 ίππων, ενώ η κίνηση μεταδιδόταν στους εμπρός τροχούς μέσω ενός χειροκίνητου κιβωτίου ταχυτήτων. Το σύστημα διεύθυνσης ήταν δανεισμένο από ένα μοντέλο της ZAZ, ενώ η εμπρός ανάρτηση χρησιμοποιούσε γόνατα τύπου MacPherson. Όσο για το υποκοριστικό Cheburashka, είναι ένας χαρακτήρας της ρωσικής παιδικής λογοτεχνίας. Και η λέξη σημαίνει κάποιον που πηδάει. Έτσι, κατά πάσα πιθανότητα, το αυτοκίνητο πήρε αυτό το όνομα γιατί επιχείρησε ένα κατασκευαστικό άλμα σε σχέση με το παρελθόν της Αυτοκίνησης στη Σοβιετική Ένωση.


Όλα ξεκίνησαν στις αρχές της δεκαετίας του 1970, όταν η VAZ θέλησε να δημιουργήσει ένα νέο και σύγχρονο τετράτροχο προϊόν, για την τοπική αγορά πρωτίστως και για τις χώρες-δορυφόρους της μητρόπολης του υπαρκτού σοσιαλισμού, αλλά και για αγορές της Δυτικής Ευρώπης. Στην πρώτη απόπειρα του 1971 το αποτέλεσμα ήταν αρκετά ταπεινό, με τη χρήση διάφορων μηχανικών μερών και εξαρτημάτων από άλλα οχήματα παραγωγής της Lada, όπως για παράδειγμα οι τροχοί, οι προβολείς και τα πίσω φώτα. Το 1973 η δεύτερη έκδοση του 1101 διέθετε μια πολύ πιο εκλεπτυσμένη σχεδίαση. Οι μηχανικοί της εταιρείας έδωσαν ιδιαίτερη προσοχή στα δημοφιλή ευρωπαϊκά μοντέλα της εποχής όπως τα Renault 9, Ford Escort, Opel Kadett και Volvo 340, τα οποία θεωρούσαν ως κύριους αντιπάλους για το επικείμενο νέο μοντέλο τους. Παρατηρώντας το 1101 του 1973 το πρώτο αυτοκίνητο που σου έρχεται στο μυαλό είναι το Honda N600, εντύπωση που ασφαλώς ενισχύεται και από το σχήμα της μάσκας. Σχεδόν δέκα χρόνια αργότερα, αυτή η κατασκευαστική λογική εξελίχθηκε στο αυτοκίνητο που γνωρίζουμε ως Lada Samara. Μπορείτε εύκολα να δείτε στο μοντέλο του 1984 μερικές από τις ιδέες που μεταφέρθηκαν από τα πρωτότυπα του 1101, ωστόσο η σύνδεση μεταξύ τους σε θέματα εξωτερικής εμφάνισης δεν είναι τόσο ισχυρή.

credits

Κείμενο: Σπύρος Χατήρας. Photos: Lada